Artikelserien om etanol i Svenskan har nu inletts

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Artikelserien om etanol i Svenskan har nu inletts

Post by Sven »

Idag har Svenskan första artikeln i sin etanolserie. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1352545.svd Det är SvD:s Näringslivsdel som ansvarar för artikelserien. Och i dagens artiklar märks det att journalisterna är i händerna på just näringslivet, i detta fall SEKAB och dess VD Carlberg samt Volvo och SAAB. Bl a skriver det att den svenska etanolen är helt OK ur miljösynpunkt och skulle sänka CO2-utsläppen med 87%! Detta är direkt fel, då har de bl a inte tagit någon som helst hänsyn till Crutzens forskning, som visat på 10-50% reduktion av klimatpåverkan från sockerrörsetanol. Eftersom svensk etanol på sommaren innehållelr 85% och på vintern bara 75% etanol, så blir kilmatförbättringen ännu lägre.

De skriver också att den maskinella sköden är sämre, ger mer CO2-utsläpp. Men herregud, den manuella där i princip alltid blastbränning ingår är ju "rena helvetet" för arbetarna! Ingen svensk skulle någonsin acceptera den arbetsmiljön!

De talar också helt tyst om de slavlika arbebsförhållandena där även barnarbete förekommer, om konstgödslingen vid sockerrörsodling, om risken för att regnskogen minskar, t ex vände ju tyvärr trenden vad gäller regnskogen i Amazonas när skövlingen ökade andra halvåret 2007.

Vi får hoppas att de fortsatta artiklarna blir mer nyanserade. Nu känns det som SvD sällat sig till Gröna Bilister såsom en megafon åt SEKAB och etanolindustrin! :evil:
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Nåja. De budskap som Sven och undertecknad framförde var tydligen de som märktes mest i Svd:s uppföljande artikel om läsarreaktioner:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1357407.svd

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:Nåja. De budskap som Sven och undertecknad framförde var tydligen de som märktes mest i Svd:s uppföljande artikel om läsarreaktioner:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1357407.svd

/track_snake
Ja, det var ju riktigt trevligt att de lyfte fram läsarreaktionerna på detta sätt. Det hedrar dem, och jag får redan revidera min hårda dom i förra inlägget. Det blir intressant att följa utvecklingen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har för mig att jag sett en SVD artikel tidigare i år där reporten tyckte det var bättre att använda Biogasen för el och värmeproduktion än att rena den till fordonsgas kvalitet. Artikeln gick ut på att andeln fordonsgas från biogasen inte skulle bli så mycket mer än dagens 12-15% av dagens totala produktion.

Har också för mig att SVD hade en "miljöbils" bilaga som de låtit G-B sätta ihop.

Tror inte de har samma intresse och resurser som DN...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote: Artikeln gick ut på att andeln fordonsgas från biogasen inte skulle bli så mycket mer än dagens 12-15% av dagens totala produktion.

Har också för mig att SVD hade en "miljöbils" bilaga som de låtit G-B sätta ihop.

Tror inte de har samma intresse och resurser som DN...
Och denne författare har redan varit för pessimistisk. Enligt de senaste siffrorna uppgraderas 20% av biogasen till fordonsgas, och eftersom det över hela landet aviseras att uppgraderingarna ska öka (t ex ska Stockolm fyrdubbla sin produktion 2007 - 2011) så kommer andelen fortsätta att stiga.

Jag undrar också om SvD förmår belysa detta med etanol lika nyanserat som DN. Vi får hoppas det, och vi kan ju alltid försöka påverka genom att på nätet skriva kommentarer till artiklarna. Reportrarna läser uppenbarligen dessa.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply