Page 1 of 1

Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-05-31, 15:40
by avozetta
Anders presenterar sig som allmänt teknikintresserad och jobbar med test och kvalitetssäkring i IT-branchen. Räds inte att börja riva i en bil när fel uppstår men betalar ändå för den regelbundna servicen. Fritiden går åt till familj och två barn, liten båt i skärgården, fiske, fågelskådning.

Så blev det äntligen en nyare bil och att det skulle bli en bil med ett alternativt bränsle har varit ganska självklart en längre tid. Kört Volvo 945 i 10 år, praktiskt och ekonomiskt ja, men en hyfsad bensinslukare.
Etanolen har ju sedan den kom varit ganska omdebatterad och är fortfarande varför mitt fokus under senaste året legat på gas. Var ett tag inne på att ta ut en förmånsbil för att få tillgång till en gasbil byggd för svenska förhållanden (= lång total räckvidd = B170NGT el. Passat, snart även V70 igen) men en förmånsbil blir inte särskilt förmånlig till skillnad från en tjänstebil där arbetsgivaren står för en lite större del av utgifterna.

Så i onsdags bytte jag in 945:an mot en V70 Bi-Fuel 07 Automat. Gått 4000 mil och i allra högsta grad nybilskänsla. Skapelsen förevigad på bild: http://avozetta.googlepages.com/bi-fuel.jpg

Körde slut på gratisgasen igår och passade på att testa att bilen går över på bensin automatiskt. Gasmätaren går någon millimeter under det röda markeringen innan omslag sker. Tankade sedan i Hammarby Sjöstad och fick i 19,60 liter (står det på kvittot) men det ska ju vara kubik :lol: .

Nu är man ju lagom gasnojig och har redan utifrån dagens gaspriser planerat in bilsemestern till Strömstad. Det blir E20 hela vägen. Eskilstuna är billigare än Västerås, Mariestad är billigare än Örebro/Karlstad. Det blir 4-5 mil extra att köra men borde väl löna sig ekonomiskt ändå i och med att sista gaspumpen ligger närmre slutmålet (Trollhättan/Uddevalla).

Jag har redan gjort några inlägg på forumet:
- Provkörning av B170NGT och Passat: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... highlight=
- Servicealternativ till Bilia i Stockholm: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... highlight=
- Bilköpet: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... highlight=

Nu lobbar vi för att kunna köra på gas till fjällen också!

Posted: 2009-06-01, 10:54
by Mats
Grattis till bilen :D, riktigt snygg.
Ja man blir lite "manisk" att försöka köra på gas så mycket det går, samt att hitta billigaste gasen, då det skiljer en hel del mellan mackarna.

Posted: 2009-06-03, 20:30
by avozetta
Mats wrote:Grattis till bilen :D, riktigt snygg.
Ja man blir lite "manisk" att försöka köra på gas så mycket det går, samt att hitta billigaste gasen, då det skiljer en hel del mellan mackarna.
Tack! Jag glömde visst att presentera mig själv :oops: men nu är det årgärdat i inledande inlägg :)

Posted: 2009-06-03, 22:34
by Johan
Välkommen!

Posted: 2009-06-04, 08:50
by Göran
Välkommen hit och grattis till den snygga bilen blir faktiskt lite avundsjuk.

Jag upfattar färgen som svart på bilden stämmer det? har själv velat ha en svart V70 men köper man begagnat kan man ju tyvärr inte välja färg på samma sätt.

Posted: 2009-06-05, 21:55
by avozetta
Göran wrote:Välkommen hit och grattis till den snygga bilen blir faktiskt lite avundsjuk.

Jag upfattar färgen som svart på bilden stämmer det? har själv velat ha en svart V70 men köper man begagnat kan man ju tyvärr inte välja färg på samma sätt.
Tack. Jovisst är den svart och mörkgrå klädsel i halvskinn. Provade en annan svart bil med helsvart klädsel och helskinn . Då var det nästan så att man blev mörkrädd :wink: och dessutom åkte man runt i stolen, det blir för halt med helskinn helt enkelt.

Posted: 2009-06-05, 22:06
by avozetta
Då var första gastanken förbrukad och jag kom 20,74 mil på 19,60 kubik gas vilket ger 0,95/mil. Då är det ganska precis hälften landsväg/motorväg och stadskörning.

Min andra tankning på samma pump (Hammarby Sjöstad) gick betydligt långsammare och den stannade på 16,34. Således sämre tryck i pumpen denna gång :( .

Posted: 2009-07-03, 19:59
by avozetta
avozetta wrote:Då var första gastanken förbrukad och jag kom 20,74 mil på 19,60 kubik gas vilket ger 0,95/mil. Då är det ganska precis hälften landsväg/motorväg och stadskörning.

Min andra tankning på samma pump (Hammarby Sjöstad) gick betydligt långsammare och den stannade på 16,34. Således sämre tryck i pumpen denna gång :( .
Nu när jag blivit lite klokare på det här med att räkna på förbrukning så inser jag att ovanstående siffra innehåller ett antal droppar bensin också i och med att bilen alltid startar på det bränslet. Har sedan några tankningar tillbaka låtit spritmonitor.de hålla koll på min förbrukning, smidigt. http://www.spritmonitor.de/en/detail/344248.html

Har för övrigt kastat ut rullgardinen (insynskyddet) och satt in Solarplexius, http://www.solarplexius.se/. Den där rullgardinen vägde bly så jag kommer att spara många gasmolekyler på detta framöver. Dessutom mer utrymme och svalare kupé.

Ni som gillar bra ljud i bilen, se till och jaga rätt på ett par diskanter till framdörrarna, vilken skillnad. Läs vidare här, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=41802.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-09-05, 21:40
by avozetta
Så var första semestertrippen avklarad med gasbil och det gick inte helt felfritt men nästan. Stockholm - Strömstad ToR. Billig gas i Eskilstuna, lite svårt att hitta pumpen i Örebro då gps-positionen var lite fel (nu rättat hos både Gasbilen och Fordonsgas). Sedan sattsade vi på Grästorp men där fick vi ingen gas men gasen räckte ända till Trollhättan, 24 mil med fullastad bil inkl. takbox. Sedan var det tänkt att vi skulle fylla på i Uddevalla men vi var lite sena till bokad middag så det blev ingen naturgas i tanken. Vi valde att köra via Trollhättan för att köra så mycket på gas som möjligt men det kändes lite segt med de extra 5 milen som det blir så när det var dags att åka hem körde vi raka spåret till Karlstad och sedan ända till Eskilstuna på en tank. Sen var vi hemma igen.
I Karlstad hände det spännande- och så här i efterhand roliga saker, se vidare i kryssarinläggen, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 8&start=25
I Strömstad tog ju så småningom gasen slut och någon ny fanns inte där så när vi kom till Karlstad hade vi gjort av med 30 liter smutsig bensin :( . Dock hittade jag info. om att EON har planer på en pump 2011 i Strömstad :) .

Nu har jag kört gasbil i drygt 4 månader och kan sammanfatta det på följande sätt: Inte ångrat mig en sekund
  • - Volvo V70 är en mycket bra familjegasbil att börja med, oerhört komfortabel med en bra balans mellan gas och bensintillgång. Skulle man hamna i gaslöst land så kommer man ju mer än 30 mil på bensin.
  • - I Stockholm finns det idag 10 väl utspridda tankställen och endast vid några få tillfällen har det krånglat med gastillgång. Har aldrig behöft köra på bensin.
  • - Semestertrippen i landet kräver lite mer planering och några extra stop på vägen men det uppskattas av hela familjen, inte minst barnen som behöver springa av sig lite.
  • - Den tekniska pumputvecklingen verkar pågå i ganska snabb takt fortfarande så pumparna har lite olika beteende beronde på var man tankar, kanske det som stört mig mest. Här kunde pumpägarna skylta bättre med instruktioner!
Så ni som funderar på gasbil, sluta med det och köp!!!

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-22, 11:33
by Martinmat
Avozetta: Går ju numera fint att köra till jämtlandsfjällen på gas från Stockholm, finns numera gastankställe i sundsvall och hör i Östersund har vi ju ren biogas för 9kr nm3! :mrgreen:

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-22, 16:46
by Humlan
Vilken väg från Stockholm till Jämtland tar du då? :D

Innan Gävles gasmack är färdig (2010 är det utlovat) kommer man ju inte ens till Sundsvall även man åkt in i Uppsala, med en V70 (och väl där har tre av mina fyra tankningsförsök misslyckats.)

