Utmärkt artikel i DN om FN:s syn på etanol av grödor

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Utmärkt artikel i DN om FN:s syn på etanol av grödor

Post by Sven »

En mycket bra artikel på DN Motor finns nu på nätet. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=773705 Det är Christina Engfeldt , ansvarig för information i Norden för FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO som intervjuas. Jag tycker hon är nyanserad och ger sakliga och kloka skäl till varför inte ens sockerrör för de fattiga i tredje världen och för miljön är särskilt klokt att odla för att använda till etanol.

Några citat (frågorna med fet stil komer från Lasse Swärd)

- Att använda spannmål som råvaror ger inga miljövinster. Ta vete som exempel. För att odla vete krävs stora mängder oljebaserade insatsvaror som konstgödsel och bekämpningsmedel. Lägger man samman den energi som krävs för att driva jordbruksmaskinerna för skörd och transport med mera går det åt ungefär en liter fossilt bränsle för att framställa en liter etanol.

- Ytterst handlar det om tillgången till mark och vatten, som sätter gränserna för all mänsklig aktivitet. Vi har tillräckligt med mark för att föda en växande befolkning, men det förutsätter att vi använder den resurssnålt och att vi på sikt minskar jordbrukssubventionerna i den rika Världen så att det blir lönsamt att odla i fattigare delar av världen.

Men är det inte bra om outnyttjade resurser i fattiga länder, bland annat Afrrika, används för råvaror för att göra drivmedel? Det sätter väl fart på deras jordbruk och lyfter dem ur fattigdom?

- Nej, det tär ytterligare på deras markresurser och förtjänsterna hamnar i en handfull storgodsägares fickor. Maan måste äga mark för att odla och sälja spannmål, det är det få som gör i många utvecklingsländer.

- Först måste vi få i gång deras jordbruk så att de kan odla livsmedel för eget bruk. Ska vi också odla bioråvaror gör de större nytta för el- och värmeproduktion. 1,6 miljarder människor i Världen saknar tillgång till el och 2,4 miljarder människor värmer sin mat på eldar av kodynga och halm och liknande med gaser, som är farliga att andas in. Då vore det bättre om vi utvecklade bioenergin som råvara för el och uppvärmning.

Etanolförespråkarna säger att endast en procent av världens åkerareal används för biodrivmedel. Kan det verkligen märkas?

- För det första handlar det inte om en, utan om två procent och andelen stiger drivet av utvecklingen i USA och Brasilien. Det kan inte fortsätta, menar FAO och en rad forskare - och nu senast enerrgirådgivarna som är knutna till EU i en rapport.

Sockerrör då? Etanolförespråkarna säger ju att sådan etanol gör stor miljönytta och att det finns en jättepotential för sockerrörsodling i en rad länder i Afrika.

- Det blir samma problem där med begränsad tillgång till mark och vatten. Dessutom ligger Brasilien och länder i Afrika, som Tanzania, i en av fyra mycket väldig klimatkänsliga delar av världen.

Men sockerrören i Brasilien ligger ju hundratals mil söder om regnskogarna?

- Ja, men de indirekta effekterna på bland annat markpriser driver boskapsuppfödarna norrut och när du odlar upp betesmarken lösgör du koldioxid. Det tar upp till 400 år att balansera växthusgaserna. Och i förlängningen leder till att regnskogen skövlas med ytterligare ökning av växthusgaserna.

Hur ska vi lösa drivmedelsfrågan då, vi måste ju bryta oljebereoendet i transportsektorn?

- Det finns bara en väg att gå, att vi ändrar vår livsstil, kör mindre, stimulerar teknikutveckling mot mindre och bränslesnålare bilar och bygger ut den spårbundna trafiken.

Bioenergi då. Går det inte att i en växande jordbrukssektor odla både livsmedel och biogrödor?

- Ja, det finns klar potential i detta, men det förutsätter helt andra typer av råvaror, till exempel Jatropha, en mycket tålig växt med oljerika frön. Den kan växa i de mest skiftande förhållanden och är rik på olja. Och den konkurrerar inte med livsmedel och bördig åkermark.
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nu kom jag på vad som haltar i etanolförespråkarnas resonemang om att det är bättre att elda biogas för att göra värme och el av den än att uppgradera den till fordonsgas.

Vid varje omvandling från ett energislag till ett annat har vi energiförluster. Det känner vi alla till från högstadiefysiken. Ska vi hårddra det på samma sätt för etanolen som etanolförespråkarna gör för biogasen så är det naturligtvis bäst att bränna sockerrören direkt och producera värme och el istället för etanol. Eller är jag helt fel ute?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Utmärkt artikel i DN om FN:s syn på etanol av grödor

Post by track_snake »

Konstigt. Hon säger ju precis vad jag brukar säga. Måste vara lite hårdsmält för pojkarna på etanol.nu.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Nu kom jag på vad som haltar i etanolförespråkarnas resonemang om att det är bättre att elda biogas för att göra värme och el av den än att uppgradera den till fordonsgas.

Vid varje omvandling från ett energislag till ett annat har vi energiförluster. Det känner vi alla till från högstadiefysiken. Ska vi hårddra det på samma sätt för etanolen som etanolförespråkarna gör för biogasen så är det naturligtvis bäst att bränna sockerrören direkt och producera värme och el istället för etanol. Eller är jag helt fel ute?
Jag har haft precis samma tanke. Deras resonemang faller tillbaka på dem själva. I så fall skulle knappast någontign omvandlas til fordonsbränsle, oljan gör sig väl bättre i kraftvärmeverk än att gå omvägen genom att omvandlas till bensin.

Man kan också säga att då har förbränningsmotorn definitivt gjort sitt, eftersom verkningsgraden som allra bäst når upp till 40%.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Sven wrote:Man kan också säga att då har förbränningsmotorn definitivt gjort sitt, eftersom verkningsgraden som allra bäst når upp till 40%.
Det klart! Det är bara en parantes i historien! Vi kommer skattande(och kanske gråtande) att se tillbaka på tiden då vi brände upp den fantastiska råvaran olja för att putta stora tunga (ofta macho dessutom) fordon framåt. Ren idioti är vad det är! Bara hoppas att det går upp för Dom Som Bestämmer... (vilket oftast är bilköparna!)
Post Reply