Mögel i tanken

LPG, Biodiesel, metanol m.m.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Mögel i tanken

Post by åsaboe »

Läste detta i dagens Kristianstadsblad, men hittade artikeln hos Norrtelje Tidning. Kan det finnas något (ogiftigt) motmedel?
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Mögel i tanken

Post by matsuda »

Vanlig diesel kan väl också mögla? Problemet kanske kan lösas med någon form av baketeriegiftig tillsats.
T.ex. någonting sånt här: http://www.kf-maritim.se/Dieselbakterie ... oblem..asp
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Mögel i tanken

Post by Pka »

Mögel vet jag inte, men jag råkade ut för bakterie-tillväxt i dieseltanken i båten för några år sedan. Fruktansvärt jobbigt. Det blir en tjock gegga, och man måste rengöra hela bränslesystemet. Förmodligen hade det kommit in fukt i tanken, och i vattnet finns mikroorganismer som faktiskt trivs i diesel.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
ranife
Posts: 10
Joined: 2010-08-11, 17:48

Re: Mögel i tanken

Post by ranife »

jag trodde inte detta var mögligt alls, att raffinaderiprodukter var så behandlade med ovänliga kemikalier att inget liv skulle kunna trivas i det. det stämmer då verkligen att man lär sig nåt nytt vardagsvis. klart, tänker man efter är ju ren diesel en helt naturproducerad produkt, och de tillsatser man har in är nog för små i proportion för att kunna förhindra den snabba anpassning mikroorganismer har till sina miljöer. förmodligen finns det många organismer som finner stor kärlek till diesel
Post Reply