Svart på vitt om etanol och matpriser

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:
Mer än så behövde inte spekulanterna för att kunna driva priserna i skyn och för att därefter låta dem falla
Så länge etanolförbränningen fortsätter, utnyttjar spekulanterna matbristen för att ta igen gigantiska förluster i finanskrisen
Hon skriver klart och tydligt att det spekulation som driver upp priset.

Att priset kan drivas upp är för att nu finns det ingen överproduktion längre, allt som produceras finns det avsättning för. Detta gör marknaden känslig för om skörden går bra eller dåligt ut mängdpesperktivet sett.

Detta hade skett oavsett om skörden användes till biobränsleproduktion eller inte, om marknaden var i balans, alltså produktion motsvarar efterfrågan. Endast när det finns ett kraftigt överskott av skörd jämfört med efterfrågan (av det som säljs, alltså inte matbehovet) är denna typ av profitims omöjlig.

Att matpriserna stiger beror inte enbart på användningen av grödor till biobränslen, detta samband är ett förenklat och är ett mycket tidningsäljande budskap som inte stämmer med sanningen. Det är så många mera faktorer än denna som spelar in.
Bakom denna extrema prisuppgång låg både långa trender och mer tillfälliga faktorer: dåliga skördar, lynnigare väder, ovanligt låga spannmålslager, många års nedprioritering av jordbruket i nationella budgetar och i biståndet, högre energipriser, ökad efterfrågan på biobränsle samt ökad efterfrågan på grund av höjd levnadsstandard i Kina, Indien och andra utvecklingsländer.
Källa:
-----------------------------------------------
Låt vara att det kan vara en lite förenklad slutsats. Men om man producerar X ton av en viss vara, och sedan tar unda Y ton av den för att använda till annat ändamål än mat, kommer givetvis marknaden att åstadkomma att priset på det som blir kvar stiger eftersom den underliggande efterfrågan är den samma.

Den 'fria marknaden' består nämligen full ut av 'spekulanter'.

Endast i en statsreglerad marknad skulle man kunna undvika denna effekt....

Det finns många faktorer som spelar in men användningen av grödor som bränsle är en.

mvh/track_snake
en annan
Posts: 1
Joined: 2008-12-08, 01:54

Post by en annan »

Låt vara att det kan vara en lite förenklad slutsats. Men om man producerar X ton av en viss vara, och sedan tar unda Y ton av den för att använda till annat ändamål än mat, kommer givetvis marknaden att åstadkomma att priset på det som blir kvar stiger eftersom den underliggande efterfrågan är den samma.

[/quote]

Nja - om X ton av en viss vara används till ett nytt ändamål så svarar den fria marknaden normalt med att öka produktionen av varan.

Vi använder idag endast 48 % av jordbruksmarken (FAO, Terrastat). Anledningen att den inte odlas är att EU och USA dumpat priserna på världsmarknaden de senaste 20 åren genomatt vräka ut subventionerade livsmedel. Samtidigt har Världsbanken (just det...) aktivt stoppat tredje världens investeringar i jordbruk - "Ni ska köpa av överskottet på världsmarknaden". När det nu äntligen blir en så stor efterfrågan på jordbruksprodukter så att det är värt att investera i dessa övergivna jordar, och äntligen ge tredje världen en möjlighet att producera något som är eftertraktat av västvärlden - då är genast världsbanken där igen: Ni ska INTE producera (dvs ni ska vara beroende av vår välgörenhet...).
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Delvis är det också så att produktionen av spannmål etc. ökar om priserna går upp.

Men effekten blir också att maten blir dyrare för människorna i tredje världen (och annorstädes) om vi i den rika världen eldar upp mat i våra bilar eller i värmeverk.

Och detta har vi redan sett. Visst finns det andra faktorer som bidrar, t.ex. att oljan blev dyrare vilket ökat kostnaderna i jordbruket (dock har oljan nu gått ned igen), men etanolanvändningen är en starkt bidragande faktor till att tortillas blivit dyrare i Mexico och att brödet blivit dyrare i Afrika.

mvh/track_snake
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

svt visade igår (sön 25/1) en dokumentär om världens livsmedelskris. Den tar upp sambandet mellan etanolproduktion och livsmedelspriser.

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shar ... os=extra_0
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Mmm det nämdes, det stämmer.
Men det som fångade min uppmärksamhet var snarare detta:

Anledningen till kraftigt höjda priser på alla spannmål under 2007-2008 var:
1 Kraftigt minskad produktion p.g.a väderproblem (T.ex. Australien -50%)
2 Minskad produktion p.g.a annan markanvändning (bebyggelse)
3 Spekulation på råvarubörser
4 Vattenbrist
5 Kraftigt höjda priser på gödsel och utsäde
6 Ökad köttproduktion, speciellt i väst (1 kg kyckling kräver 4 kg spannmål)

Sedan att USA´s minskade export till Mexico av majs berodde på att den ökade inhemska produktionen av etanol är väl ingen som förnekar.
Men just nu ökar exporten igen då många etanolfabriker i USA har lagts/läggs i malpåse p.g.a av minskad efterfrågan av etanol (inhemsk) i USA.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Mmm det nämdes, det stämmer.
Men det som fångade min uppmärksamhet var snarare detta:

Anledningen till kraftigt höjda priser på alla spannmål under 2007-2008 var:
1 Kraftigt minskad produktion p.g.a väderproblem (T.ex. Australien -50%)
2 Minskad produktion p.g.a annan markanvändning (bebyggelse)
3 Spekulation på råvarubörser
4 Vattenbrist
5 Kraftigt höjda priser på gödsel och utsäde
6 Ökad köttproduktion, speciellt i väst (1 kg kyckling kräver 4 kg spannmål)

