Bohuslänning med gasbegär

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
bohuslan
Posts: 7
Joined: 2013-05-22, 22:51

Bohuslänning med gasbegär

Post by bohuslan »

Jag har varit förtjust i biogas länge och jag har i omgångar provkört Volvos gasmodeller (trogen Volvo-förare sedan gammalt), men det har aldrig blivit ett köp. 140 hästars gasmotor med automat känns lite för lite, dessutom är en V70 inte riktigt en bil som tilltalar mig, jag har kört sedanmodeller hela livet och skall jag ha en kombi får det bli en jeepversion. Då väcktes tanken på att gaskonvertera en XC90. Tankarna på konvertering började egentligen när AFV började ta sig an V70. En röst inom mig sade då att man borde kunna gaskonvertera hela Volvos modellprogram, inklusive V8-versionerna. Om man bara hittade en vettig tankplacering, såklart. Men ingenting hände.

Sedan dök planen upp en sen kväll. Jag kom ihåg reservhjulsplaceringen på XC90 och vet att det finns rätt okej utrymmen under bakre kofångaren. Där kan man placera en tank. Då kom tanken att djäklas lite med alla som påstår att en miljöbil skall vara långsam, seg och tråkig. En gasdriven XC90 V8! Den ultimata pendlarbilen för mig, då jag även kan dra båten med en så pass stor bil. Bilens innerutrymmen är så stora att en gastank skulle kunna skjuta upp en bit i lastutrymmet utan att det gör något. Komfort, säkerhet och så miljövänlighet på toppen av detta.

Vem är då token som ger sig på att försöka med ett sådant projekt? Gissade du på en Göteborgsfödd ekonom bosatt i Bohuslän så gissade du helt rätt. Bor i ett parhus med lagom stor gräsmatta och urusla parkeringsmöjligheter och arbetar för tillfället som konsult.

Det är jag och här är jag för att följa min dröm.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Bohuslänning med gasbegär

Post by Johan »

Välkommen! Det ska bli mycket intressant att följa ditt arbete.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Bohuslänning med gasbegär

Post by Samuel »

Instämmer!
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
bohuslan
Posts: 7
Joined: 2013-05-22, 22:51

Re: Bohuslänning med gasbegär

Post by bohuslan »

Tackar!

Här finns projektet: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 737#p17737

Den som vill kan börja med att ge lite upplysningar.
Bohman
Posts: 15
Joined: 2013-08-07, 13:32

Bohuslänning med gasbegär

Post by Bohman »

Flyttade inlägget till byggtråden
Volvo V70 -07
Post Reply