Säkerhet på ForumGas

Tyck till om ForumGas. Meddelanden från oss bakom webbplatsen.
Post Reply
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Säkerhet på ForumGas

Post by sbf »

Hej,

Jag är ny medlem här på detta trevliga forum med målsättningen att förstå och lära mig mer kring biogas och mitt eget fordon då jag är nybliven ägare till en V70 CNG Bi-Fuel 2006.

En sak som jag reagerade på vid registrering och inloggning är att forumet inte använder HTTPS (krypterad kommunikation) vilket innebär att samtliga medlemmar exponerar sina lösenord varje gång de uppger lösenordet vid inloggning. Sitter man på sin arbetsplats eller publikt WiFi bl.a. innebär det att vem som helst med relativt små medel kan plocka upp lösenord i klartext på nätverket.

Det kanske inte är någon direkt katastrof att någon övervakar ens aktivitet på ForumGas, men tänk också på att en stor majoritet användare återanvänder sina lösenord på fler än ett ställe, t.ex. Facebook, e-post, inloggning på arbetsplatsen, osv, vilket kan få helt andra konsekvenser.

Hör gärna av er i PM om ni behöver stöttning för att förstärka säkerheten på sajten.

Vänligen,
sbf
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Re: Säkerhet på ForumGas

Post by olass »

Hej och tack för inlägget. Jag håller med dig till 100%. Jag fixar cert!
User avatar
olass
Posts: 33
Joined: 2011-09-22, 17:10

Post by olass »

..och nu har vi HTTPS med hjälp av Let's Encrypt. Säg till om något inte ser ut att fungera som det ska.
sbf
Posts: 13
Joined: 2018-01-22, 22:06

Re: Säkerhet på ForumGas

Post by sbf »

Toppen! Det var snabbt gjort. :D

Ser godkänt ut med Qualys SSL-test också:
https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze ... orumgas.se

Trevligt att se positiv respons.
Volvo V70 Momentum CNG Bi-Fuel
Motor: 2.4i B5244SG
Årsmodell: 2006
Miltal: cirka 29000
Växellåda: Automat

Image
Post Reply