Fordon som drivs med luft

LPG, Biodiesel, metanol m.m.
Post Reply
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Fordon som drivs med luft

Post by taz »

Detta verkar vara ett intressant projekt! En bil som drivs med compressed air.. Kan även laddas med hjälp av ett eluttag på fyra timmar eller tankas på en tankstation precis som en gas bil...

200km räckvidd och en toppfart på 110km/h när de kommer ut i produktion tror de.. En bra ersättare till elbilen? Den kommer ju defenetivt vara lättare...

http://www.geeksaresexy.net/2008/01/20/ ... ine-video/
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Låter som samma tillverkare som Teknikens Värld gjorde ett reportage om för 6-7 år sedan.

Sökte lite på nätet och hittade två sidor från denna tillverkare :

http://www.mdi.lu/eng/affiche_eng.php?page=accueil

http://www.theaircar.com/

Verkar mycket billigare än alla el-bilar man läst om och man slipper batteriet.

Undrar hur bra de fungerar i kallt klimat och hur man löser uppvärmningsbehoven.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja det här var mycket intressant. Verkar ju vara relativt billgt också om jag uppfattade det hela rätt. Till skillnad mot många andra projekt, vätgasbilar t ex, som brottas med de höga kostnaderna.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

larfor wrote:Ja det här var mycket intressant. Verkar ju vara relativt billgt också om jag uppfattade det hela rätt. Till skillnad mot många andra projekt, vätgasbilar t ex, som brottas med de höga kostnaderna.
-----------------------
Nja. Tryckluft som driver fordon är i och för sig inget nytt. Problemet har varit att få tillräckligt täta behållare och att det är en begränsad mängd energi som kan lagras.

SJ hade på sin tid ett diesellok som hette T21 som startade på tryckluft. Dvs. fyra gastuber med 30 kg tryck drog igång dieselmotorn i stället för att man hade ett startbatteri och elstart. Men hade loket stått några dagar var det ofta omöjligt att få igång. På 1980-talet gjorde sig SJ av med de här dieselloken och ersatte dem med modernare utan tryckluftstart.

I Iowa arbetar man just nu på ett projekt där elen från vindkraftverk (finns många sådana i den platta delstaten Iowa) skall lagras i form av tryckluft i täta berglager i marken. Annars är ju problemet med vindkraft att det är väldigt sällan som man optimalt kan utnyttja den el vindkraftverken producerar. Man räknar med att ha en 85%-ig verkningsgrad el-tryckluft-el vilket får sägas vara bra.

/track_snake
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Jag fattar inte, nu igen!

Jag orkar inte läsa hela hemsidan, men jag fattar inte hur man ska kunna få dethär att funka. enligt hemsidans faq, så går det bara åt 22 kWh, och hur det skulle få bilen att åka 20 mil med en toppfart är för mig helt obegripligt, utan att ens räkna på det.

(en Nm3 biogas innehåller ca 9,7 kWh, och omräknat skulle det alltså innebära att en "vanlig" bil på va 0,5Nm3/milen har en relativ verkningsgrad på 22%. Hoppas verkligen att motortillverkarna är bättre än så...)

och när man letar lite (återigen, hemsidan) så hittar man en länk så förstår man att något inte stämmer.... Hittills så har man lyckats köra 7220 meter på en tankning. Men visst, dom har förlag på hur dom ska kunna ändra på det, men jag tror på det när jag ser det! =)
Post Reply