Sedan att USA´s minskade export till Mexico av majs berodde på att den ökade inhemska produktionen av etanol är väl ingen som förnekar.
Men just nu ökar exporten igen då många etanolfabriker i USA har lagts/läggs i malpåse p.g.a av minskad efterfrågan av etanol (inhemsk) i USA.
---------------
Det stämmer att en del etanolproduktion i USA lagts i malpåse inte för att etanolkonsumtionen (etanol låginblandas i bensin i USA upp till 8-9 procent som ersättning för MTBE) gått ned utan för att brasiliansk etanol i större utsträckning kommer in 'tullfritt' via de karibiska öarna som har undantag för etanoltullen. Etanoltullen är till för att skydda inhemsk etanolproduktion och är på drygt 1 krona litern.

Intressant att konstatera kan vara att detta tydligen lett till högre pris på den etanol som SEKAB köper (det blir bättre pris att sälja till USA via de karibiska öarna) (plus effekten av de s.k. 'hållbarhetskraven' som SEKAB börjat med) vilket i sin tur lett till en kraftig nedgång av förbrukningen av E85 i Sverige.

Sedan är det väl helt riktigt att det finns andra skäl också till att matpriserna gått upp. Men självfallet påverkar det om man bränner upp en del mat.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det stämmer att en del etanolproduktion i USA lagts i malpåse inte för att etanolkonsumtionen (etanol låginblandas i bensin i USA upp till 8-9 procent som ersättning för MTBE) gått ned utan för att brasiliansk etanol i större utsträckning kommer in 'tullfritt' via de karibiska öarna som har undantag för etanoltullen.
Det sa jag inte heller utan jag sa att efterfrågan på den inhemska (amerikanska) etanolen har gått ned. Men det är bra att du förtydligar detta med orsaken till nedgången av den inhemska etanolen.

Att det skulle höja priset för Sekab vet jag inte, då måste dom sitta med långa kontrakt och en konstig prisjustering. Etanolen på den inhemska europiska marknaden är den lägsta på många år. Sekab borde hitta billigare etanol på Europas marknad.
Om man tittar på BF 95 och E85 priser idag (11,05 & 9,34) och sedan räknar bort alla skatter så får man fram ett "råvarupris" på renetanol som har ett värde på nästan 7 kr/l vid pumpen. Priset på europas marknad ligger dag under 5 kr/l för en etanol. Frakt och distrubution är väl ca 30 öre/liter.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:
Det stämmer att en del etanolproduktion i USA lagts i malpåse inte för att etanolkonsumtionen (etanol låginblandas i bensin i USA upp till 8-9 procent som ersättning för MTBE) gått ned utan för att brasiliansk etanol i större utsträckning kommer in 'tullfritt' via de karibiska öarna som har undantag för etanoltullen.
Det sa jag inte heller utan jag sa att efterfrågan på den inhemska (amerikanska) etanolen har gått ned. Men det är bra att du förtydligar detta med orsaken till nedgången av den inhemska etanolen.

Att det skulle höja priset för Sekab vet jag inte, då måste dom sitta med långa kontrakt och en konstig prisjustering. Etanolen på den inhemska europiska marknaden är den lägsta på många år. Sekab borde hitta billigare etanol på Europas marknad.
Om man tittar på BF 95 och E85 priser idag (11,05 & 9,34) och sedan räknar bort alla skatter så får man fram ett "råvarupris" på renetanol som har ett värde på nästan 7 kr/l vid pumpen. Priset på europas marknad ligger dag under 5 kr/l för en etanol. Frakt och distrubution är väl ca 30 öre/liter.
-------------------------------
Det är riktigt att Sekab borde kunna hitta billigare etanol nu på Europamarknaden. Men varför gör man inte det då? Antagligen därför att man sitter fast i något slags kontrakt med sina brasilianska partners.

Slutsatsen från min sida är att de höga E85-priserna vid pump i Sverige just nu till större del är monopolleverantören Sekab:s fel. Frågan är om det inte rentav vore billigare att nyttja Agroetanol som leverantör av den etanol som ingår i E85.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Svart på vitt om etanol och matpriser

Post by Sven »

Ledarsidan i dagens DN angående varför livsmedelspriserna ökat med 15-40 % åren efter 1997-2006:

För det andra har priserna pressats uppåt av den rika världens stigande efterfrågan på grödor som kan användas vid etanolproduktion. Den effekten är lättare att göra något åt, för vi måste inte använda livsmedel till att driva våra bilar. Subventionering av drivmedelsetanol har visat sig vara ineffektiv klimatpolitik. Att den också pressar upp livsmedelspriserna och ökar de allra fattigastes sårbarhet gör den rent omoralisk.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/var ... -1.1130539
Opel Zafira CNG -08
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Svart på vitt om etanol och matpriser

Post by osh »

Hur mycket hade matpriserna sjunkit om vi odlat mat på de ställen där vi nu odlar för att tillverka alkohol? Vad jag menar är att det alltid finns alternativa användningsområden och det är lätt för folk att bli arga på att folk inte får mat för att det skall odlas biobränsle. Alkohol är inte direkt livsnödvändigt men det pratas inte om att alkoholtillverkningen driver upp matpriserna.

Kanske är det så att det finns industrier som gärna vill svartmåla biobränslen?
Post Reply