Swärd går på DN Debatt hårt åt Gröna Bilister + Goldmann

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Swärd går på DN Debatt hårt åt Gröna Bilister + Goldmann

Post by Sven »

Ännu en lysande artikel i DN, dagen efter uppmärksamheten av gas! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=806396

På Sveriges viktigaste debattforum, DN Debatt, har han fått en helsida där han tar upp att Gröna Bilister säger sig vara en ideell organisation men tycks helt styrda av Per Carstedts agenda. Han tar upp att Mattias Golodmann har flera olika intressen och i princip är jävig.

Svärd har fullständigt rätt. Jag är själv läkare, och sedan fem år tillbaka anger alltid läkartidningen om författare till forskningsrapporter m m är jäviga. En ideell förening som Gröna Bilister får naturligtvis inte ha några kopplingar till olika branscher och särintressen, och Lasse Swärd visar tydigt att Gröna Bilister har detta!

Utmärkt! :lol:
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Swärd går på DN Debatt hårt åt Gröna Bilister + Goldmann

Post by track_snake »

Sven wrote:Ännu en lysande artikel i DN, dagen efter uppmärksamheten av gas! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=806396

På Sveriges viktigaste debattforum, DN Debatt, har han fått en helsida där han tar upp att Gröna Bilister säger sig vara en ideell organisation men tycks helt styrda av Per Carstedts agenda. Han tar upp att Mattias Golodmann har flera olika intressen och i princip är jävig.

Svärd har fullständigt rätt. Jag är själv läkare, och sedan fem år tillbaka anger alltid läkartidningen om författare till forskningsrapporter m m är jäviga. En ideell förening som Gröna Bilister får naturligtvis inte ha några kopplingar till olika branscher och särintressen, och Lasse Swärd visar tydigt att Gröna Bilister har detta!

Utmärkt! :lol:
--------------------------
Det är en alldeles utmärkt artikel. Den är så bra att man nästan kunde ha trott att det var Du eller jag som skrivit den...

Skillnaden är väl bara att vi hade aldrig fått in den på DN Debatt...

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Hmm är ni medvetna om att t.ex. EON och scandinavium biogas använder Westander också, vilket då också kan misstänkliggöra gröna bilister nomineringar av gasbilar, som tvivelaktig.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Här svarar Mattias Goldmann
Jag vet att Lasse Svärd har en personlig vendetta mot Gröna Bilister. Då är det enkelt att angripa mig eftersom Westander är öppna med vilka våra uppdragsgivare är, säger han.
Dagensmedia
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag är själv läkare. De senaste åren anger medicinska tidskrifter, t ex Läkartidningen, om författare till medicinska artiklar på något sätt är jäviga, detta för att trovärdigheten ska kunna bedömas. Mattias Goldmann representerar en ideell organisation. Lasse Swärds artikel visar med all önskvärd tydlighet att Mattias Goldmann är jävig på inte bara ett utan flera områden. Gröna Bilisters trovärdighet faller därmed som en sten!
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:Hmm är ni medvetna om att t.ex. EON och scandinavium biogas använder Westander också, vilket då också kan misstänkliggöra gröna bilister nomineringar av gasbilar, som tvivelaktig.
Det är lika oseriöst det som kopplingarna till Carstedts etanolfabrik och Fordförsäljning. Visar än tydligare att Goldmann är minst sagt jävig.

Det som för mig framstår som mest uppenbart av Swärds artikel är hur Gröna Bilister och Goldmann gynnat etanobilarna. Goldmann räknar på sitt eget sätt med t ex 57% klimatnytta av en etanolbil, men ignorerar då fullständigt vederhäftiga och vetenskapliga beräkningar av välrenommerade forskare som nobelpristagaren Paul J Crutzen, professor Johan Rockström samt även en rapport från Schweiz energimyndighet. För sockerrörsetanolen menar Crutzen att klimatnyttan är 10-50%, Rockström 43%. Ingen av herrarna har dock tagit hänsyn till de stora metanutsläppen som tropiska gräs, dit sockerr hör, släpper ut. Då "äts" sannolikt hela klimatvinsten upp och de skulle nå samma resultat som rapporten av Schweiz' energimyndighet från 2007, dvs att sockerrörsetanolen ur ett livscykelperspektiv inte medför någon klimatnytta.

