DME satsning

LPG, Biodiesel, metanol m.m.
Göran
Inlägg: 565
Blev medlem: 2007-10-13, 13:50
Ort: Älmhult

DME satsning

Inlägg av Göran » 2008-09-09, 23:19

Enl. Ny Teknik skall ett nytt gasformigt biobränsle prövas i stor skala.
Ny Teknik skrev: Vi ska testa biobaserad DME hela vägen, från tillverkning till trafik, säger Per Salomonsson. Sverige har en chans att bli världsledande på området.
........................
Till grund för DME-fabriken ligger Chemrecs teknik för att utvinna syntesgas ur svartlut. Från syntesgasen kan man göra olika typer av bränslen. DME, dimetyleter, är det energieffektivaste och går bra att använda i dieselfordon. Volvo har tidigare visat upp en DME-motor, men den har inte gått i kommersiell drift.
Se även Ny Teknik
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012

Göran
Inlägg: 565
Blev medlem: 2007-10-13, 13:50
Ort: Älmhult

Inlägg av Göran » 2008-09-11, 22:55

Fler DME Artiklar gällande samma satsning.
Här nämns bla. att Volvo är koordinator för projektet. Återigen trycks det på att bränslet är mycket energieffektivt och ger låga avgasemissioner.
Branschnyheter skrev:Dimetyleter, DME, har potential att bli ett konkurrenskraftigt förnyelsebart alternativ till dagens fossila bränslen. DME från biomassa karakteriseras av hög energi-effektivitet och minimal klimatpåverkan. DME-fordon har mycket låga avgasemissioner, bland annat på grund av sotfri förbränning. DME är en kemikalie som inte är giftig och som redan idag används bland annat som drivgas i sprayburkar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012

Jimmy
Inlägg: 88
Blev medlem: 2008-08-31, 09:12
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Jimmy » 2008-09-12, 16:59

Angående satsningen på DME i Piteå:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=3971336
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07

Användarvisningsbild
Håkan
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-09, 11:38

Inlägg av Håkan » 2008-09-15, 09:32

Kan nån som förstå sammanfatta... :oops:
Är DME bra för miljön?
Kommer det bara i lastbilar eller även i personbilar?
Nackdelar?

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09

Göran
Inlägg: 565
Blev medlem: 2007-10-13, 13:50
Ort: Älmhult

Inlägg av Göran » 2008-09-15, 22:02

DME kan framställas ur svartlut som är en restprodukt från massatillverkning.
Miljöegenskaperna vet jag ite mycket om men det får väl betraktas som ett förnyelsebart bränsle.
miljöfordon.se står följande:
miljöfordon.se skrev:DME är ett drivmedel som kan användas i modifierade dieselmotorer. Varken bränsle eller fordon finns ännu i kommersiell drift.

Utsläppen från tunga fordon uppges bli mycket låga jämfört med annan förbränningsmotorteknik. Bränslet kan framställas från både fossil och förnybar råvara.

Försök pågår för närvarande i Sverige med förgasning av biobränslen som sedan kan användas till bl.a. DME-tillverkning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012

Göran
Inlägg: 565
Blev medlem: 2007-10-13, 13:50
Ort: Älmhult

Inlägg av Göran » 2008-11-19, 23:44

Håkan skrev:Kan nån som förstå sammanfatta... :oops:
Är DME bra för miljön?
Kommer det bara i lastbilar eller även i personbilar?
Nackdelar?

Mvh /
Hittade följande text på Wikipedia:
Wikipedia skrev: Dimetyleter (DME) är ett drivmedel i gasform, främst ämnat för dieselmotorer. Det framställs ur syntesgas, som i sin tur kan framställas ur till exempel naturgas eller energirik svartlut, som blir över vid massaproduktion. Låga utsläppsnivåer, både ur miljö- och hälsosynpunkt, är ett av DME:s främsta fördelar.

DME finns ännu inte på marknaden, men beräkningar gör gällande att det innan år 2010 kommer att finnas tillgängligt som fordonsbränsle. Bilar som går på DME kan inte vara av flexifueltyp då hela tank- och insprutningssystemet måste byggas om.

DME är en förening av två metanolmolekyler. Vid fem bars tryck blir DME flytande.

Tidigare har DME bland annat använts till att ersätta miljöfarligt innehåll i sprayburkar.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimetyleter
Sammanfattningsvis verkar det ju bra utsläppsmässigt.

Att det sen blir flytande vid 5 Bars tryck är ju en stor fördel.

Det finns dessutom lite mer information nu på Volvos hemsida
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012

Göran
Inlägg: 565
Blev medlem: 2007-10-13, 13:50
Ort: Älmhult

Inlägg av Göran » 2008-12-02, 21:28

Mer DME nyheter.
Ny Teknik skrev:Världens första fabrik
Chemrec har hittills haft en liten pilotanläggning i anslutning till Smurfit Kappas pappersbruk i Piteå.

Men nu ska man bygga världens första fullskaleanläggning som om drygt ett år ska producera 4-5 ton DME dagligen. Volvo är lovad tilldelning först av alla.
DME är Volvos favorit
Så säger säger Volvo om DME-bränslet.

"Ur helhetssynpunkt betraktar Volvokoncernen DME (dimetyleter) som ett av de effektivaste förnybara bränslena. Det är ett bränsle med extremt låga utsläppsnivåer och som dessutom är koldioxidneutralt om det tillverkas av biomassa."

"En dieselmotor kan köras på DME utan att utan att man behöver göra alltför omfattande justeringar. DME är billigt att producera och också relativt enkelt att hantera och distribuera."
DME är tydligen ett bra komplement till Biogas då det passar diesel motorer betydligt bättre.
Så om några år framåt så blir det med stor sannolikhet mer biogas över till oss som kör personbilar på biogas. Då den tunga trafiken sannolikt väljer att gå över till DME.

För den som är intresserad finns mer att läsa på Ny Teknik
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012

Sven
Inlägg: 1290
Blev medlem: 2007-07-02, 11:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Sven » 2008-12-02, 22:47

Även senaste numret av Energigas skriver om detta. Där hävdas att DME skulle kunna ersätta 25% av dagens drivmedel i Sverige. I Finland är förutsättningarna ännu bättre, DME skulle kunna ersätta 50% av landets drivmedel. Motsvarande siffra för Kanada är 10% och 3% för USA.
Opel Zafira CNG -08

Göran
Inlägg: 565
Blev medlem: 2007-10-13, 13:50
Ort: Älmhult

Inlägg av Göran » 2008-12-02, 23:03

Med 25% DME potential och 74 TWH Biogas så skulle vi kunna driva vägtransporter till 100% med förnyelsebara gaser.

Se även: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=7730#7730

Undrar hur stora besparingarna för sjukvården skulle bli i ett sådant scenario. I alla fall enl. Ny Tekniks artikel så skall DME ha generellt låga utsläpp.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012

Användarvisningsbild
anders
Inlägg: 265
Blev medlem: 2005-09-27, 16:37
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av anders » 2008-12-04, 16:50

Här kan läsa lite mer om DME och FT diesel
Andra generationens biodrivmedel – förgasningsteknik.
När biomassa förgasas (hettas upp under strypt lufttillförsel) kan så kallad syntesgas utvinnas. Denna gas består av en blandning av vätgas (H2) och kolmonoxid (CO). Syntesgasen kan sedan antingen förbrännas eller användas som råmaterial vid framställning av nya substanser
TRB Sverige

Eller här
DME Vehicle
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford

Pka
Inlägg: 332
Blev medlem: 2006-10-04, 20:53
Ort: Mölndal

Inlägg av Pka » 2009-08-02, 11:37

Gjorde en sökning på DME och hittade denna artikel från 28 maj:
http://allehanda.se/jobbpengar/1.1077656
DME kan såvitt jag förstår framställas på flera olika sätt, bl.a. satsar Kina stort på DME från kol. Men Sverige har ju bra förutsättningar genom tillgången på restprodukten svartlut från pappersindustrin. Förutom DME får man även ut metanol ur förgasningen av svartlut
Genom att förgasa svartluten under högt tryck i extrem värme får man en syntesgas som kan förädlas till dieselbränslet dimetyleter, dme, och metanol.

Eftersom bioråvara används vid framställningen får man ett biobränsle, bio-dme.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel

Skriv svar