Jag och min bil

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Jag och min bil

Post by Oldfield »

Tja

Ni har väl sätt mig härja runt på forumet ett tag nu. Så det är väl hög tid att jag gör en presentation av mig och min miljöbil.

29 år från småstaden Nybro mitt i Glasriket och nära till havet. Jobbar för tillfället som utbildare och undervisar i schemaläggning- och personalhanteringsprogram. Spännande jobb med mycket resor. Man kan tro att jag då åker omkring i min fina miljöbil för alla dessa resor, men jag håller mig faktiskt mest till tåget. Miljövänligt och skönt att slappa eller jobba lite på restiden.

Jag har varit intresserad av miljön så länge jag kan minnas, men det är i och med mitt köp av miljöbil som jag verkligen börjat engagera mig hårt. Jag flyger bara i nödfall, jag har bara lågneregilampor hemma, jag har aldrig aparater i standby, jag sorterar sopor och återvinner. Jag pushar min omgivning att bli miljövänliga och klimatneutrala och hittills har jag fått mina föräldrar att switcha till lågenergilampor. Jag övertalade dem att installera jordvärme i huset när det var dags för nytt värmesystem osv osv osv.

Så till min bil då. Den är fin den:) En svart Volvo V70 Bi Fuel med ljus skininredning och lister i mörk träimitation. Mer än så är det väl inte säga om själva bilen. Ska försöka ladda upp en bild vid något tillfälle (är ej hemma nu)

Min stora utmaning just nu är att påverka politiker och beslutsfattare att kraftigt öka antalet biogaspumpar i Kalmar län. Vi har EN pump i hela länet vilket gör det svårt att ta sig runt på biogas. Som tur är bor jag relativt nära pumpen, men det är en extraresa varje gång det ska tankas. Hittills har jag med jälp av miljöfordon syd jobbat med påtryckningar på Nybro kommun, men det går segt. I helgen var det miljöbilsseminarium i Kalmar, tyvärr kunde jag inte delta, men hade gärna velat för att få träffa lite politiker.

Thats all about me :!:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Du har ju varit här ett litet tag, men ändå, passar på att säga Varmt Välkommen!

Jag fick också kämpa lite för att introducera energilampor hemma. Nu har vi dem till och med på dass - första sekundrarna får man pinka på måfå - men vad gör man inte för nästa generation ;-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Hittar inget sätt att posta bilder i forumet, det kanske inte går?

På min blogg finns i alla fall bilder på min V70 om ni vill se

Direktlänk: http://www.playing.se/user_blogs.phtml? ... as&bid=324
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nu har jag fått miljöbilsbidrag för merkostnaden. Upp till 50% av den extra utgiften kan man få i bidrag här hos Miljöfordon Syd. Hade jag köpt en ny V70 hade merkostnaden för gasdrift varit ca 30000. Nu köpte jag ju en begagnad bil och mitt bidrag för föreningen blev ca 6000:- Mycket trevligt.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Hej kära gasvänner.

Måste erkänna att jag sviker er i ett par års tid nu. Den galet sega utbyggnaden av gasmackar i Kalmar län har fått mig att tröttna. När jag bor i Nybro och jobbat i Lessebo har jag inte haft möjlighet att tanka gas, Kalmar ligger liksom åt fel håll. Så när jag nu sålde min V70 i somras blev det inte en ny gasbil, det blev en miljöbov Volvo XC90 istället. Idiotiskt kan tyckas, men jag ville ha en sådan bil, och kör inte jag den så kör någon annan den. Men jag kommer absolut att återvända till gasdrivna fordon så fort Kalmar län fått lite stake i sig och slängt upp lite fler gasmackar i de småländska skogarna. Jag inväntar begagnade Passater om ett år eller två, och där snackar vi ju räckvidd på en gastank också. Men Volvos halvhjärtade gassatsning ger jag inte mycket för längre. De borde konkurrera ordentligt med VW nu när de har levererat en så bra gasbil.

Så ett tag framöver kommer jag spy CO2 omkring mig.

På återseende gasvänner. Vad ni än gör, rulla in i Kalmar län med full gastank, annars kommer ni inte igenom.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Bara att beklaga. Vi får hoppas att du får lättare att hitta biogas tills det är dags att byta till en Passat. Och kanske tittar du in på forumet av gammal vana nån gång då och då.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Jag och min bil

Post by Oldfield »

På söndag är jag återigen ägare av gasbil. Har inhandlat en V70 Bifuel årsmodell 2006.

Tyvärr missade jag ju miljöbilsrabatten med ett par dagar. Det lokala KLIMP-bidraget som erbjöd viss % av merkostnaden för miljöbil. Det upphörde sista december 2009. Sånt som händer, skönt att jag har en miljövänlig bil igen i alla fall.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Jag och min bil

Post by Fred »

Oldfield wrote:På söndag är jag återigen ägare av gasbil. Har inhandlat en V70 Bifuel årsmodell 2006.

