Gallagher-rapporten

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Gallagher-rapporten

Post by track_snake »

I den här rapporten som publicerats alldeles nyligen:

http://www.dft.gov.uk/rfa/_db/_document ... review.pdf

redogörs för olika biobränslen (främst etanols) möjlighet att reducera utsläpp av växthusgaser.

Det intressanta är det man säger om brasiliansk sockerrörsetanol; nämligen att sådan kan öka utsläppen av växthusgaser med 40% jämfört med bensin och att den då är sämre än t.ex. europeisk veteetanol.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har skummat igenom lite i rapporten. Jag får uppfattningen att de bedömer att Brasiliens sockerrörsetanol är ganska bra. Jag har funnit följande (rätta mig gärna om jag uppfattat fel):
  • De tycker att Crutzens siffror är för höga och har därför ändrat dessa. Crutzen anser att IPCC:s siffror för lustgasemissionerna är för låga med en faktor 3-5.
  • Jag får det till att rapporten prisar Brasiliens sockerrörsetanol, att den är väldigt bra pga hög avkastning och användning av bagassen för värme och energi (sid. 23-24).
  • Ett diagram över klimatnyttan (s. 24) för biobränslen visar att biogas från gödsel är bäst, upp till 174% reduktion av växthusgaser jfm diesel (vi har ju läst om siffran 180% förut).
  • I samma diagram pendlar klimatnyttan för sockerrörsetanol från en ökning av växthusgaser med ca 35% till en reduktion med drygt 70%, och sistnämnda reduktion verkar vara det som författarna anser att sockerrörsetanolen i Brasilien ger.
  • Det talas också om iLUC-faktorn, ett verktyg som kan användas för beräkning av klimatnyttan. Här betraktas även sockerrörsetanolen i Brasilien, där sockerrörssodling pågått i långliga tider, ge indirekta markeffekter. Då blir reduktionen 44-59% (sid. 49). Författarna anser dock att detta instrument fortfarande är "under diskussion" och utveckling, och ännu inte tillräckligt tilllförlitligt för att använda.
Som bekant har Rocksröm kommit fram till 43% reduktion, Crutzen 10-50% reduktion. Och vare sig dessa två eller Gallagher-rapporten tar hänsyn till de nya rönen om att tropiska gräs, dit sockerrör räknas, släpper ut ansenliga mängder metan.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Enligt branschnyheter är svensk etanol i klass med brasiliansk
branscnyheter wrote:Svensk spannmålsetanol minskar klimatpåverkan med 80 procent jämfört med bensin. Det visar en ny rapport från Pål Börjesson, docent vid Lunds Tekniska Högskola. Svensk spannmålsetanol är därmed i klass med brasiliansk sockerrörsetanol.
Har ej läst rapporten än men i artikeln talas det om att det finns en massa kriterier som man måste ta hänsyn till för att få "finetanol"
bla.

Marktyp (har vi varit inne på förr)
Smart utnyttjande av restprodukter
Bränsle i Etanol anläggningen
Odlingens effektivitet
Minskade lustgas utsläpp (genom avskiljning vid produktion och effektivare användning på fältet)

Om 80% reducering verkligen håller i en livscykel analys så är det ju bra, i så fall är det bara de hälsofarliga utsläppen, som enligt forskare orsakar en ökning av cancer fall och astma/allergier kvar att göra något åt på utsläppssidan (i alla fall så vitt jag vet).

Det gäller förstås också att de får ett bra utbyte av nettoenergi också.

Men den svagaste punkten för etanol är fortfarande att den tränger undan matproduktion
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Det är givetvis riktigt att det är en av de svagaste punkterna.

Men förmodligen är svensk veteetanol klimatsmartare än brasiliansk sockerrörsetanol. Till det bidrar framförallt det faktum att även vid lika N-givor blir N2O-emissionen mycket större för tropiska jordar. Sedan avger inte vete några större mängder metan vilket sockerröret gör vid odling i tropikerna. Dessutom producerar nuvarande bränning av sockerrörsfält (fortfarande dominerar detta förfarande i Brasilien) stora mängder metan pga. ofullständig förbränning av bladrester etc.

Urea; (NH2)2CO; är den helt dominerande formen av konstgödning. Den tillverkas industriellt genom att ammoniak och CO2 får reagera. Samma ämne finns också i gödsel och i t.ex. den vinass som strös ut på sockerrörsfälten i Brasilien.

Om det inte vore för kopplingen mellan veteetanol och världssvälten skulle vi kanske kunna acceptera den svenska vetetanolen som ett möjligt alternativ för drift av bilar.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Av det spannmål som används i den svenska etanolproduktionen så är en stor del av mängden sådant som antingen ratats av kvarnarna för produktion av olika mjölsorter eller utav typen foderspannmål. Alltså spannmål som har odlats med tanke att inte användas som mat för människor utan enbart som foder.

Naturligvis så bryr sig inte svältande om det, dom äter vad dom får. Men glöm inte att för bara några år sedan så dumpades spannmål i havet för att hålla upp världsmarknadspriset.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Av det spannmål som används i den svenska etanolproduktionen så är en stor del av mängden sådant som antingen ratats av kvarnarna för produktion av olika mjölsorter eller utav typen foderspannmål. Alltså spannmål som har odlats med tanke att inte användas som mat för människor utan enbart som foder.

Naturligvis så bryr sig inte svältande om det, dom äter vad dom får. Men glöm inte att för bara några år sedan så dumpades spannmål i havet för att hålla upp världsmarknadspriset.
----------------------------------------------
Jo. Och på 1950-talet eldade Union Pacific i USA sina ånglok med majs i stället för att man sålde majsen på världsmarknaden billigt vilket gav upphov till en av de första svältdebatterna.

Vad som är av intresse för debatten nu är att 'dumpningen' av billigt spannmål på världsmarknaden i stort sett upphört. Detta har drivit upp priserna för FN och andra som köper spannmål till sina matprogram. Etanolproduktionen från spannmål har definitivt haft en inverkan här, även om det naturligtvis finns andra orsaker också.

Det är också så att om foderspannmål bir etanol ökar behovet att importera sojabönsbaserat foder från Brasilien.

/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

En annan aspekt på det hela är att i fjor skulle 10% (tror jag det var) av åkerarealen inom EU ligga i träda.
I år är det kravet borta (vad jag förstått) och världsproduktionen kan öka ngt. jämfört med om kravet på träda varit kvar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tyvärr tror jag det i det långa loppet att det är kört för etanol från gröda. Även om t ex nämnda spannmålsetanol producerad i Sverige inte påverkar matpriser, så tror jag inte ett fordonsbränsle klarar av den debatt som uppstår då grödor odlas på näringsrika jordar/vegetationsområden där grödor för matproduktion skulle kunna odlas istället. Inte så länge det i stor omfattning förekommer svält i världen. Även om det som sagt inte konkurrerar med mat, så sticker det i ögonen på folk. Även jag tycker att det känns moraliskt klart tveksamnt att göra så.

Professor Rockströms förslag att odla sockerrör eller ännu hellre den oljerika växten Jathropha, som kräver mindre vatten, på outnyttjad mark och utarmad busksavann i Tanzania, Mocambique och Zambia tror jag mycket mer på. Då sker inte samma konkurrens med mat.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Här har ni en annan artikel om brasiliansk etanol som ger ytterligare frågetecken kring sockerrörsetanolen:

http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=2-AV_ID=772583,00.html

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mycket bra artikel! Och de allra värsta farhågorna besannas! Läs bara:

Tillsammans med sojan, den andra stora monokulturen i Brasilien, erövrar soc­kerrören nu Cerradon, världens artrikaste savannlandskap.
Här rinner flera av Brasiliens viktigaste floder upp. De mycket vattenkrävande sockerrören kommer att skapa problem för de torra delar av Brasilien som lever kring och på grund av dessa floder. Sockerrören driver nu boskap och soja ytterligare framför sig in mot Amazonas, dit sojafronten redan nått.
Den brasilianska regeringen har lovat att Amazonas inte kommer att drabbas, men redan nu finns sockerrör i tre delstater i Amazonas, och sojan går in på bred front. Brasiliens miljöminister Marina Silva har avgått, uppenbarligen orkade hon inte längre hålla emot de mycket starka ekonomiska intressen som redan nu tjänar grovt på skövlingen av den brasilianska naturen. Tillsammans med henne avgick några viktiga chefer för brasilianska miljömyndigheter. Kommentarerna från den brasilianska kongressen är förskräckande. Man tycker att Marina Silvas ståndaktiga kamp för Amazonas och brasiliansk natur bara gett Brasilien dåligt rykte. Miljövänner jag talat med i Brasilien gråter för att den enda ministern som försvarade Amazonas inte finns kvar."
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

track_snake wrote:
Det är också så att om foderspannmål bir etanol ökar behovet att importera sojabönsbaserat foder från Brasilien.

/track_snake
Det håller jag inte med om, då proteindelen återvinns och koncentreras vid tillverkning av etanol av spannmål i sverige. Denn kan användas både för fjäderfä, nötkreatur, svinproduktion och som foderråvara vid foderproduktion. Så tvärtom så sänker den importen av sojaprotein.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sven wrote:så tror jag inte ett fordonsbränsle klarar av den debatt som uppstår då grödor odlas på näringsrika jordar/vegetationsområden där grödor för matproduktion skulle kunna odlas istället. Inte så länge det i stor omfattning förekommer svält i världen. Även om det som sagt inte konkurrerar med mat, så sticker det i ögonen på folk. Även jag tycker att det känns moraliskt klart tveksamnt att göra så.
Detsamma kan väl då sägas om vi odlar vall i Sverige på våra marker för att producera biogas eller?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:
track_snake wrote:
Det är också så att om foderspannmål bir etanol ökar behovet att importera sojabönsbaserat foder från Brasilien.

/track_snake
Det håller jag inte med om, då proteindelen återvinns och koncentreras vid tillverkning av etanol av spannmål i sverige. Denn kan användas både för fjäderfä, nötkreatur, svinproduktion och som foderråvara vid foderproduktion. Så tvärtom så sänker den importen av sojaprotein.
---------------------------
Det låter ju bra om det är så.

Förmodligen är den etanol som produceras av Agroetanol i Norrköping ett klimatsmartare alternativ av skälet att energieffektiviteten är ganska hög totalt sett och svenskodlad spannmål ger mindre bidrag i form av växthusgaserna dikväveoxid och metan än sockerrör odlat i tropikerna.

Det skulle naturligtvis vara intressant om Agroetanol kan producera siffror som stöder detta.

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:
Sven wrote:så tror jag inte ett fordonsbränsle klarar av den debatt som uppstår då grödor odlas på näringsrika jordar/vegetationsområden där grödor för matproduktion skulle kunna odlas istället. Inte så länge det i stor omfattning förekommer svält i världen. Även om det som sagt inte konkurrerar med mat, så sticker det i ögonen på folk. Även jag tycker att det känns moraliskt klart tveksamnt att göra så.
Detsamma kan väl då sägas om vi odlar vall i Sverige på våra marker för att producera biogas eller?
-------------------------------------
Den slutsats man kan dra är att biogas producerad vid reningsverk eller av sopor/kompost är bra medan 'odlad' biogas av skäl som nämns ovan är mindre bra.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:
Sven wrote:så tror jag inte ett fordonsbränsle klarar av den debatt som uppstår då grödor odlas på näringsrika jordar/vegetationsområden där grödor för matproduktion skulle kunna odlas istället. Inte så länge det i stor omfattning förekommer svält i världen. Även om det som sagt inte konkurrerar med mat, så sticker det i ögonen på folk. Även jag tycker att det känns moraliskt klart tveksamnt att göra så.
Detsamma kan väl då sägas om vi odlar vall i Sverige på våra marker för att producera biogas eller?
Det är mer tveksamt att framställa biogas på detta sätt.

I den nya rapporten från bl a Gasföreningen om biogasens potential i Sverige är inte odling av vallgrödor inkluderade. Vall finns med som en nästan försumbar post, och då är det spill från vall dvs inte regelrätt odling av vall för biogasproduktion.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven wrote:
anders wrote:
Sven wrote: Även jag tycker att det känns moraliskt klart tveksamnt att göra så.
Detsamma kan väl då sägas om vi odlar vall i Sverige på våra marker för att producera biogas eller?
Det är mer tveksamt att framställa biogas på detta sätt.

I den nya rapporten från bl a Gasföreningen om biogasens potential i Sverige är inte odling av vallgrödor inkluderade. Vall finns med som en nästan försumbar post, och då är det spill från vall dvs inte regelrätt odling av vall för biogasproduktion.
Jag är också negativt inställd till att odla enrigrödor över huvudtaget på jordbruksmark, tror tyvärr att tiden för överskottsproduktion av mat är förbi.

Däremot är jag positivt inställd till att restprodukter ex blast och halm tas till vara.

Sen kan det komma en tid då konstgödsel inte längre kan / får användas i jordbruket (priser på olja övergödningsrisk mm.), i det läget blir vi kanske tvungna att "odla" en viss andel grödor för gödselingens skull och de skulle kunna utnyttjas för produktion av biogas.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sen kan det komma en tid då konstgödsel inte längre kan / får användas i jordbruket (priser på olja övergödningsrisk mm.), i det läget blir vi kanske tvungna att "odla" en viss andel grödor för gödselingens skull och de skulle kunna utnyttjas för produktion av biogas.
Där kan man odla baljväxter såsom ärter, klöver m.m. för att återföra kväve till jorden men även grönsgödsling är effektiv.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply