Verkar nog vara vettigt att inte fortsätta det stödet.
Jämför man med naturgasen i CNG-tankstationer så ger ju naturgasen där vissa fördelar :
- Bidrar till att hålla igång CNG tankstationer och som buffert bränsle
- Ger samma låga emissioner som BioGas, inte helt försumbar egenskap i stadstrafik
Men att göra syntetisk diesel av BioGas kanske inte skulle vara någon dum ide' av följande skäl :
- Billigare tankstationer än CNG och därmed enklare/snabbare att bygga ut
- Borde inte kräva någon större justering av en diesel-bil för att köra på den typen av bränsle. Alltså får man genast ett större utbud av bilar att köra på icke fossit bränsle utan större extra kostnad och med bättre räckvidd.
Hur de skadliga emissionerna skulle se ut om man skulle köra på syntetisk diesel från BioGas kan man väl bara gissa sig till. Kanske som en dieselbil, kanske lite bättre.
Ett exempel är
http://www.svj.se/EcoPar_1359.html men det framgår inte om eller hur stor andel av den syntetiska dieslen, ecopar, som produceras från BioGas.