Importera efterkonverterad gasbil?

LPG, Biodiesel, metanol m.m.
Post Reply
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Matte »

Hej!
Jag har snubblat lite på det här med gasbil. Jag har kört USA bil i 15 år. Detta är mitt enda stora intresse och jag kan inte föreställa mig ett liv utan mina bilar. Jag har lite samvetskval för att min bil inte är den direkt miljövänligaste bilen nu när jorden håller på att gå under o allt!

Till vardags kör jag en Chevrolet Caprice kombi. En bil som väger 2.2 ton med en 5.7 liters V8. Den drar (min körning) runt 1.25. Jag har en kompis i Holland som nyligen var här med sin lpg drivna Chevrolet Van. Idén föddes då att importera en lpg driven Cheva från Holland.
Jag har läst att det ska gå att importera de "vanliga" bilarna men tror ni det är möjligt med en efterkonverterad?
Dessa är ju självklart godkända och besiktigade i Holland där gasbilar är jättevanligt. Däremot så straffskattar den holländska staten dem med horribla summor som är svåra att tro på. Tex en Chevrolet Caprice kostar 1550SEK i månaden!!

En annan tanke är att låta en firma efterkonvertera min bil. Det kostar ju en slant men då tänker jag behålla bilen och med "rent" samvete dessutom. Några idéer?
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Humlan »

Är rätt så ny på det här med gasbil, men "LPG" är väl gasol och inte metan (biogas/naturgas)? Du behöver väl leta efter en "CNG-bil" eller har jag missuppfattat något?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by torkel »

Det är riktigt, CNG = Compressed Natural Gas, vilket används som beteckning både på biogas och naturgas. Dessutom blir tankställen med LPG allt ovanligare.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Fred »

LPG (Liquid Propane Gas) är inget man ska satsa på!! Det är inte speciellt miljövänligt och tankställena är i princip obefintliga.

För konvertering till biogas finns det ett fåtal företag i Sverige. Ett av dem är Tekniska verken i Linköping. Kolla här: http://www.tekniskaverken.se/stadspartn ... on-biogas/

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Matte »

Jaha, där ser man! Skillnaden är så stor i miljövänlighet alltså? kan inte en lpg bil likaväl gå på biogas då?
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Humlan »

Matte wrote: kan inte en lpg bil likaväl gå på biogas då?
CNG är biogas/naturgas, dvs. metan, CH4 http://sv.wikipedia.org/wiki/Metan
Måste kylas ned för att kunna hållas flytande. Förvaras oftast i runt 200 bars tryck (ungefär som dykflaskor med luft).

LPG är gasol vilket är propan C3H8 http://sv.wikipedia.org/wiki/Gasol eller butan C4H10 http://sv.wikipedia.org/wiki/Butan
Kan förvaras flytande vid rumstemperatur under lågt tryck (några bar, som i vilken husvagn eller gasolgrill som helst).

Dessa kan inte blandas, en LPG-bil kan inte köra på CNG och tvärt om.

Här finns LPG-stationer: http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/ ... erLPG.aspx
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by torkel »

...fast det i Karlstad hade klappat igen sist jag åkte förbi (i somras).
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Matte »

Jag har suttit några timmar o blivit lite klokare. Det verkar som om man kan glömma det där med import. Hittade en annons på blocket där en kille importerat en Ford crown victoria. Samma bil som amerikanska polisen o taxikåren använder. Den hade biogas fabriksmonterad men efter ett antal turer hos SBP har han gett upp. Svensk byråkrati när den är som bäst :roll:

Jag har hittat några ställen som konverterar men det verkar som om ingen vågar skriva vad det kostar. Har sett gissningar runt 40.000:- Jag får väl fortsätta att köra bensin V8...

Tack för alla snabba svar!
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by matsuda »

Du kan köra den på en andel E85 eller konvertera den till E85-drift för en billig penning, om du vill tjäna pengar på att konvertera den kommer du dock behöva optimera den för E85 genom t.ex. förvärmning av bränslet så att inte förbrukningen drar iväg.
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Matte »

matsuda wrote:Du kan köra den på en andel E85 eller konvertera den till E85-drift för en billig penning, om du vill tjäna pengar på att konvertera den kommer du dock behöva optimera den för E85 genom t.ex. förvärmning av bränslet så att inte förbrukningen drar iväg.
Hur man än gör så drar väl en etanol bil 20-30% mer bränsle?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Sven »

Etanolbilen drar snarare 30-35% mer bränsle.
Opel Zafira CNG -08
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by matsuda »

Matte: Absolut inte. Det beror givetvis på vad det är för typ av motor och hur pass effektiv den är från början samt vad som går att åtgärda utan större problem. Det är bara det att konverterar du den ordentligt till E85-drift blir det svårare och i vissa fall omöjligt att köra den på ren bensin igen. En vanlig åtgärd är att höja kompressionen (byta kolvar eller hyvla toppen), ty etanol har högre oktantal och knackar inte så som bensin gör, du höjer då motorns effekt och den kan alltså utnyttja bränslet bättre. En annan viktig åtgärd, speciellt vintertid är att ordna ordentlig förvärmning av antingen bränslet eller insugsluften, men jag skulle rekommendera att du värmer bränslet hellre, eller både och förstås. När etanol sprutas in i cylindern och går över till gasform (vilket det inte gör om det är väldigt kallt), tar det massor utav värmeenergi och på så sätt kyler det motorn väldigt effektivt, men om du vill ha en effektiv förbränning bör allt bränsle ha förångats. Bensin förångas mycket lättare och t.ex. biogas är redan förångat, så det är ett mindre problem för dessa bilar, dessutom kan bensinen börja orsaka problem om det värms på för mycket.

Gör du de där två åtgärderna bara kan jag garantera dig att förbrukningen inte kommer att skena iväg. Det finns förstås mer att göra: justera tändningen, slå av fullgasanrikningen (behövs inte när man kör med etanol för knackningsproblemet är eliminerat), m.m. Använder du motorvärmare så är det guld värt eftersom just uppvärmningen är väldigt energikrävande. Gör du som sagt bara en vanlig konvertering går nog förbrukningen upp med 25-40 %, det beror väldigt mycket på hur bilen körs.
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Matte »

Där ser man. jag har hittat en firma som konverterar till "Triplefuel" Bensin etanol och biogas. Det vore väl det mest ultimata. Bara att välja! Fast sen känns ju inte riktigt etanol som ett framtidsbränsle jämfört med biogas.
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by matsuda »

Det får framtiden diktera men det är däremot mycket billigare att konvertera till E85 än biogas. Man brukar säga att det är det mest ekonomiska som vinner i längden, men E85 är å andra sidan inte så billigt att tanka som det var förr...
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by Matte »

Nu har jag fått ett pris på runt 35.000Kr. Tyvärr är det fortfarande för mycket men jag ger inte upp. Jag tänker vänta och se..
polda
Posts: 7
Joined: 2008-03-27, 16:56

Re: Importera efterkonverterad gasbil?

Post by polda »

Fråga mig om LPG eller motorgas som det heter i sverige.
jag har kört LPG på min cheva van i flera år, kör nu pontiac transport 3800
på LPG.
Pontiacen var konverterad i holland men cheva vanen har jag
konverterat i Litauen. Det kostade då ca 5000:- ink montering.
Detta är igenteligen ett CNG forum och CNG är renare än LPG.
Men trots allt är LPG ett mycket bra/ rent bränsle.
Post Reply