Tyvärr missade jag ju miljöbilsrabatten med ett par dagar. Det lokala KLIMP-bidraget som erbjöd viss % av merkostnaden för miljöbil. Det upphörde sista december 2009. Sånt som händer, skönt att jag har en miljövänlig bil igen i alla fall.
Välkommen tillbaka Oldfield! Du har varit saknad!

Gällde det lokala KLIMP-bidraget även köp av begagnade gasbilar? :shock:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Jag och min bil

Post by Oldfield »

Fred wrote:
Oldfield wrote:På söndag är jag återigen ägare av gasbil. Har inhandlat en V70 Bifuel årsmodell 2006.

Tyvärr missade jag ju miljöbilsrabatten med ett par dagar. Det lokala KLIMP-bidraget som erbjöd viss % av merkostnaden för miljöbil. Det upphörde sista december 2009. Sånt som händer, skönt att jag har en miljövänlig bil igen i alla fall.
Välkommen tillbaka Oldfield! Du har varit saknad!

Gällde det lokala KLIMP-bidraget även köp av begagnade gasbilar? :shock:

Mvh
/Fred
Tusen tack :)

Jupp, det gällde även begagnade bilar, det var det som gjorde det lite speciellt. Jag fick lite drygt 6000:- i bidrag för min förra V70 :)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Jag och min bil

Post by Fred »

Tänk om alla kommuner var så bra! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Jag och min bil

Post by Humlan »

Får man vara fräck och fråga lite om utrustningsnivå, miltal och kanske även pris? Köpte du av handlare eller privat?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Jag och min bil

Post by Oldfield »

Humlan: Här får du lite svar.

Summum-paketet sitter på bilen. Helskinn, regnsensorer, infällbara sidospeglar, automatisk avbländande innerspegel, hellackerad (alla lister osv är i samma färg som bilen). Den har gått 13500 mil är en 2006 och den är köpt av en bilhandlare. Priset var 139000:- men jag bytte in en Xc90-03 (16000 mil ej senaste servicen gjord) och betalade en mellanskillnad på 20000:-

Nu har jag hämtat min bil, oj vilken skillnad det är att köra V70 mot jeep, tar ett tag att vänja sig vid det tror jag. Xc90 är en grym bil alltså.

Tankade fullt med gas i Norrköping, fick i ca 20nm3 å det körde jag 31,1 mil på. Så långt körde jag aldrig med min gamla V70 på en gastank.

Nu ska jag införskaffa p-tillstånd så jag kan parkera gratis i Kalmar igen :) Fördelarna är många....
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Jag och min bil

Post by Humlan »

Tack för info, alltid intressant som jämförelse. Jag antar att kamremmen inte är bytt än? Fick du med s- o v-däck?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Jag och min bil

Post by Fred »

Kamremmen byts vid 16000 mil så det borde Oldfield ha framför sig. Dock är det inte en så fasansfull kostnad (dyrare att byta regulator eller spjällhus) så det är inget att oroa sig för. :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Jag och min bil

Post by Oldfield »

Jupp, både sommar å vinterdäck, inte helt purfärska, men håller minst kommande sommar å vinter.

kamremmen byts som sagt vid 16000 mil. Frågan är om jag har kvar bilen då, de båda bilar jag har haft hittills har jag sålt innan det varit dags för 16000-milsservicen :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Jag och min bil

Post by Oldfield »

Var det inte motorvärmare som standard på Volvos Bi-fuel bilar? Jag hittar inget uttag på min bil för kabel till motorvärmare, har denna standardutrustning försvunnit på senare årsmodeller?

Inte för att jag har någon elstolpe vid min parkering så att jag skulle kunna använda den, bara rent nyfiken.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Jag och min bil

Post by Fred »

Min 02:a har inte motorvärmare och jag har inte hört något om att det skulle varit standard på några BiFuel. Vi är på väg att flytta och det kallgarage jag kommer få till min bil har ett motorvärmaruttag så till nästa vinter kommer jag antagligen montera motorvärmare i bilen. Det är inte en så stor kostnad och det är relativt enkelt att montera själv! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Jag och min bil

Post by Humlan »

Jag har inte motorvärmare heller på vår 06:a, trots Kinetic och teknikpaket. Originalsåld i Skåne, visserligen...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Jag och min bil

Post by Oldfield »

Är väl bara något jag har fått för mig då. Var helt säker på att jag läst att det var standardutrustning, men så är det uppenbarligen inte. Tack för svaren.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Jag och min bil

Post by AndersH »

Det är standard med elektrisk motorvärmare på alla Volvos Flexifuel-bilar. Det är nog den vägen du har uppfattat det skulle jag tro. :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Jag och min bil

Post by Oldfield »

I'm BACK IN BLACK!!!

Åker nu iväg och hämtar min nyinköpta Volvo V70 bi fuel - 05:a :)
Post Reply