Ny Mercedes entusiast

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Psycho
Posts: 8
Joined: 2013-01-10, 21:02

Ny Mercedes entusiast

Post by Psycho »

Vad bra att kan presentera sig på forumet. Heter och forskar/undervisar i psykologi, därav namnet. Håller till på div Mercedes-forum, en förutsättning för att driva runt dom stora Mercedesbilarna. Det här är ett stort steg för mig. Det är första gången på 11 år som jag äger en bil med en cylindervolym som är mindre än 5,0 liter och 300 hkr (bortsett dagisräcern Fiat Punto). Så efter att ha sålt min Mercede S 500 L förra våren så hade jag en del funderingar.
- Hur billigt är det att köra gasbil jämfört med V8?
- varför är alla miljöbilar sååå trista och utan charm? Är det så?
- För att få svar så måste man ju prova.

Miljötänket är viktigt och jag tycker att det är viktigt att vi alla är med och drar vår egen del. Att vara politiskt korrekt är en annan viktig del, att leva sina värderingar känns viktigt för mig.

Min tanke med min B180 är att den ska klara den tuffa uppgiften dagistrafik, jobbpendling och skidresor, men även få den lite snygg och attraktiv, fälgar, inredning, utrustning mm.

Köpte min MB B180 NGT för 70´, en fd taxi, med full serivcebok med 24´mil på mätaren vid köp. Läder och galonklädsel med komfortstolar, AC, variomatic-låda, farthållare mm och blåtandsstereo känns bra som utgångsläge. Att köpa en av dom billigaste bilarna på Blocket är ju en risk... Och detta är första gången jag "misslyckas" med ett klipp. Har hittills på ca 2000 mils körning lagt ut mer än 20´riksdaler!!! Om det är ett måndagsex. eller missskött bil återstår att se. 14´av dessa pengar är kopplat till felsökning och ett numera bytt styrdon. Klart är i alla fall att det verkar vara få som har problem med sina Mercedes NGT bilar. Googlade lite på Volvos och VWs gasbilar och man blir ju mörkrädd av den läsningen... Att köpa en begagnad gas-Passat med DSG-låda verkar ju vara som att abonnera på en verkstadsplats. Mercedes rostproblem är ju den stora biten och att en och annan variomatic-låda som bytts är väl det jag hittat.Nu hoppas jag att det kommer en bra tid utan stillestånd på verkstäder.

Det jag gillar med gas-Mercan är den långa räckvidden, komforten, formatet och säkerheten. Det går att åka till fjällen utan räckviddsångest :wink:

Som långtidsprojekt:
- ny lack. Sliten lack
- Ny ratt. gillar inte plast
- Byta plastmattor till tjocka velour. Fixat MB-orginal
- Köpa Bagagerumsmatta i tjock velour. Fixat MB-orginal
- Takbågar. Fixat MB-orginal
- Byta trasigt insynsskydd till bagaget. Fixat
- Uppdatera högtalare i dörrar
- Uppdatera stereon till MB-navigation och DVD
- Belysta instegslister.
- Sänkningssats 25mm
- 18" fälgar

Tänkte äga bilen i två år och sälja den färdig så att säga.

MVH

Psycho
Image

Kör Mercedes B180 NGT-10
- i väntan på AMG NGT...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Ny Mercedes entusiast

Post by Johan »

Välkommen! :)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply