Andra forum runt om i världen

Tyck till om ForumGas. Meddelanden från oss bakom webbplatsen.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Andra forum runt om i världen

Post by Johan »

Du kan hitta andra forum runt om i världen här:
http://www.ecomotori.net/international-network.html
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: Andra forum runt om i världen

Post by Sorin Marius »

Rumänska bilister som kör på gas har också deras forum. www.gplclub.ro Men forumet är endast på rumänska.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Andra forum runt om i världen

Post by Hewey »

Hej och välkommen!

Tack för länken! Ni har en stor samfund där, 1259 medlem! Kanske du kan fördela lite era erfarenheter här? Jag försöker att samla information från Finland och andra länder som jag fattar, men kan tyvärr inte rumänska. :(

Mvh, Hewey

p.s. om du vet någon firmor i Rumänien som säljer gasdelar och vill skicka varor till utland, det skulle vara mycket intressant! Priserna här i norr är idiotiska hög för specialprodukter som gasdelar.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: Andra forum runt om i världen

Post by Sorin Marius »

Hej, Hewey!

Såsom jag skrev i presentationrummet, vi är ju många bilister som kör på LPG. Inte bara i Rumänien, men i de andra fd kommunistiska länder också. Detta på grund av prisskillnaden mellan bensin och gas. Exempelvis, i Rumänien, numera, en liter bensin kostar ca. 4,2-4,5 RON, medan LPG kan köpas runt 2 RON litern. (1 euro motsvarar ca 4,1 RON). Alltså, gas är mycket biligare. Själv gillar jag också att köra så grön så möjligt och i så fall LPG är bästa alternativ.

Finns en hel del auktoriserade företag som eftermonterar LPG-anläggninar på vilken bil som helst. Det flesta bjuder också på reservdelar och tillbehör. Ska kolla i de nästa dagar, bland olika företag, om dom vill skicka varor i utlandet. Men troligtvis svaret är positivt, menar jag. Ska okså undersöka vilka företag räknas bland de som är seriösa. Killarna på rumänska gasforumet redan har erfarenhet och vet vilka är seriösa och vilka företag bör man undvikas. Priserna här i Rumänien är mindre än i nordiska länder, självklart.

Men tänk på att i Rumänien 95% av gasdrivna bilar har monterat italiensiska gasapparater. Finns också på marknaden flera apparater tillverkade i Frankrike och Turkiet, men svenska gasapparater hade jag inte hört talas om. Var god och låt mig veta vilken gasaparat har du på din bil. Ifall har du någon tillverkad i Italien, då finns stora chanser att köpa biligare delar från nogåt rumänskt företag.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Andra forum runt om i världen

Post by Hewey »

Hej Sorin Marius,

I Finland finns det bara CNG gas för bilarna och det är oftast naturgas/metan från Ryssland. Jag vet bara en landsgård här som producerar själv biogas och säljer den också för bilar. Dock finns det flera planer för att använda soptipper för biogas producering. Priset är också här den huvudorsaken varför man kör med gasbilar. Gasen kostar ungefär hälften av bensin pris. Varifrån kommer LPG till Rumänien eller gör ni själv det? Det är intressant att höra vilken typ av energi man konsumerar i olika länder.

Tack så mycket av hjälpet, men älta inte dig mycket med dom företagar dock. När jag tänkte lite bättre, det är kanske bara några delar som är likadan i LPG och CNG bilar och så finns det bara lite chans för att hitta passande delar. Men om du vet tex. hemsidalänk till en bra företag eller om ni har en sådan linksida i era forum, det kunde vara nyttigt.

Min bil är en fabrikmonterad V70 Bi-Fuel CNG från år 2000, som har en 90 liter kompositgastank (tanktrycket ~200 bar), då i gaslinjen är en partikelfilter och en oljaskiljarefilter, då finns det en Impco högtrycksregulator (200 -> 8 bar), då en Necam Mega lågtrycksregulator (8 -> 1,7 -> 0,96 bar), och då en Necam Mega gasdelare som fördelar gasen till varje cylinder. I den här skriften finns det mera information och också bildar från min bil och en annan Volvo med eftermonterad gasapparat: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1345 Nyare fabrikmonterad gas Volvos har bara en gastrycksregulator (200 -> 0,96 bar) och dom har två lilla extra gastankar, men annars är gasapparaten mycket likadan i dom.

Italien ser ut att vara en mycket stor utvecklare för gasapparat. Jag tror att Necam delar kommer från Nederländerna och mycket likadana delar finns också med Koltec brand. Det är möjligt att den lågtrycksregulatorn i min bil kan vara den samma delen som finns på några LPG apparat. Jag reparerade min regulatorn, men om det går sönder igen i framtiden, jag vill köpa en ny regulator. Det finns en annan skrift om den reparation här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1624

Mvh, Hewey

p.s. The English Volvo forum has a separate section for LPG drivers and there are also many cars that are after converted, so you could perhaps find more interesting stuff there: http://www.volvoforums.org.uk/forumdisplay.php?f=183
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: Andra forum runt om i världen

Post by Sorin Marius »

Hej igen,

Lyckligtvis, stackars Rumänien producerar ungefär två tredje del av sin egen bensin och dieselbränsle behöv. När det gäller LPG, står vi även bättre: landet har 80-85% av sin metangas förbrukning. Endast resten importeras från Ryssland. Alla LPG-pumpar, sprida över hela Rumänien, köper bränsle från lokalla tillverkare. Alltså, ingen LPG import.

Visste inte att det finns CNG eller biogas, lämplig för bilar. I mitt land, "gas" betyder LPG. Andra gasbränsle finns inte tillgängliga för bilister.

Ett LPG-företag som säljer delar som jag kan rekomendera heter Taniandra, från staden Timisoara. Dom är ju seriösa och har ingenting emot att skicka delar i utlandet. Dom sa att kunden hämtar delarna från Posten och betalar vid avhämtning. Finns en eller två engelsk och fransktalande anstälda som kan bemöta email ansökningar. Dock hemsida finns bara på rumänska. För att ta kontakt med företaget klika på länken nedan:

http://taniandragpl.ro/contact-gpl-timisoara.php

och fyll i formularet. "Nume" betyder namn, "email" betyder email adress, "telefon" är klart vad det betyder, "marca si tip auto" står för bilmärke och fabrikat, "cod motor" betyder motortyp (ex. B 5254), "tip injectie" står för insprutningtyp, och "mesaj" betyder meddelande.
Skriv gärna flera råder om jag kan hjälpa till, vid eventuellt behöv.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Andra forum runt om i världen

Post by Humlan »

Bara för att klargöra:
LPG = Liquid Petroleum Gas = gasol = butan och/eller propan. Flytande vid ett par bars tryck och rumstemperatur, vilket är den vanliga lagringsformen. Fossilt ursprung.
CNG = Compressed Natural Gas = metan = "fordonsgas" = samlingsnamn för den fossila naturgasen och/eller den ej fossila biogasen. Flytande vid -160 grader Celcius. Lagras vanligtvis i gasform under cirka 200 bars tryck.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gasol
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fordonsgas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Biogas
Last edited by Humlan on 2010-01-29, 09:40, edited 1 time in total.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Andra forum runt om i världen

Post by Hewey »

Bra förklaring Humlan! Det är viktigt att man inte tillsätter olika gasar, eftersom det kan vara livsfarligt.

Tack Sorin Marius för en bra länk. Kanske Taniandra vill få några beställningar från norr i framtiden. Kanske du kan demonstrera din bils gasapparat med en par bilder i din presentation skriv?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply