Jag hatar Liljas i Nybro

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Jag hatar Liljas i Nybro

Post by Oldfield »

Så här går det om man lämnar sin bil på Liljas i Nybro. Jag är nästan glad att Volvo inte gör biogasbilar längre så kan jag köpa ett annat märke nästa gång det är dags för ny bil.

Jag föraktar min lokala Volvo-handlare!
Nu börjar jag bli riktigt jävla trött på Liljas här i Nybro. I somras besiktigade jag bilen som ej blev godkänd. Garantireparation hos Liljas i Nybro med ett uruslet kundmottagande som följd. När jag skulle hämta bilen kasta de bara nycklarna i handen på mig och sa att de inte visste vad som gjorts med bilen. Jaha tänkte jag och gav dem ett lika uselt betyg i den påföljande nöjd kundundersökningen varpå de ringde upp mig och ursäktade sig. Jag har i alla fall bestämt mig att inte använda Liljas i Nybro mer, trodde jag då.

Låsbara hjulbultar
Nu är ju vintern på gång och det är dags att byta däck på bilen. Detta ordnar jag ju själv tänkte jag och pappa skulle hjälpa mig. Jag har låsbara hjulbultar på bilen för att det ska bli svårare att sno fälgarna. När vi håller på att skruva av däcken går givetvis nyckeln till dessa låsbara hjulbultar sönder. Där står jag med ett vinterdäck och tre sommardäck på bilen och får inte av ett enda nu när nyckeln är trasig. Okej, bara att kontakta bilförsäljaren om råd och där får jag info om att det ska finnas en kod till dessa låsbara hjulbultar så man kan beställa en ny nyckel för 190:- Inte så farlig kostnad tänkte jag och började rota igenom bilens alla papper, upptäcker till min FASA att jag inte har fått med den här koden när jag köpte bilen. Ringer försäljaren igen och förklarar läget. På Rejmes i Linköping är de i alla fall service minded och ber mig köra bilen till närmaste verkstad och begära att bultarna tas bort och byts ut mot nya, givetvis på deras bekostnad. Eftersom sommar- och vinterdäck är olika stora och det enligt lag är förbjudet att köra med olika däck var jag alltså tvungen att köra väldigt lugnt och kort. Alltså hamnade bilen på Liljas igen, suck och osv. Men visst, en chans till kan de få. Vad händer då????? Någon jävla snorunge går och sparkar in en sidoruta på bilen natten till fredag. Liljas ringer inte ens upp mig och berättar att det har hänt utan det är min bror som meddelar mig då jag befinner mig i Stockholm. Okej, Liljas fixar en ny ruta utan kostnad självklart.
I samband med att Liljas verkstad skulle ta bort hjulbultarna beställde jag även byte till vinterdäck som jag själv skulle betala. När jag kommer hem från Stockholm på fredagkvällen har man på verkstaden satt i en ny ruta och bytt hjulbultarna. Men när man ändå var och skruvade på hjulen var det tydligen för jobbigt att samtidigt byta till vinterdäck. För samma uppsättning däck satt på bilen som när jag lämnade den.

Idag måndag var jag och hämtade en hyrbil att ha i tjänsten och passade på att samtidigt fråga om min privata bil. Jodå, den skulle vara klar framåt kvällen med vinterdäcken på. Kanon tänkte jag, då får jag äntligen tillbaka den. Kommer in på Liljas vid femtiden, frågar ut expediten om min bil. Får besked om nya bultar, däck är bytta, bultar smorda och en ny kod till de låsbara bultarna får jag med. Dock kan de inte svara på vilken ruta som blivit sönderslagen vilket irriterar mig något. Går ut till bilen, börjar undersöka den. Öppnar bakdörren och blir fly FÖRBANNAD. I och under baksätet samt på golvet är det fullt med glassplitter. De har alltså inte brytt sig om att dammsuga är den trasiga rutan. När jag sedan stänger bakdörren rasslar det till i hela bilen i stort sett. Testar att öppna och stänga ett par ggr till och förstår till slut att resten av rutan ligger kvar inne i dörren i splittrat format. Ännu argare går jag in och påtalar slarvet för den stackars expediten som inte har ett skit att göra med själva reparationen av min bil. Lämnar in nyckeln igen och kräver bättring. Det här accepterar jag inte. Så jag är fortfarande utan bil. För ett däckbytes skull. Jag är så arg så jag vet inte vad jag ska göra.

Snart är det dags för service på bilen, men jag vågar inte lämna in den på Liljas i Nybro. Det blir en Volvo-verkstad någon annan stans i Sverige. Eventuellt i Linköping där jag köpte bilen, där bryr de sig om sina kunder i alla fall.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Jag har också råkat ut för att hjulbultsnyckeln gått av. Det var ett par år sedan på en Saab 9000. Det var ett elände att få bort dom. :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:
Sedan dess tar jag hellre risken att någon snor hjulen än att råka ut för det igen.
Standard alu-fälgar är ju också så billiga nuförtiden, så vem bemödar sig med att stjäla dom? De är ju skillnad om det är super duper lågprofil eller så.
V70 Bi-fuel -07
Post Reply