Gasbil

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
User avatar
Axel
Posts: 11
Joined: 2009-11-14, 09:32
Location: Stockholm

Gasbil

Post by Axel »

Hej, trevligt forum!

Har rullat 700 mil i gas passat under hösten. Trevlig och bekväm bil, lite bullrigt med dubbdäcken, men för övrigt positivt. Har lite svårt med att komma underfund med bränsleförbrukningen, kom visserligen 44 mil på en tank, men för det mesta knappt 40 mil.

:)
VW Passat TSI Ecofuel Variant 2010 Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gasbil

Post by AndersH »

Välkommen till forumet! :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Gasbil

Post by Johan »

Välkommen! De som har gaspassat kan säkert fylla i hur långt de brukar komma på de olika gaskvalitéerna (tror det också det finns diskussioner i ämnet att finna).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Gasbil

Post by Danni »

Det finns mycket riktigt en diskussion om Passatens förbrukning här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=1277

Värt att notera är att man får hålla isär förbrukningen baserat på energiinnehållet i gasen man tankar. Biogas innehåller mindre energi än naturgas, och den gas som är en blandning (som den vi tankar här på västkusten) är blandad med mer energirika gaser för att få samma energiinnehåll som ren naturgas.

Jag brukar komma runt 42-44 mil på en tank energirik fordonsgas, men har kommit så långt som strax över 48 mil, vilket vid snabb överslagsräkning ger att du kör hyfsat mycket snålare än mig (vilket inte är så förvånande, då jag lider av kronisk blyfot).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Axel
Posts: 11
Joined: 2009-11-14, 09:32
Location: Stockholm

Re: Gasbil

Post by Axel »

Tack
Passerade nyss 800 mil, varav 750 på gas. Har loggat tankningar och lekt lite i excel, hittat information i forumet och på nätet. Har bättre förståelse om bränsleförbrukningen nu. Råkade tyvärr nolla färddatorn (2) för en tid sedan, lite synd.

:)
VW Passat TSI Ecofuel Variant 2010 Image
Post Reply