Nyanserad artikel om etanol i DN

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Nyanserad artikel om etanol i DN

Post by Sven »

Idag i DN Motor intervjuas professor Johan Rockström, chef för det internationella forskningsinstitutet Stockholm Environment Institute, och för Stockholm Resilience Centre, ett tvärvetenskapligt center för forskning kring ekosystemtjänster och hållbar utveckling. Jag citerar delar ur artikeln:

Johan Rockström och hans kolleger har sammanställt en färsk rapport med nya rön om hur man kan göra biodrivmedel uthålligt. Den har han givit som underlag till EU-parlamentarikern Anders Wijkman (kd), som vill att EU-kommissionens förslag till kravgräns på klimatnyttan för biodrivmedel höjs från 35 till 50 procent. Det betyder att bränslet måste minst ge en halvering av utsläppen av koldioxid jämfört med bensin och diesel.

- Det är ett tufft krav som kommer att slå ut det mesta av dagens etanol. Det är bra att vi får en certifiering , då kommer vi också att slippa mycket av dagens debatt, säger Johan Rockström.

I rapporten finns en beräkningsmodell som tar större hänsyn till indirekta markeffekter av att odla bioråvaror. Den visar förskräckliga värden för palmolja från Indonesien och Brasilien där utsläppen av växthusgaser ökar med 67 respektive 82 procent jämfört med bensin/diesel. Klimatnyttan för majsetanol i USA anges till 14 procent. Inte ens den omhuldade sockerrörsetanolen i Brasilien, som den görs i dag, skulle klara en tuff 50 procentsgräns - klimatnyttan blir bara 43 procent. Samtidigt betonar forskarna tt detta bara är ett sätt att räkna. Osäkerheten är stor och kunskaperna om de indirekta effekterna otillräckliga - mer forskning behövs. Styrmedlen bör därför vara flexib­la så man kan anpassa dem till nya förutsättningar allt eftersom nya rön blir kända.

Vissa länder i Afrika har stor potential att odla energigrödor, som Tanzania, Moçambique och Zambia. Där finns betydande arealer outnyttjad mark och utarmad busksavann.

- Dessa länder har enorma komparativa fördelar
med sina förutsättningar att odla exempelvis sockerrör och Jatropha (en oljerik växt som kan användas för att göra biodiesel). Jatropha kan växa på marginella jordar och kräver inte lika mycket vatten som sockerrör. Därutöver finns inte mycket ext­ra arealer i världen för att klara att både föda en växande befolkning och att odla energigrödor.

- Det största problemet med markomvandlingen är risk för att vi förlorar biologisk mångfald. Jordbruket har expanderat med 1,5 procent årligen de senaste 30-35 åren, vilket innebär en fördubbling. Jag känner en stark oro om ytterligare faktorer driver på markexpansionen, säger Johan Rockström.

Se även http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=778739
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jatropha är nog det bästa odlade biobränsle vi har. Växer på sämre jordar, konkurrerar inte nämnvärt med mat, och ger en olja som man kan göra biodiesel av.

Det är bra man fått upp ögonen för att den brasilianska sockerrörsetanolen inte är så klimateffektiv som den ser ut vid första påseendet. Sockerrörsfält avger både N2O och metan i mängder som är fullt tillräckliga att mer än väl uppväga den 'positiva' klimateffekten när man enbart tittar på CO2.

Det kommer säkert att komma mer forskning i framtiden som mer detaljerat redogör för de här sammanhangen.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

När de i rapporten anger att klimatnyttan för sockerrösetanol blir 43% antar jag att det är om bilen körs enkom på etanol (E85?). I "Index över nya bilars klimatpåverkan 2007" anges betydligt högre reduktion för en etanolbil som endast körs på E85. De menar att reduktionen blir 65%. Deras värde för den gängse etanolbilen är en reduktion på 57%.

Jag har ju tidigare skrivit ett inläggg angåeden "Index.." där jag reagerat på att etanolbilarna från 2006 till 2007 ökat sin reduktion av växthusgaser från 43 -57% samtidigt som den gängse gasbilen minskat sin från 40 till 34%. http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... ight=index Räknar man med ovanstående siffra, som nog ligger mycket närmare sanningen, så hamnar reduktionen 2007 för etanolbilen snarare på ca 38% (43/65 x 0,57). Som jag tidigage skrivit i nämnda tråd har dessutom gasbilen kraftigt missgynnats i dessa beräkningar och bör ligga kvar på minst 40% reduktion, sannolikt högre.

Jämför man en gasbil som bara kör på biogas med en etanolbil som bara kör på etanol så vinner gasbilen överlägset, 85% reduktion (enligt "Index...", ska sannolikt vara en ännu högre siffra) mot 43% (enligt Rockström et al).
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Det är utan tvekan mycket tyckande om etanol.

Vad man borde göra nu är att ta fram en riktig 'well-to-wheel'-analys för brasiliansk sockerrörsetanol.

Som inkluderar N2O-problematiken och metanutsläppen från växande sockerrör.

Inte ens de här som håller på med 'hållbar etanol' tycks ha något svar på det...

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake:

släpper inte all vegetation ut metan (om än kanske inte vid tillväxt)? Är sockerör speciellt problematiska?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:track_snake:

släpper inte all vegetation ut metan (om än kanske inte vid tillväxt)? Är sockerör speciellt problematiska?
------------------------------------------------
Jo, det är riktigt.

Men vegetation, särskilt gräs (och då åker sockerrören med på köpet) i tropikerna släpper ut extra mycket.

/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

track_snake wrote:track_snake:
Men vegetation, särskilt gräs (och då åker sockerrören med på köpet) i tropikerna släpper ut extra mycket.
/track_snake
Varför då??
Vilken är den bakomliggande orsaken till att växter i tropikerna släpper ut mer Metan?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:
track_snake wrote:track_snake:
Men vegetation, särskilt gräs (och då åker sockerrören med på köpet) i tropikerna släpper ut extra mycket.
/track_snake
Varför då??
Vilken är den bakomliggande orsaken till att växter i tropikerna släpper ut mer Metan?
------------------------
Det vet man nog inte riktigt.

http://www.interciencia.org/v32_01/30.pdf

/track_snake
Post Reply