Äntligen...

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Äntligen...

Post by Håkan »

...fick jag rulla ut min nya AFV från bilhallen :mrgreen:
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Äntligen...

Post by AndersH »

Gratulerar till nya fina bilen! :) Om jag bara visste hur jag ska göra så skulle jag flytta den här tråden till Café Zeppelin. :wink:

Edit: Tråden flyttad! /AndersH :mrgreen:
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Äntligen...

Post by Håkan »

AndersH wrote:Gratulerar till nya fina bilen! :) Om jag bara visste hur jag ska göra så skulle jag flytta den här tråden till Café Zeppelin. :wink:

Edit: Tråden flyttad! /AndersH :mrgreen:
Tack, en ny bil är alltid en ny bil / H
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Äntligen...

Post by AndersH »

Jag har ännu inte fått uppleva hur det är att köra ut en egen fabriskny bil ur bilhallen men jag när en dröm om att en dag få rulla ut en ny Passat EcoFuel med DSG7. :)

Volkswagen måste dock först få ordning på sin #¤%&¤ produktionsapparat innan det går att förverkliga... :(
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Äntligen...

Post by Håkan »

AndersH wrote:Jag har ännu inte fått uppleva hur det är att köra ut en egen fabriskny bil ur bilhallen men jag när en dröm om att en dag få rulla ut en ny Passat EcoFuel med DSG7. :)

Volkswagen måste dock först få ordning på sin #¤%&¤ produktionsapparat innan det går att förverkliga... :(
Jag hade hellre valt en Passat också men vi har en bilpolicy som säger Volvo... :(
Som bil tycker jag V70 är överlägsen Passat men som gasbil är det tvärtom... :wink:
Vi får se åt vilket håll Volvo går när det gäller gasbilar.
Som de ser ut idag så lär de inte sälja så många tyvärr...

Jag får passa på att njuta av de få fördelar Volvo har framför Passat som tex:
- Underbara stolar
- Underbar motor, skall bara bli intressant och se vad den drar...
(Jag hoppas på under 0,9 Nm3/mil)
- Långt serviceintervall (3000mil)

Här står hon och väntar på att komma ut...
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e42011120739Pb8cb

Ha det /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Äntligen...

Post by torkel »

Har Passat så korta serviceintervall? Jag trodde de hade longlife med dynamiska serviceintervall? Min Caddy ville ha service efter 3000 mil och jag tror Passat är i samma härad.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Äntligen...

Post by Håkan »

torkel wrote:Har Passat så korta serviceintervall? Jag trodde de hade longlife med dynamiska serviceintervall? Min Caddy ville ha service efter 3000 mil och jag tror Passat är i samma härad.
1500mil om du väljer Ecofuel...
Det är en av anledningarna till att Volvo inte tillåter etanol i AFV för att kunna hålla uppe serviceintervallen.
En säljare som behöver serva bilen var 4:e månad blir snart trött på det...

Mvh / H
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Äntligen...

Post by AndersH »

En rasande fin kärra du skaffat! :)

Förarstolen i min gamla Volvo V70 är verkligen toppenskön att sitta i. Jag måste hitta en Passat-demobil med elinställbar förarstol för att provsitta då de vanliga stolarna inte alls ger mig tillräckligt stöd under låren. De elinställbara stolarna lär ska gå att tilta bakåt lite mer har jag uppfattat det som.

Jag tycker för övrigt att AFV borde göra en Bi-Fuel baserad på nya T4F-motorn! :)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Äntligen...

Post by Håkan »

AndersH wrote:En rasande fin kärra du skaffat! :)

Förarstolen i min gamla Volvo V70 är verkligen toppenskön att sitta i. Jag måste hitta en Passat-demobil med elinställbar förarstol för att provsitta då de vanliga stolarna inte alls ger mig tillräckligt stöd under låren. De elinställbara stolarna lär ska gå att tilta bakåt lite mer har jag uppfattat det som.

Jag tycker för övrigt att AFV borde göra en Bi-Fuel baserad på nya T4F-motorn! :)
Stolarna i V70 är nog det stora plusset...
Jag tror inte de kommer göra en etanolmotor till gas.
Vem gör T4:an?
Stadspartner gjorde tester med 2.0F men Volvo valde att köra med sin egna motor 2.5FT då 2.0F är en Ford-motor.
Detta kanske inte så mycket på hästkrafter men väl utväxling.
Utväxlingen i 2.0F är bedrövlig
På AFV ligger man i 120km/h och 2000rpm...
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Re: Äntligen...

Post by henrico »

Håkan wrote: Jag får passa på att njuta av de få fördelar Volvo har framför Passat som tex:
- Underbara stolar
- Underbar motor, skall bara bli intressant och se vad den drar...
(Jag hoppas på under 0,9 Nm3/mil)
- Långt serviceintervall (3000mil)
Jag ser bara en fördel där, och det är serviceintervallet. Om man tycker om Volvosoffor utan sidostöd är ju en smaksak men
Femman ser jag som en slö dinosaurie som drar enorma mängder soppa... Synd att de inte valde den nya turbofyran....

Det finns ju en anledning till att VWs 1.4 TFSI-motor har vunnit så många priser...


Sent from my NookColor using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Re: Äntligen...

Post by Håkan »

henrico wrote:
Håkan wrote: Jag får passa på att njuta av de få fördelar Volvo har framför Passat som tex:
- Underbara stolar
- Underbar motor, skall bara bli intressant och se vad den drar...
(Jag hoppas på under 0,9 Nm3/mil)
- Långt serviceintervall (3000mil)
Jag ser bara en fördel där, och det är serviceintervallet. Om man tycker om Volvosoffor utan sidostöd är ju en smaksak men
Femman ser jag som en slö dinosaurie som drar enorma mängder soppa... Synd att de inte valde den nya turbofyran....

Det finns ju en anledning till att VWs 1.4 TFSI-motor har vunnit så många priser...


Sent from my NookColor using Tapatalk
Smaken är givetvis som baken...
Men jag håller nog med om att VWs motor är väldigt bra och jag hade nog hellre haft den förbrukningen.
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Re: Äntligen...

Post by henrico »

Håkan wrote: Men jag håller nog med om att VWs motor är väldigt bra och jag hade nog hellre haft den förbrukningen.
Förmodligen fanns väl inte de nya fyrorna tillgängliga när de skulle göra gaskonverteringen.

Frågan är vad som händer nu för gaskonverteringen? Även T5 är väl fyrcylindrig från och med det nya modellåret för Volvo och den gamla femman har väl helt utgått? Har dessutom för mig att de gamla rent ut sagt värdelösa automatlådorna är utbytta mot modernare powershiftlådor på både T4 och T5...

....någon får gärna fylla i om de vet mer, för jag har bara hört korridorssnacket bland de som ska byta tjänstebil på jobbet. :)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Re: Äntligen...

Post by Danni »

henrico wrote:
Håkan wrote: Men jag håller nog med om att VWs motor är väldigt bra och jag hade nog hellre haft den förbrukningen.
Förmodligen fanns väl inte de nya fyrorna tillgängliga när de skulle göra gaskonverteringen.

Frågan är vad som händer nu för gaskonverteringen? Även T5 är väl fyrcylindrig från och med det nya modellåret för Volvo och den gamla femman har väl helt utgått? Har dessutom för mig att de gamla rent ut sagt värdelösa automatlådorna är utbytta mot modernare powershiftlådor på både T4 och T5...

....någon får gärna fylla i om de vet mer, för jag har bara hört korridorssnacket bland de som ska byta tjänstebil på jobbet. :)
Det stämmer helt, bensinfemman utgår för MY12: http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx

Hur det påverkar AFV och deras konvertering har jag ingen aning om. Hade varit intressant om någon ställde frågan direkt till dem.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Re: Äntligen...

Post by henrico »

Danni wrote: Det stämmer helt, bensinfemman utgår för MY12: http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx

Hur det påverkar AFV och deras konvertering har jag ingen aning om. Hade varit intressant om någon ställde frågan direkt till dem.
Jag mailade och frågade helt enkelt. Får se om jag får något svar.

180 hk T4, med powershift och att de får ned bagagehöjningen till en vettig nivå så kan den vara ett alternativ.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Äntligen...

Post by henrico »

Visst fick jag svar alltid, och snabbt dessutom men jag glömde skriva här eftersom jag fick lite för mycket jobb emellan.. :)

"
Vi kommer att använda 2,5 liters motorn ett tag till och då i en specialvariant enbart tillgänglig för gasbilen.
Denna motor är förstärkt för att klara de extra påfrestningarna som gasdrift innebär.
En ny gasmotor med mindre volym är under utveckling
"

Kul att höra att de är på hugget, finns den framme till nästa vår när det är dags för bilbyte, gärna även med lite lägre lastgolv så kan det vara klart intressant.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Äntligen...

Post by Håkan »

henrico wrote:Visst fick jag svar alltid, och snabbt dessutom men jag glömde skriva här eftersom jag fick lite för mycket jobb emellan.. :)

"
Vi kommer att använda 2,5 liters motorn ett tag till och då i en specialvariant enbart tillgänglig för gasbilen.
Denna motor är förstärkt för att klara de extra påfrestningarna som gasdrift innebär.
En ny gasmotor med mindre volym är under utveckling
"

Kul att höra att de är på hugget, finns den framme till nästa vår när det är dags för bilbyte, gärna även med lite lägre lastgolv så kan det vara klart intressant.
Låter bra
Lägre förbrukning och större lastutrymme är precis vad som behövs för att konkurrera med Passat

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply