Miljövänlig Jeep ägare

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
User avatar
Twinturbo
Posts: 8
Joined: 2012-10-23, 07:45

Miljövänlig Jeep ägare

Post by Twinturbo »

Jag är teknikintresserad sen barnsben som 2007 blev ägare till en Jeep Wrangler -91 med en bränsletörstig 4.0 6:a.
Eftersom jag alltid varit intresserad av motorer och lagt en rad snabba bilar och en rally karriär bakom mig så växte det snabbt fram planer för Jeepen.
Planen var att den skulle bli en av Sveriges snabbaste Jeepar och tillika miljövänligaste.
Under åren har det mesta bytts och renoverats och några månader efter att den nya lagen om efterkonvertering vunnit laga kraft så reggades bilen som Sveriges första hemmakonverterade flexifuel (Bensin, E85).
Vid registreringen så var hela motorn och styrsystemet till den renoverat eller utbytt (generator,startmotor, servopump är det enda som är orört) så att idag är den modern med programmerbar insprutning och överladdning, insug, avgas och topp är intrimmat i flödesbänk och hela motorn är intrimmad i motorbänk som jag då hade tillgång till.
Orsaken till att jag är på detta forum är att bilen nu är ombyggd till Quadfuel (Bensin, E85, CNG och vätgas) vilket jag nu håller på att trimmar in.
Tanken är att jag ska tillverka först vätgasen via spjälkning av vatten med solenergi men även biogas då jag på mitt nya jobb har en kille som sysslar med biogasrådgivning vid tillverkning av fordonsgas.
Drömmen är ju att bli självförsörjande med bränsle vilket inte är omöjligt då Jeepen bara är en hobbybil som inte körs speciellt mycket men det är en bit kvar tills dess.
Men jag har nått mitt mål vad det gäller bilen för de senaste 2 åren så har det varit Sveriges snabbaste Jeep och ännu mer miljövänlig blev den ju nu när jag börjat köra på biogas.
Själva biogassystemet kommer från en Ford Crown Viktoria polisbil och styrsystemet som sköter växling till gas har jag byggt själv med ett arduino uno microkontroller.
Spjälkningsanläggning och biogas anläggning kommer jag också bygga själv med likadana microkontroller kort och alla delar finns hemma men tiden har inte räckt till då båda grabbarna har blivit intresserade av veteranbilar (Amazon -61, DKW AU1000 -60 och -63) så tiden har gått åt till att hjälpa de att få dessa klara till sommarsäsongen.
Men jag kommer att hålla er uppdaterade om den egna gastillverkningen när tiden räcker till igen.
Last edited by Twinturbo on 2013-04-02, 10:28, edited 1 time in total.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Miljövänlig Jeep ägare

Post by Johan »

Välkommen!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Psycho
Posts: 8
Joined: 2013-01-10, 21:02

Re: Miljövänlig Jeep ägare

Post by Psycho »

Kul bil, lägg gärna upp lite bilder.

Psycho
Image

Kör Mercedes B180 NGT-10
- i väntan på AMG NGT...
User avatar
Twinturbo
Posts: 8
Joined: 2012-10-23, 07:45

Re: Miljövänlig Jeep ägare

Post by Twinturbo »

Här är en bild som jag tog åt vår biogasrådgivare:

Image

Motorn:
Image

Gasstyrningen:
Image

Tankarna:
Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Miljövänlig Jeep ägare

Post by AndersH »

Fräck bil! 8) Med den gastanksplaceringen så har du väl inga problem med att folk ligger för nära och nosar dig i baken :)
Psycho
Posts: 8
Joined: 2013-01-10, 21:02

Re: Miljövänlig Jeep ägare

Post by Psycho »

Helt ok gasbil! kul att du vågar tänka annorlunda.

Psycho
Image

Kör Mercedes B180 NGT-10
- i väntan på AMG NGT...
User avatar
Twinturbo
Posts: 8
Joined: 2012-10-23, 07:45

Re: Miljövänlig Jeep ägare

Post by Twinturbo »

AndersH wrote:Fräck bil! 8) Med den gastanksplaceringen så har du väl inga problem med att folk ligger för nära och nosar dig i baken :)
Det är en av de positiva effekterna med den placeringen, den andra är att inget av gasinstallationen är draget i kupen.
Visst det är inte världens snyggaste placering men utrymmet i en Wrangler är väldigt begränsat och eftersom den är ombyggd med luftfjädring så sitter en lufttank i det enda utrymmet som finns under över bakaxeln.
Dessa stora tankar hade ju ändå inte fått rum där och med en liten gastank så blir ju räckvidden väldigt begränsad, dessa tankar rymmer ju 20 kubik så man har ju hyfsad räckvidd även om motorn inte är den snålaste.
Post Reply