Öppna nytt fönster för externa länkar

Tyck till om ForumGas. Meddelanden från oss bakom webbplatsen.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Öppna nytt fönster för externa länkar

Post by AndersH »

När jag klickar på en extern länk så öppnas den i samma fönster som forumet fanns i, vilket ofta leder till att jag a) inte hittar tillbaka till forumet då jag av gammal vana stänger fönstret när jag läst färdigt sidan som det länkats till, eller b) inser mitt "misstag" och får sedan backa tillbaka ett eller flera steg för att komma tillbaka till forumet.

Går det att ändra så att externa länkar alltid öppnas i eget fönster?

Jag antar att detta inte går att ställa in för var och en så lite synpunkter på problemet från er andra vore bra. :)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Öppna nytt fönster för externa länkar

Post by Fred »

Tjena Anders!

Vad använder du för webläsare? I de flesta läsare finns det kortkommandon vilka gör att du själv kan välja hur klickbara länkar öppnas.

Jag själv använder Opera på min Mac när jag är på forumet. Opera har, som många andra webläsare, "Tab browsing" eller flikar på svenska. Flikarna lägger sig i en rad i samma fönter vilket jag tycker är mycket smidigare än att öppna ett helt gäng olika fönster.

När jag vill öppna en länk i en ny flik så håller jag ned "Shift"- och "Äpple"- tangenterna samtidigt som jag klickar på länken, då öppnas länken i en ny flik i bakgrunden. På så sätt kan jag t ex öppna alla trådar med nya inlägg i bakgrunden i ett svep från "Board Index" och låta dem ladda paralellt. Om jag istället vill öppna länken i en flik i förgrunden håller jag ned endast "Äpple"-tangenten och klickar. Då sparas fliken med "Board Index" i bakgrunden.

Hoppas det hjälpte lite!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Öppna nytt fönster för externa länkar

Post by AndersH »

Jag använder Firefox och jag har sedan länge ställt in att nya fönster ska öppnas i en egen flik (Jag fattar inte hur man klarade sig innan det fanns flikar i webbläsaren!). Håller jag ner Ctrl samtidigt som jag klickar på en extern länk så öppnas den iofs i en egen flik men efter uppgraderingen av forumprogramvaran så ändrades beteendet på de externa länkarna. Förut öppnades alltid externa länkar i ett eget fönster/flik när jag bara klickade på dem.

Jag hittar ingen inställning i Firefox där man kan ställa in hur det ska bete sig för en speciell sajt. :(

Jag testade även med Safari som smugit sig in i min dator och även där öppnas externa länkar i samma fönster/flik som forumet lever i.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Öppna nytt fönster för externa länkar

Post by Humlan »

Tips: klicka med mushjulsknappen för att öppna i ny flik (funkar i Firefox, IE7 och Safari samt i Windows och OS X).

Klicka varsomhelst på själva fliken med samma knapp för stänga fliken.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Öppna nytt fönster för externa länkar

Post by Fred »

Du verkar ju kunnig när det gäller flikar, så där kunde man inte bidra med någon ny kunskap. För mig har inte forumplatformsbytet inneburit några förändringar alls när det gäller externa länkar och flikar så jag kan nog inte hjälpa dig alls... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Öppna nytt fönster för externa länkar

Post by AndersH »

Humlan: Tack för tipset med mushjulsknappen, den har jag aldrig kommit på tanken att det gick att klicka med! Nu ska jag övningsklicka men inte i detta forum då jag kanske råkar radera rubbet om jag klickar på fel ställe... :mrgreen:
Post Reply