Att Goldmann helt blundar för dessa fakta gör att han framstår som direkt opålitlig. Inte den jag skulle köpa någon bil av, precis!
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Här svarar Mattias Goldmann
Jag vet att Lasse Svärd har en personlig vendetta mot Gröna Bilister. Då är det enkelt att angripa mig eftersom Westander är öppna med vilka våra uppdragsgivare är, säger han.
Dagensmedia
-------------------------
Ett litet pluspoäng dock åt Mattias Goldmann eftersom DagensMedia nådde honom för en intervju i Italien där han befann sig på tågsemester. Det är ju bättre än om han tagit den egna (etanol)bilen till Italien i alla fall...

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Intressant artikel, förklarar en hel del märkligheter i deras budskap.

Läste t.ex. deras "biltester", förutom att de var intetsägande innehöll de inga egna mätningar av förbrukning eller emissioner av skadliga ämnen utan byggde helt på tillverkarnas uppgivna förbrukning. En av "testerna" verkade dessutom uteslutande gå ut på att trumma in budskapet "GB anser" och "GB tycker" - de angav sitt föreningsnamn så många gånger i rad att jag glömde vilken bil det ens handlade om.

Övriga artiklar jag hittade på deras hemsida hade redan publiserats på andra ställen. Hittade inget av deras egenproducerade material som uppfyllde mina kvalitetskrav, utan det verkar mer handla om att uppnå maximal uppmärksamhet.

I många fall verkar deras budskap mer handla om "anti-bilism" lobbyism än hur man kör sin bil miljövänligt, samt att jag saknar en seriös helhetssyn på hela klimat och miljöämnet.

Mitt förtroende för GB är därför sedan länge ideniskt lika med noll och jag tycker att det är märkligt att de har fått så storgenomslagskraft som de har fått och t.o.m. sponsring från våra myndigheter - man kan tycka att statliga verk själva borde ha tillgång till betydligt bättre kompetenser inom dessa ämnesområden istället för att beställa "utredningar" av GB.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

S-klasse wrote:I många fall verkar deras budskap mer handla om "anti-bilism" lobbyism än hur man kör sin bil miljövänligt, samt att jag saknar en seriös helhetssyn på hela klimat och miljöämnet.

Mitt förtroende för GB är därför sedan länge ideniskt lika med noll och jag tycker att det är märkligt att de har fått så storgenomslagskraft som de har fått och t.o.m. sponsring från våra myndigheter - man kan tycka att statliga verk själva borde ha tillgång till betydligt bättre kompetenser inom dessa ämnesområden istället för att beställa "utredningar" av GB.
Gröna Bilister vill värna den frihet och rörlighet bilen ger men bara under de villkor som kan accepteras av de naturliga kretsloppen.
Ett utdrag om vad dom vill

en seriös helhetssyn på hela klimat och miljöämnet
Vår grundsyn och våra mål
en seriös helhetssyn på hela klimat och miljöämnet.
Ge mig ett exempel på någon organisation eller myndighet som kan det
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sven wrote: Det som för mig framstår som mest uppenbart av Swärds artikel är hur Gröna Bilister och Goldmann gynnat etanobilarna. Goldmann räknar på sitt eget sätt med t ex 57% klimatnytta av en etanolbil, men ignorerar då fullständigt vederhäftiga och vetenskapliga beräkningar av välrenommerade forskare som nobelpristagaren Paul J Crutzen, professor Johan Rockström samt även en rapport från Schweiz energimyndighet. För sockerrörsetanolen menar Crutzen att klimatnyttan är 10-50%, Rockström 43%. Ingen av herrarna har dock tagit hänsyn till de stora metanutsläppen som tropiska gräs, dit sockerr hör, släpper ut. Då "äts" sannolikt hela klimatvinsten upp och de skulle nå samma resultat som rapporten av Schweiz' energimyndighet från 2007, dvs att sockerrörsetanolen ur ett livscykelperspektiv inte medför någon klimatnytta.

Att Goldmann helt blundar för dessa fakta gör att han framstår som direkt opålitlig. Inte den jag skulle köpa någon bil av, precis!
Ja det finns flera rapporter som skriver ner klimatnyttan med etanol men det finns flera som skriver upp den också.

T.ex. Pål Börjesson skriver i sin studie att: ”Idag kan svensk spannmålsetanol betraktas som finetanol eftersom flertalet av kraven ovan är uppfyllda vilket leder till en cirka 80 procents reduktion av växthusgaser jämfört med bensin”.

Men även kan man jobba med t.ex. lustgasutsläppen som TS nämner.
Lustgasutsläpp vid odling ska minimeras genom effektivare kväveutnyttjande och användning av kvävegödsel som tillverkats i anläggningar med lustgasrening.

Energiutbyte
Energiinsatsen räknat per hektar vete för etanolproduktion vid svenska förhållanden bedöms vara 15 MWh. De fördelar sig 6 MWh fossila bränslen framför allt i odling och transporter och på 9 MWh biobränslen i själva fabriken. Dessa 15 MWh ger spannmål, 33 MWh och halm, 22 MWh, alltså sammanlagt ett totalt energivärde på 55 MWh. Ur detta utvinns etanol med ett energivärde på 18 MWh och 11 MWh drank. Därutöver får man 22 MWh halm. Sammantaget blir därmed energibalansen 3,3. Det vill säga att man får ut drygt tre gånger så mycket energi som man stoppar in. Räknar man fullt ut på vinsten av att ersätta importerad soja med den proteinrika drank som utvinns i etanolprocessen blir energibalansen 5. Vid en sådan systemutvidgning inräknas i jämförelsen även energiåtgången för odling och transport av soja från Sydamerika. Allt tal om att det skulle kosta mer energi att göra etanol än man får ut är alltså mycket långt från sanningen.

Läs här hela rapporten
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Svar till Anders.

Ja, detta kan vara något. Det rör ju sig inte om tropiska gräs, så metanutsläppen lär vara obefíntliga/väldigt låga.

Problemet är konkurrensen med mat. Det sticker ännu mer i ögonen att odla energigrödor för bränsleproduktion i tredje världen, men så länge miljontals människor i världen svälter känns det inte heller bra att göra detta i Sverige. Av samma skäl är det tveksamt att producera biogas från vallgrödor.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Svar till Sven.
Ja det kan tyckas så men Sverige och övriga Europa har vi i många år betalat åtskilliga miljarder euro för att låta mark ligga i träda och betalat bönder för att odla tobak och vindruvor som ingen behöver. Om dessa ställer om till grödor som kan producera biogas eller etanol kan vi göra stora miljövinster.
Dessutom slängs det mat inom europa som motsvarar en yta som nästan hela sveriges odlingsbara yta / år. Det måste sticka i ögonen på dom som svälter.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

anders wrote:
en seriös helhetssyn på hela klimat och miljöämnet.
Ge mig ett exempel på någon organisation eller myndighet som kan det
Att skriva en lång lista med mål och syften är ju lätt... men att i praktiken uppfylla dem är ju svårt.

Exempel där jag anser att de inte är i närheten av sina egna mål : "Miljöbilsrankning"
Gröna Bilister vill arbeta för att anpassa bilismen till ett långsiktigt hållbart system vad gäller såväl miljö som hälsa och säkerhet.
- Säkerhet glömde de helt bort i sin rankning av "miljöbilar" för några år sedan. Har för mig att vägverket började ifrågasätta sin sponsring efter det.
- Miljö I & hälsa , hur kan man över huvud taget ge sig på att försöka ranka "miljöbilar" utan att basera detta på oberoende mätningar av förbrukning och skadliga emissioner? (Teknikens Värld klarade ju av detta tidigare...)
- Miljö II, GB;s "betygssättning" av Biogasbilar har varierat kraftigt från ett år till ett annat. Varför kan man bara spekulera i men med tanke på klimat och miljönyttan av en omställlning till biogas är deras hantering inte bara amatörmässig utan även direkt skadlig med tanke på vilken genomslagskraft de verkar ha.

Tillbaka till urspungsfrågan "Ge mig ett exempel på någon organisation eller myndighet som kan det".
När det gäller att belysa och oberoende mäta hur väl olika bilars skadliga emissioner renas och deras faktiska förbrukning har jag fortfarande inte hittat något som slår Teknikens Världs artiklar från ca. 1995 - 2004. TV;s miljöindex baserat på oberoende mätningar enligt ovan skulle t.ex. kunna fungera som en seriös rankingskala av olika miljöbilars miljöegenskaper.
TV skrev för övrigt om Biogasbilar och deras inverkan och möjligheter för samhället redan för 10 år sedan.

