Nybliven ägare till Volvo V70 Bifuel -06...

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Martin_Lowendahl
Posts: 3
Joined: 2009-12-13, 23:04

Nybliven ägare till Volvo V70 Bifuel -06...

Post by Martin_Lowendahl »

Martin heter jag och är sedan i fredags stolt ägare till familjens första gasbil.... :D Helgen har gått åt att fara runt och njuta av Volvons komfort och känslan av att köra riktigt miljövänligt! Känner redan att det blir en sport att använda bensinen så lite som möjligt! Närmaste tiden skall dragkrok monteras och bilen lackbehandlas. Blir kul att följa diskussioner och tankar på detta forum.....
Volvo V70 Bifuel -06 Sport Edition med Teknikpaket
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Nybliven ägare till Volvo V70 Bifuel -06...

Post by Humlan »

Välkommen! Jag var i samma situation i våras, och med undantag för tankningsproblemen här i Stockholm så är jag supernöjd med min 06:a. Har Kinetic med teknikpaketet men jag saknar ockå dragkrok. Har för mig att Fred här på forumet har eftermonterat dragkrok på egen hand.

Ska in på 18000-milaservice på tisdag (den har egentligen bara gått 16800 mil, men den servades vid 15000 mil för ett år sedan, och jag vill ha den i topptrim inför julresan). Har också ett "klonk" i drivningen som jag vill kolla upp.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nybliven ägare till Volvo V70 Bifuel -06...

Post by Fred »

Stämmer bra Humlan, jag monterade kroken själv och det var plättlätt! :D Köpte en komplett krok på en skrot för 1200 spänn (tror jag det var) och monterade den på ett par timmar. Registreringbesiktning följde utan anmärkning! Sen fixade jag också så att jag kan ta loss elkontakten då jag tycker att den är så gräsligt ful. Denna operation vad dock lite knepigare.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Martin_Lowendahl
Posts: 3
Joined: 2009-12-13, 23:04

Re: Nybliven ägare till Volvo V70 Bifuel -06...

Post by Martin_Lowendahl »

Visst Fred, har monterat några krokar förr och det brukar vara buslätt! Men om du köper begagnad krok, skriver du bara ut monteringsanvisningen från nätet och tar med till besiktningen? De brukar ju vilja se den....Sen en annan sak: en del tycker man skall montera den nya 13-poliga kontakten för att säkra framtiden, men jag är tveksam. Har ännu inte träffat på ett släp med en sådan! Känns onödigt att skaffa adapterkabel när man bara hyr kärra då och då.... Vad tycker ni?

Humlan: Jag har köpt en Sport Edition med teknikpaket och den har bara gått 4500 mil, ville gärna ha en lågmilare men var svårt att få tag i till ett hyggligt pris. Känns grymt att din gått så långt. Har du haft några problem under resans gång?
Volvo V70 Bifuel -06 Sport Edition med Teknikpaket
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Nybliven ägare till Volvo V70 Bifuel -06...

Post by Humlan »

Martin_Lowendahl wrote:Humlan: Jag har köpt en Sport Edition med teknikpaket och den har bara gått 4500 mil, ville gärna ha en lågmilare men var svårt att få tag i till ett hyggligt pris. Känns grymt att din gått så långt. Har du haft några problem under resans gång?
Har bara kört den 1000 mil sedan i maj, så förutom "klonkandet" (som verkar vanligt på V70) så verkar den gå bra. Vill du se en långmilare, titta här! :-)
Last edited by Humlan on 2009-12-14, 22:56, edited 1 time in total.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nybliven ägare till Volvo V70 Bifuel -06...

Post by Fred »

Martin_Lowendahl wrote:Visst Fred, har monterat några krokar förr och det brukar vara buslätt! Men om du köper begagnad krok, skriver du bara ut monteringsanvisningen från nätet och tar med till besiktningen? De brukar ju vilja se den....Sen en annan sak: en del tycker man skall montera den nya 13-poliga kontakten för att säkra framtiden, men jag är tveksam. Har ännu inte träffat på ett släp med en sådan! Känns onödigt att skaffa adapterkabel när man bara hyr kärra då och då.... Vad tycker ni?
Japp, jag skrev ut den från nätet...men de ville inte ens se den. Jag tror att om man har Sveriges vanligaste bil med originalkroken från Brinks så känner rutinerade besiktningsmän/kvinnor till hur det ska se ut. Dock kan jag säga att jag vid registreringsbesiktningen inte hade gjort min löstagbara kontakt...fast jag har svårt att tro att de skulle gnälla på den. När jag besiktigade bilen nyligen hade jag glömt den lösa delen hemma... :oops:...så jag fick en anmärkning om att "elkoppling saknas"...behövde dock inte åka tillbaka.

Jag körde med den gamla kontakten av just de anledningar du nämner. Skulle standarden mot förmodan plötsligt ändras får man väl fixa det då.

Det man ska tänka på är att BiFuel vill ha det låga draget på grund av den automatiska nivåregleringen.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply