Först på forumet med Subaru?

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Först på forumet med Subaru?

Post by David N »

Jag vet inte om jag är så ny längre, har väl lurkat här i halvannat år och emellan poppat upp med en glad eller missmodig Subarupostning, för en sån har jag bespetsat mig på att köpa ungefär lika länge som jag varit här. Produktionsstarten har dock hela tiden skjutits på och då har jag väntat lite till, och lite till.

Idag gick dock beställningen slutgiltigt iväg och jag räknar med att komma med i nyregistreringsstatistiken februari 2012 eller så.

Ska jag kategorisera mig själv får jag väl säga att jag är mer ekonomiskt än miljömässigt styrd till en gasbil. Inte så att det senare inte spelar någon roll, men vore det inte för nedsättningen av förmånsvärdet tror jag inte att jag skulle välja en bil av ett slag där en försvarlig del av forumdiskussionerna handlar om huruvida det går att få tag på bränsle eller ej, och hur mycket man behöver vänta och/eller planera för det. Nu verkar ju "Stockholmseländet" ha blivit bättre under den tid jag följt forumet och OKQ8 vid Årstaberg är nog min närmaste bensinmack, men ändå - man är ju inte alltid hemma när det ska tankas.
Subaru Legacy -12
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Först på forumet med Subaru?

Post by Johan »

kul att bilen äntligen är på G!

och välkommen :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Först på forumet med Subaru?

Post by AndersH »

Kul! :) Vilken Subaru-modell blev det? Automat eller manuell? Pris? Hur ser gastanksinstallationen ut? Räckvidd på gas?
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Först på forumet med Subaru?

Post by David N »

Det blev en Legacy - det är Legacy och Outback (tänk v70 och xc 70 såfår man förhållandet dem emellan) man konverterar till gas nu, och därtill bara kombiversionerna då gastankarna hamnar i bagageutrymmet.

Med skinnklädsel har bilen ett listpris på 310.000, plus gaskonvertering för 46.000. Med lite lull-lull som vinterdäck och dragkrok åt ena hållet och rabatt åt andra hållet är det väl ungefär där den hamnade också, strax över 350.000 alltså. Vilket ger ett förmånsvärde på ungefär 2.700/månad efter alla avdrag om jag räknat rätt.

Växellådan är ett mellanting, med såväl automatläge som möjlighet till manuell växling med paddlar.

Jag har ännu inte sett någon gaskonverterad bil i verkligheten, men tankarna ligger i reservhjulstråget och en bit upp i bagageutrymmet. 6-10 cm höjning av golvet om jag förstått det hela rätt, kunskapen i återförsäljarledet om gasbilarna har emellanåt lämnat en del att önska, men givet att man inte ens nu när man börjat sälja bilen har lagt upp en rad om den på sin egen hemsida får man väl se det hela som ett betatest - och sig själv som en försökskanin. :D

Nu tar jag siffror ur minnet för att jag inte orkar leta reda på de papper jag har någonstans, men 30 m3 gastank vill jag minnas att det ska vara. Kanske strax där under. Det innebär väl som jag förstår det en räckvidd på nästan lika många mil, men det kan säkert andra bedöma bättre än jag. Automatlåda och fyrhjulsdrift drar väl därtill ner bränsleekonomin något.
Subaru Legacy -12
Post Reply