När det gäller en helhetssyn på miljöfrågorna handlar det om att kunna inse hur man skall prioritera åtgärderna inom olika områden och hur långt man behöver gå. Här får man verkligen hoppas att våra myndigheter har bättre koll, vilket jag tror att de har. Den förra miljöministern (som jag glömt namnet på just nu) såg två huvudområden för oss att prioritera - växthusgaser och Östersjön.

Sedan är Lasse Svärds och DN,s artiklar (som de t.o.m. fått pris för) ett bra komplement till hela debatten. Det är inte bra om enbart en organisation eller media får monopol på vad som är aktuell sanning.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:
Sven wrote: Det som för mig framstår som mest uppenbart av Swärds artikel är hur Gröna Bilister och Goldmann gynnat etanobilarna. Goldmann räknar på sitt eget sätt med t ex 57% klimatnytta av en etanolbil, men ignorerar då fullständigt vederhäftiga och vetenskapliga beräkningar av välrenommerade forskare som nobelpristagaren Paul J Crutzen, professor Johan Rockström samt även en rapport från Schweiz energimyndighet. För sockerrörsetanolen menar Crutzen att klimatnyttan är 10-50%, Rockström 43%. Ingen av herrarna har dock tagit hänsyn till de stora metanutsläppen som tropiska gräs, dit sockerr hör, släpper ut. Då "äts" sannolikt hela klimatvinsten upp och de skulle nå samma resultat som rapporten av Schweiz' energimyndighet från 2007, dvs att sockerrörsetanolen ur ett livscykelperspektiv inte medför någon klimatnytta.

Att Goldmann helt blundar för dessa fakta gör att han framstår som direkt opålitlig. Inte den jag skulle köpa någon bil av, precis!
Ja det finns flera rapporter som skriver ner klimatnyttan med etanol men det finns flera som skriver upp den också.

T.ex. Pål Börjesson skriver i sin studie att: ”Idag kan svensk spannmålsetanol betraktas som finetanol eftersom flertalet av kraven ovan är uppfyllda vilket leder till en cirka 80 procents reduktion av växthusgaser jämfört med bensin”.

Men även kan man jobba med t.ex. lustgasutsläppen som TS nämner.
Lustgasutsläpp vid odling ska minimeras genom effektivare kväveutnyttjande och användning av kvävegödsel som tillverkats i anläggningar med lustgasrening.

Energiutbyte
Energiinsatsen räknat per hektar vete för etanolproduktion vid svenska förhållanden bedöms vara 15 MWh. De fördelar sig 6 MWh fossila bränslen framför allt i odling och transporter och på 9 MWh biobränslen i själva fabriken. Dessa 15 MWh ger spannmål, 33 MWh och halm, 22 MWh, alltså sammanlagt ett totalt energivärde på 55 MWh. Ur detta utvinns etanol med ett energivärde på 18 MWh och 11 MWh drank. Därutöver får man 22 MWh halm. Sammantaget blir därmed energibalansen 3,3. Det vill säga att man får ut drygt tre gånger så mycket energi som man stoppar in. Räknar man fullt ut på vinsten av att ersätta importerad soja med den proteinrika drank som utvinns i etanolprocessen blir energibalansen 5. Vid en sådan systemutvidgning inräknas i jämförelsen även energiåtgången för odling och transport av soja från Sydamerika. Allt tal om att det skulle kosta mer energi att göra etanol än man får ut är alltså mycket långt från sanningen.

Läs här hela rapporten
-------------------------------
Att svensk veteetanol visar sig vara ett klimatmässigt bättre alternativ när man tar hänsyn till hela kedjan (biprodukter etc.) är helt riktigt. Jag kan acceptera att 'klimatnyttan' för svensk spannmålsetanol i vissa fall åtminstone räknas upp till '80%'.

Däremot förstår jag inte riktigt vad Pål Börjesson menar när han talar om 'lustgasrening' vid tillverkning av konstgödning (=urea). N2O-utsläppen uppkommer när jordbakterier bryter ned urean till bl.a. N2O. Inte för att det skulle finnas N2O i säcken med konstgödning. Det gör det inte (annat än möjligen 'spår' av).

Det kan dock finnas vissa N2O-utsläpp också från fabriker som tillverkar urea. Dessa är det givetvis bra om man minskar.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det är vid tillverkningen som det avgår lustgas.

Men med risk för att bli OT så släpper sveriges alla 21 landsting ca 300 ton lustgas/år. Lustgas är ca 300 gånnger värre än CO2.

Globalt sett är N2O avgången från stallgödsel dubbelt så stor som N2O avgången från kvävegödsel.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Det är vid tillverkningen som det avgår lustgas.

Men med risk för att bli OT så släpper sveriges alla 21 landsting ca 300 ton lustgas/år. Lustgas är ca 300 gånnger värre än CO2.

Globalt sett är N2O avgången från stallgödsel dubbelt så stor som N2O avgången från kvävegödsel.
----------------------------------------
Jag bestrider inte att det sker utsläpp av N2O från tillverkning av konstgödning (urea). Men de utsläpp vi diskuterat här tidigare sker när jordbakterier bryter ned urean till N2O och lustgasen sedan avges från sockerrörsfälten.

Crutzen har inte alls inkluderat N2O-utsläpp från produktionen av konstgödning i sina beräkningar.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:Svar till Sven.
Ja det kan tyckas så men Sverige och övriga Europa har vi i många år betalat åtskilliga miljarder euro för att låta mark ligga i träda och betalat bönder för att odla tobak och vindruvor som ingen behöver. Om dessa ställer om till grödor som kan producera biogas eller etanol kan vi göra stora miljövinster.
Dessutom slängs det mat inom europa som motsvarar en yta som nästan hela sveriges odlingsbara yta / år. Det måste sticka i ögonen på dom som svälter.
Detta kan var en väg att gå, att använda mark som legat i träda. Fast jag tror att så länge det finns svält i världen blir det svårt att klara den debatt som uppstår när vi använder god jordbruksmark till odling av energigrödor som ska bli bränsle. Vill man komma ifrån detta ska man använda mark som inte lämpar sig för odling av spannmål och dylikt. Johan Rockström har pekat på sådana områden i Afrika, outnyttjad mark och utarmad busksavann i t ex Tanzania, Mocambique och Zambia. Om det finns sådan lämplig mark i Sverige och Europa är mer än jag vet.

Självklart ska vi också göra allt för att minimera mängden mat som vi slänger.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ett ganska tamt och dåligt svar från Jacob Lagercrantz och Mattias Goldmann har idag publicerats i DN. De försöker få det till att Swärd driver en egen kampanj, den klassiska debattekniken att "skjuta på budbäraren". Eftersom Swärd inte precis är ensam så är det en osedvanligt korkad argumentation.

De tycks inte alls begripa att Goldmann är i en jävssituation med sitt lobbyingföretag som företräder så många företag inom miljöbils- och bilsektorn. Och de bemöter i princip inte Swärds påstående att etanolen hamnat i sämre dager och att t o m sockerkerrörsetanolen ifrågasätts:

"Kritiken mot etanol har intensifierats det senaste halvåret. Bland forskarna råder i stort sett samsyn om att dagens etanol gjord av spannmål inte är hållbar, vare sig ekonomiskt eller miljömässigt. Detta budskap fick riksdagens trafikutskott i en hearing så sent som i våras. Finns det någon trend i alla dessa rapporter är det att klimatnyttan med etanol, även den som är gjord av sockerrör, minskar med nya effektivare analysmetoder, som tar hänsyn även till indirekta markeffekter. Just nu pågår en intensiv global debatt om biodrivmedlens roll i matprisökningarna."

Hittar tyvärr inte Lagercrantzs/Goldmanns svar på DN.se.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I DN Ekonomi 23/7 (endast pappersversionen) uttalars sig Grönas Biliisters grundare Per Kågeson. Han tycker organisationen idag fokuserar för mycket på etanol, och att de inte förmedlar något som är kritiskt mot etanol som bränsle. Han tycker också det är märkligt att det finns en stor klyfta mellan förenngen och miljörrörelsen i övriga Europa.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Det är lite synd att Gröna Bilister kommit i negativ dager tack vare Mattias Goldmanns ageranden. Det tycker nog också Per Kågesson för det är utan tvekan så att en organisation som Gröna Bilister behövs.

Men det låter ju som om Mattias Goldmann är beredd att omvärdera en hel del av sina tidigare uttalanden. Vi får väl se och är det så är det bra. Alla har rätt att ångra sig.

Synd att DN inte lagt ut artiklarna på webben; alla vi som prenumererar på Svd men läser DN på webben får ju inte del av artiklarna...

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote: Synd att DN inte lagt ut artiklarna på webben; alla vi som prenumererar på Svd men läser DN på webben får ju inte del av artiklarna...

/track_snake
Håller med om detta. Det är också en brist att de så sällan ger läsarna möjliget att kommentera artiklarna. Insändarsidorna lägger de f ö aldrig ut på webben.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag har lite funderingar på Paul J Crutzen arbete som många hänvisar till.
Jag har sökt på nätet och bara hittat detta, som jag inte kan se att det handlar om biobränslen överhuvudtaget.
Methane emissions from boreal and tropical forest ecosystems derived from in-situ measurements

Den handlar om mätningar gjorde på nordisk skog i Finland och på Tropisk skog i Surinam( Nordvästra hörnet av Sydamerika).

Tre källor till metan finns som påverkar mätningen.

Wetlandflux + Lakeflux + Vegetationflux = Net ecosystem flux

Och bara vid 1 % fel i mätningen för våtmarkerna så blir vegitationens inverkan försumbar.

Finns det några andra rapporter av denne herre att läsa? om detta ämne.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Jag har lite funderingar på Paul J Crutzen arbete som många hänvisar till.
Jag har sökt på nätet och bara hittat detta, som jag inte kan se att det handlar om biobränslen överhuvudtaget.
Methane emissions from boreal and tropical forest ecosystems derived from in-situ measurements

Den handlar om mätningar gjorde på nordisk skog i Finland och på Tropisk skog i Surinam( Nordvästra hörnet av Sydamerika).

Tre källor till metan finns som påverkar mätningen.

Wetlandflux + Lakeflux + Vegetationflux = Net ecosystem flux

Och bara vid 1 % fel i mätningen för våtmarkerna så blir vegitationens inverkan försumbar.

Finns det några andra rapporter av denne herre att läsa? om detta ämne.
--------------------------
Paul J Crutzen har framförallt studerat lustgas (dikväveoxid) och dess omsättning i atmosfären. Det finns hundratals rapporter som han skrivit, och han fick ju som sagt Nobelpriset i kemi 1995 för studier om ozonskiktet, där lustgas spelar en stor roll för nedbrytningen av ozon i stratosfären.

Jag har länkat till hans rapporter om biobränslen och lustgas tidigare, har tyvärr inte kvar länken nu.

Han har inte skrivit så mycket om metan. Det finns et däremot andra som gjort, och det har jag också länkat till tidigare.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Efter lite idogt sökande på internet och många felaktiga länkar hittade jag till slut hans rapport.

N2O release from agro-biofuel production negates global warming
reduction by replacing fossil fuels
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Goldmann imponeras av Falköpings gas-premie

Post by Samuel »

Enligt ett pressmeddelande från Falköpings kommun är Goldmann imponerad:
- Falköping gör biogasbilen lönsammare för privatpersoner, precis som den bör vara - det som är bäst för miljön ska ha störst stöd, säger en klart imponerad Mattias Goldman från Gröna bilister med anledning av Falköpings aktiva satsning för miljön
http://falkoping.se/menystartsida/press ... 53365.html
track_snake wrote:Det är lite synd att Gröna Bilister kommit i negativ dager tack vare Mattias Goldmanns ageranden. Det tycker nog också Per Kågesson för det är utan tvekan så att en organisation som Gröna Bilister behövs.

Men det låter ju som om Mattias Goldmann är beredd att omvärdera en hel del av sina tidigare uttalanden. Vi får väl se och är det så är det bra. Alla har rätt att ångra sig.

Synd att DN inte lagt ut artiklarna på webben; alla vi som prenumererar på Svd men läser DN på webben får ju inte del av artiklarna...

/track_snake
Post Reply