Page 1 of 1

Investeringar i biodiesel

Posted: 2009-08-03, 22:48
by Pka
En intressant artikel om biodiesel:
http://www.e24.se/makro/sverige/artikel_1484323.e24

Några utdrag:
Perstorp Bioproducts valde att satsa på biodiesel för två år sedan och är idag Sveriges största producent.
Oljebolaget Preem har investerat en kvarts miljard kronor på att bygga om sitt raffinaderi i Göteborg för att producera biodiesel.
Även Lantmännen har satsat stort på biodiesel. För tre år sedan investerade organisationen 35 miljoner kronor i en stor biodieselanläggning i Karlshamn.
–I Europa är biodiesel större än etanol och vi tror att efterfrågan kommer att öka stadigt i Sverige.
Alla som tankar sina bilar med diesel får automatiskt 5 procent biodiesel i tanken. Och nästa år höjs gränsen ytterligare, till 7 procent.

Posted: 2009-08-04, 11:03
by Sven
Mycket intressant! Om flytande biogas för tunga fordon slår väl ut, så blir detta kombinerat med biodiesel (fördelning 90/10) ett mycket bra miljöbränsle för långa tunga transporter. Inom denna fordonssektor finns det idag nästan inga miljöbränslen.

Posted: 2009-08-06, 05:22
by track_snake
Sven wrote:Mycket intressant! Om flytande biogas för tunga fordon slår väl ut, så blir detta kombinerat med biodiesel (fördelning 90/10) ett mycket bra miljöbränsle för långa tunga transporter. Inom denna fordonssektor finns det idag nästan inga miljöbränslen.
----------------------
Det man mest talar om därvidlag är DME, dimetyleter. Kan framställas ur biogas och är flytande vid normal temperatur men om man skall kalla det 'flytande biogas' vet jag inte. DME är ju den mer korrekta benämningen.

DME har goda egenskaper vid användning i dagens dieselmotorer och det är väl det som gör det intressant. DME kan framställas ur metan men också med koldioxid och vatten som råvara och det har väckt intresset hos en del som vill att koldioxiden som kan tas till vara från kolkraftverk etc. kan 'recirkuleras' på detta sätt. Man bör dock inte glömma att det går åt energi för att framställa DME oavsett råvara.

mvh/track_snake

Posted: 2009-08-06, 11:07
by Sven
track_snake wrote:
Sven wrote:Mycket intressant! Om flytande biogas för tunga fordon slår väl ut, så blir detta kombinerat med biodiesel (fördelning 90/10) ett mycket bra miljöbränsle för långa tunga transporter. Inom denna fordonssektor finns det idag nästan inga miljöbränslen.
----------------------
Det man mest talar om därvidlag är DME, dimetyleter. Kan framställas ur biogas och är flytande vid normal temperatur men om man skall kalla det 'flytande biogas' vet jag inte. DME är ju den mer korrekta benämningen.
I Sundsvall har man den första anläggningen för flytande biogas eller kanske mer korrekt flytande metan. Natur- eller biogasen kyls för att bli flytande ned till -161 grader och meningen är att den ska användas direkt i diesellastbilar. Som jag förstått är flytande metan något annat än DME.

Posted: 2009-08-07, 06:09
by track_snake
Sven wrote:
track_snake wrote:
Sven wrote:Mycket intressant! Om flytande biogas för tunga fordon slår väl ut, så blir detta kombinerat med biodiesel (fördelning 90/10) ett mycket bra miljöbränsle för långa tunga transporter. Inom denna fordonssektor finns det idag nästan inga miljöbränslen.
----------------------
Det man mest talar om därvidlag är DME, dimetyleter. Kan framställas ur biogas och är flytande vid normal temperatur men om man skall kalla det 'flytande biogas' vet jag inte. DME är ju den mer korrekta benämningen.
I Sundsvall har man den första anläggningen för flytande biogas eller kanske mer korrekt flytande metan. Natur- eller biogasen kyls för att bli flytande ned till -161 grader och meningen är att den ska användas direkt i diesellastbilar. Som jag förstått är flytande metan något annat än DME.
------------------
Korrekt. Flytande metan vid -161 grader är givetvis just flytande metan och inget annat. Fördelen med att göra DME av biogasen är främst att få ett bränsle som är flytande och därmed lätthanterligt vid normala temperaturer.

mvh/track_snake

Posted: 2009-08-07, 18:19
by AndersH
Enligt wikipedia är DME ett drivmedel i gasform som går över i flytande form vid ett tryck på fem bar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dme

Posted: 2009-08-10, 16:30
by track_snake
AndersH wrote:Enligt wikipedia är DME ett drivmedel i gasform som går över i flytande form vid ett tryck på fem bar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dme
----------------------------------------------------------

Jo, men 5 bar är inte särskilt mycket.

Mer att läsa om DME finns här:

http://www.aboutdme.org/

mvh/track_snake

Posted: 2009-08-18, 23:56
by Göran
track_snake wrote:
Sven wrote:Mycket intressant! Om flytande biogas för tunga fordon slår väl ut, så blir detta kombinerat med biodiesel (fördelning 90/10) ett mycket bra miljöbränsle för långa tunga transporter. Inom denna fordonssektor finns det idag nästan inga miljöbränslen.
----------------------
Det man mest talar om därvidlag är DME, dimetyleter. Kan framställas ur biogas och är flytande vid normal temperatur men om man skall kalla det 'flytande biogas' vet jag inte. DME är ju den mer korrekta benämningen.

DME har goda egenskaper vid användning i dagens dieselmotorer och det är väl det som gör det intressant. DME kan framställas ur metan men också med koldioxid och vatten som råvara och det har väckt intresset hos en del som vill att koldioxiden som kan tas till vara från kolkraftverk etc. kan 'recirkuleras' på detta sätt. Man bör dock inte glömma att det går åt energi för att framställa DME oavsett råvara.

mvh/track_snake
DME går även att framställa ur svartlut.
Volvo kommer att köra ett breddtest i Sverige på orterna Göteborg Piteå och Växjö med DME som drivmedel för lastbilar. Enl. de uppgifter jag har sett är dessutom DME minst lika miljövänligt som biogas när det gäller andra ämnen än CO2. Vad det gäller CO2 så beror det ju på hur drivmedlen framställs.
Det finns dessutom en särskild tråd för DME här: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 0223#10223