Efterkonvertering till LPG

LPG, Biodiesel, metanol m.m.
Post Reply
Cobolt
Posts: 10
Joined: 2008-06-13, 13:36
Location: Tyresö

Efterkonvertering till LPG

Post by Cobolt »

Kanontrevligt forum ni har fixat! :)

Ska börja mitt första inlägg med orsaken till varför jag sökt reda på er!

Det råkar falla sig så att jag har god tillgång på LPG och har även en komplett V70 BiFuel av tidig modell som står krockad hos en vän....

Tänkte höra om någon vet vad systemet som sitter i volvosarna heter och om det kanske faller sig så väl att detta system är gjort av någon tredjepartstillverkare och således är anpassningsbart.

Har kikat som hastigast och det verkar ju vara ett hyfsat modernt system med separata injectorer per runner osv.

Rent tekniskt ser det inte speciellt komplicerat ut att göra en "isär och ihop" och flytta över tilll en annan bil, men de kontakter jag har för att mappa styrboxar etc säger sig inte veta tillräckligt om gas och verkligen inte något om LPG som ju verkar vara en utdöeende variant här i sverige.

Jag är dock som sagt sugen på att flytta över systemet, kör en bensinbil idag som är E85 konverterad men kan inte tänka mig att LPG skulle vara värre, snarare bättre.. så ur miljösamvetessynpunkt så känns det helt ok (jämförelsevis).

Prismässigt så är gratis delar också fantastiskt trevligt jämfört med att köpa CNG komponenter för både två och tre tiotusenlappar.

Så, vem vet mer om själva motorstyrningssystemet? är det en piggybacklösning? eller integrerat i orginalboxen? kan man isåfall styra injectorerna och gasmixern med vanligare eftermarknadssystem tex VEMS, MS etc eller vad behövs för att jag ska kunna mappa själv?

Mvh // Niklas
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Hej och välkommen till forumet. :)

Jag kan inte svara på dina frågor utan bara ge en länk till en eventuellt användbar beskrivning av gassystemet i Volvo 850 Bi-Fuel.

http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/p ... essKit.pdf
Cobolt
Posts: 10
Joined: 2008-06-13, 13:36
Location: Tyresö

Post by Cobolt »

Tackar!

Hmh, har jag missupfattat? är det CNG i volvos BiFuel bilar och inte LPG?
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Cobolt wrote:Tackar!

Hmh, har jag missupfattat? är det CNG i volvos BiFuel bilar och inte LPG?
Japp, det är CNG :)
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Cobolt wrote:Hmh, har jag missupfattat? är det CNG i volvos BiFuel bilar och inte LPG?
Vartfall Volvos första Bi-Fuel serie fanns för både CNG & LPG, den senare för t.ex. engelska marknaden. Hittade info om dem på Volvos sidor förut men de finns nog inte kvar längre. Har sett något begagnat exemplar som hittat hem igen.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Cobolt wrote:Hmh, har jag missupfattat? är det CNG i volvos BiFuel bilar och inte LPG?
Volvo S60/V70N/S80 fanns i två olika gasversioner, en för LPG och en för CNG, avsedda för olika marknader. Jag läste ett norskt test av V70N för några år sedan och där var det LPG-versionen som gällde.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

AndersH wrote: Volvo S60/V70N/S80 fanns i två olika gasversioner, en för LPG och en för CNG, avsedda för olika marknader. Jag läste ett norskt test av V70N för några år sedan och där var det LPG-versionen som gällde.
Har för mig att det även gällde för vissa årsmodeller av S40 / V40 första generationen
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
gohenke
Posts: 1
Joined: 2008-09-22, 23:23

Post by gohenke »

Vi är 3 stycken som precis konverterat till LPG,

Audi A6 1,8t
Passat 1,8t
Mitsu. Outlander Turbo

Själv kör jag passaten och är mycket nöjd ännu så länge
Kört upp 3 tankar och ska köra några till så jag får rättvisa siffror, även installatören ska få titta på parametrar, och göra sina justeringar.


//henke
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

LPG brukar väl vara fossilt och är alltså sämre ur miljösynpunkt sett till de fossila koldioxidutsläppen, det brinner säkert dock bättre än bensin men förstår inte varför du tror att det är bättre för miljön än E85?
Post Reply