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-22, 17:44
by HerrOla
Humlan wrote:Vilken väg från Stockholm till Jämtland tar du då? :D

Innan Gävles gasmack är färdig (2010 är det utlovat) kommer man ju inte ens till Sundsvall även man åkt in i Uppsala, med en V70 (och väl där har tre av mina fyra tankningsförsök misslyckats.)
Uppsala -> Sundsvall 31 mil borde du väl klara med din v70 trots att det kanske är biogas i Uppsala.
Jag körde nyligen nästan 43 mil motorväg med min s60 men då va det naturgas.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-22, 20:07
by avozetta
Som ni ser ovan i mitt semesterinlägg så kom jag 24 mil med fullastad semesterbil på biogas i normal motor- eller landsvägsfart. Då var det snustorrt i gastanken. Att få till ytterligare 7 mil känns inte realistiskt även om man skulle hålla jämn 90-fart hela vägen. Med ren naturgas i tanken kanske det går men det har jag tack o lov ingen erfarenhet av ännu.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-22, 20:56
by Humlan
Med tom bil, torrt väglag, ingen AC och maxfart 90 km/h, kombinerat med naturgas i Uppsala, ja då kanske man nästan skulle komma fram till Sundsvall med en V70. Men ärligt talat; vad är oddsen för att en enda av ovanstående krav skulle vara uppfyllt? :-/

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-24, 11:28
by AndersH
Vid fyra tillfällen har jag kört min V70N (manuell) lite mer än 31 mil på en tank biogas. Det går men man får verkligen anstränga sig. 8)

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-25, 11:27
by Fred
Är du säker på att det var 100% biogas, Anders? Jag har väldigt svårt att tro att det går att få ned förbrukningen SÅ lågt, hur lätt man än är på gasfoten. Mitt rekord ligger på 23 mil och då körde jag så mycket eco-driving jag kunde. Dessutom vet jag inte om det var 100% biogas i tanken.

Fast det är klart, om det är nedförsbacke och medvind hela vägen kanske det går! :lol:

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-27, 19:36
by AndersH
Jag kollade min tankjournal lite noggrannare nu och fann 13 tillfällen då jag kört längre än 31 mil på en tank. :mrgreen:

Jodå, jag är rätt säker på att det har varit biogas vid dessa tillfällen eftersom jag tankat på flera olika ställen som normalt serverar biogas (Linköping, Örebro, Västerås, Katrineholm, Uppsala) innan jag gett mig av ut i gaslöst land.

Rekordet är 33,7 mil då jag tankade fullt i Örebro och sedan hade den fulla gastanken som reserv under en fjällresa. Hemresan startades sedan på gasen som räckte från Bruksvallarna via Sveg nästan hela vägen till Falun. Hemlängtan, nedförsbacke, fina vägar, bra väder och välpumpade däck hjälpte väl till också.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-29, 09:43
by avozetta
AndersH, inte illa att lyckas ta sig så långt. Jag förutätter att du har manuell låda till och börja med och den sträckan du beskriver var du väl aldrig över 90km/h? Kanske var det riktigt bra tryck i pumpen också där du tankade. Det är ju många faktorer som spelar in när man kör på gas. På Stockholmsträffen var vi inne på hur mycket hastigheten påverkar förbrukningen och några hävdade att det blir ganska stor skillnad mellan 90 och 110.

Självklart måste jag försöka slå rekortet på 24mil, däcken är i varje fall välpumpade med fullasttryck hela tiden. Automaten ökar ju dock förbrukningen något. Ett annat spartips jag fått är att alltid släppa gasen strax innan alla backkrön men det låter som ett mindre bekvämt sätt att köra bil på så jag skippar nog det. Däremot bör man skippa farthållaren för den gasar ju på i uppförsbackarna, kanske finns det nyare automatlådor med ECO-läge?

