Metanol bra alternativ till etanol!?

LPG, Biodiesel, metanol m.m.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Metanol bra alternativ till etanol!?

Post by Sven »

Björn Gillberg vädrar morgonluft när det gäller en metanolfabrik i Hagfors. Denna inhemskt producerade metanol skulle kunna ersätta etanolen, som därmed skulle kunna fasas ut (är ju ytterst tveksamt om dagens etanol är ett miljöbränsle). http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 367910.ece
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Metanol bra alternativ till etanol!?

Post by track_snake »

Sven wrote:Björn Gillberg vädrar morgonluft när det gäller en metanolfabrik i Hagfors. Denna inhemskt producerade metanol skulle kunna ersätta etanolen, som därmed skulle kunna fasas ut (är ju ytterst tveksamt om dagens etanol är ett miljöbränsle). http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 367910.ece
---------------------------------------
Metanol är definitivt ett alternativ till etanol, och den gode Björn Gillberg har ju hållit på i många år med detta projekt.

Det finns väl ett par saker man bör lösa, bl.a. är metanol betydligt aggressivare än etanol mot bränslesystem etc. och utsläppen av formaldehyd är större än för etanol.

Man kan naturligtvis lika gärna göra biometan av skogsråvaran också. Men metanol skulle rent konkret kunna ersätta etanol genom att E85 blir M85.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Metanol bra alternativ till etanol!?

Post by Sven »

track_snake wrote:Man kan naturligtvis lika gärna göra biometan av skogsråvaran också. Men metanol skulle rent konkret kunna ersätta etanol genom att E85 blir M85.

/track_snake
Jag har förstått att det är mer energieffektivt att göra metanol än etanol av cellulosa. Men vilket av metanol och biometan är egentligen mest ekonomiskt?
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Metanol bra alternativ till etanol!?

Post by Göran »

Sven wrote:Jag har förstått att det är mer energieffektivt att göra metanol än etanol av cellulosa. Men vilket av metanol och biometan är egentligen mest ekonomiskt?
Enl. de uppgifter jag har sett så får man ut större mängd nettoenergi när man framställer Biogas ur cellulosan om man använder förgasninsteknik,
för att framställa Biogas.
Men skillnaden är betydligt mindre mellan Metanol och biogas än etanol/biogas. Eftersom man får ut mer energi är troligen gasen också mer ekonomisk att framställa. Men sen tillkommer ju distribution och skall man frakta bränslet långa sträckor med lastbil så ändras troligen förhållandena både energi mässigt och pengamässigt.

Men det har ju börjat dyka upp olika metoder att göra Biogas flytande och flytande biogas blir sannolikt mer konkurenskraftig ut till slutkund, även vid långa frakt sträckor än gasformig.

Appråpå förgasning chrissgas projektet i Värnamo har tydligen tinats upp igen.
chrissgas
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Min fråga blev lite otydlig, kanske ska delas upp i två.

Vilket är bäst ur energisynpunkt, att göra metanol eller biogas av cellulosa?

Vilket är bäst ekonomiskt, att göra metanol eller biogas av cellulosa?

Tackar f ö för Görans svar, jag tänker i samma banor. Och än så länge ligger väl biogasen bättre till, eftersom det finns en del ännu olösta problem med metanolen.
Opel Zafira CNG -08
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Metanol bra alternativ till etanol!?

Post by matsuda »

Metanol är starkt korrosivt, orsakar lättare motorhaveri och bildar giftiga avgaser innehållande formaldehyd. Dessutom skall det vara giftigt att inhalera ångorna från metanol så det är mer synd om sådant spills. Lite läskigt bränsle.
Post Reply