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-29, 20:07
by Sven
Avozetta, du kanske redan vet hur man kör riktigt ekonomiskt, men jag tänkte ändå ge några tips. Det gäller att snabbast möjligt nå upp till tänkta hastigheten och vid acceleration ge gas (nu avser jag gaspedalen) med halva pedalen nere. Det gäller att ha högsta möjliga växel vid aktuell hastighet, för min Opel Zafira -08 så kör jag på 3:an på 30-väg och 5:an fr o m 50-väg. Undvik fotbromsning, motorbromsa istället och ha god framförhållning så att du har möjlighet att motorbromsa maximalt. Att lätta på gasen i uppförsbackar kanske är bräsnesnålt, men man kan också välja att ha samma pedaltryck, detta innebär ofta med gasbilar en ordentlig deceleration. Rent generellt innebär en bränslesnål körning ett mycket mjukt körsätt som passar passagerare som lätt blir åksjuka.

Den lägsta förbrukning jag hamnat på med min bil är 0,60 Nm3 på biogas. Då körde jag nog inte över 90 km/h.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-30, 10:19
by avozetta
Sven wrote:Avozetta, du kanske redan vet hur man kör riktigt ekonomiskt, men jag tänkte ändå ge några tips. Det gäller att snabbast möjligt nå upp till tänkta hastigheten och vid acceleration ge gas (nu avser jag gaspedalen) med halva pedalen nere. Det gäller att ha högsta möjliga växel vid aktuell hastighet, för min Opel Zafira -08 så kör jag på 3:an på 30-väg och 5:an fr o m 50-väg. Undvik fotbromsning, motorbromsa istället och ha god framförhållning så att du har möjlighet att motorbromsa maximalt. Att lätta på gasen i uppförsbackar kanske är bräsnesnålt, men man kan också välja att ha samma pedaltryck, detta innebär ofta med gasbilar en ordentlig deceleration. Rent generellt innebär en bränslesnål körning ett mycket mjukt körsätt som passar passagerare som lätt blir åksjuka.

Den lägsta förbrukning jag hamnat på med min bil är 0,60 Nm3 på biogas. Då körde jag nog inte över 90 km/h.
Jodå, jag har koll på hela den biten och sammanfattar man det hela så handlar det mycket om att planera sin körning. Nu har jag som sagt en automat så jag kan inte påverka växlingen, t.ex. att hoppa över växlar. Däremot finns lockup på alla växlar som sänker förbrukningen lite och ökar motorbromseffekten.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-10-31, 12:23
by Jimmy
Det är rätt intressant med olika förbrukningssiffror. Något jag har märkt är hur mycket hastighet/varvtal gör för förbrukningen. Innan sommaren körde jag 10mil per dag på vägar som inte medgav högre hastighet än ca 90km/h. Då var det inga problem att med tom bil och sommardäck köra 30 mil på en tank med biogas. Nu pendlar jag drygt 8,5mil per dag på fyrfilig 110-väg och även om hastigheten är jämnare än tidigare så räcker gasen precis till tre dagars körning dvs. 26mil. Visserligen är det vinter och dubbdäcken är på, men största skillnaden är nog högerfoten...

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-11-01, 10:00
by Danni
Den högre förbrukningen vid 110 jämfört med 90 skulle jag tippa går att skylla långt mer på luftmotståndet än på varvtalet. Luftmotståndet är proportionellt mot kvadraten av hastigheten, så hastighetsökningen med 22% ökar luftmotståndet med 49%.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2009-11-24, 20:16
by avozetta
För att spåna vidare lite på förbrukningen på min bil så fick jag möjligheten att hålla igen lite på en T/R-resa till Uppsala i helgen, det blev 14 mil i 90 knyck eller mindre och jag är nog beredd att hålla med om att det finns förutsättningar att ta sig några mil till än de 24 jag lyckats med hittills. Om ni kollar min logg så ser ni att jag kom nästan 22 mil nu och resterande 8 mil är elaka till-och-från-jobbet mil (8 km inkl. dagisstopp). Dock har man ju ingen koll på mängden naturgas just nu vilket ju kan påverka resultatet en hel del.

Re: Äntligen en gasbil ... V70 Bifuel 07 Automat

Posted: 2010-03-14, 20:00
by avozetta
Det blev en resa T/R Rankhyttan (Falun) i helgen och jag fick möjlighet att snålköra lite då jag var ensam. Tidigare rekordet var 24 mil (hela familjen, fullpackat, takbox och sommardäck) och förmodligen en högre snitthastighet. Nu kom jag 26 mil (ensam, vinterdäck) och en snitthastighet på 73 km/h enligt GPSens färddator.

Så det finns kanske potential för några mil till med sommardäck :D