Page 2 of 2

Posted: 2008-05-07, 23:53
by joelk
track_snake wrote:
Sven wrote:
joelk wrote:Jättetråkigt att du får ett sådant bemötande track-snake, tycker det var en väldigt hånfull och lättretlig ton från flera där, även om det ju också var ett par som ville ha en seriös diskussion.
Jag håller med joelk. Jag tycker att du, track_snake, alltid är saklig i dina inlägg och eftersträvar en så god genomlysning som möjligt av om ett fordonsbränsle gagnar miljön eller inte.
---------------------
Tack Sven. Jag tror att dom uppfattar det som om jag har svängt och är mer kritisk till etanolen nu och det är ju alldeles sant; jag har försökt att förklara att så mycket negativt har kommit fram men det verkar inte som om kärntruppen i etanol.nu tar till sig några argument.

/track_snake
Riktigt intressant diskussion! Synd att ett par deltagare inte riktigt verkar fixa att man alls kritiserar etanol som bränsle på ett nyanserat sätt, utan istället hänger upp sig på detaljer i exempelvis track_snakes inlägg. Noteras bör att alla vi biogasförespråkare sagt oss vara för etanol i någon omfattning, medan flera av etanolförespråkarna inte ens vill se biogas som ett fordonsbränsle. Känns nästan som att en del tar kritik mot etanol som ett personligt påhopp. Eloge till track_snake och Sven som tålmodigt svarar trots flera inte helt artiga inlägg!

Etanol.nu:s tråd "Biogasare mot etanol" expanderar

Posted: 2008-05-07, 23:55
by Sven
track_snake wrote:Jaha...

Det är tydligt att etanolförespråkarna på etanol.nu inte gillar vad jag skrivit om etanol här för de har startat en tråd kring mina inlägg här på forumgas.se:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... sc&start=0

/track_snake
Fascinerande. Den tråd som på etanol.nu startade 080429,"Biogasförespråkare som inte gillar etanol" med ett långt citat från vad track_snake skrivit har på 8 dagar renderat inte mindre än 223 svar! :!: Otroligt! Jag tror inte någon enda tråd på etanol.nu har så många svar, oavsett hur länge tråden funnits. Alla svaren ryms på 15 sidor.

Ja, detta ämne är uppenbarligen hett . Jag har också skrivit en hel del, tycker också att jag lär mig av etanolförespråkarna och även finslipar min egen argumentation.

Men det är sorgligt vilken ton som ibland råder och hur många av debattörerna som på ett mycket osakligt och osmakligt sätt försöker förminska det som track_snake har att säga. Min övertygelse är dock att det bara faller tillbaka på dem själva!

Jag är glad för att tonen här på Forumgas är en helt annan! :lol:

Re: Etanol.nu:s tråd "Biogasare mot etanol" expand

Posted: 2008-05-08, 07:57
by track_snake
Sven wrote:
track_snake wrote:Jaha...

Det är tydligt att etanolförespråkarna på etanol.nu inte gillar vad jag skrivit om etanol här för de har startat en tråd kring mina inlägg här på forumgas.se:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... sc&start=0

/track_snake
Fascinerande. Den tråd som på etanol.nu startade 080429,"Biogasförespråkare som inte gillar etanol" med ett långt citat från vad track_snake skrivit har på 8 dagar renderat inte mindre än 223 svar! :!: Otroligt! Jag tror inte någon enda tråd på etanol.nu har så många svar, oavsett hur länge tråden funnits. Alla svaren ryms på 15 sidor.

Ja, detta ämne är uppenbarligen hett . Jag har också skrivit en hel del, tycker också att jag lär mig av etanolförespråkarna och även finslipar min egen argumentation.

Men det är sorgligt vilken ton som ibland råder och hur många av debattörerna som på ett mycket osakligt och osmakligt sätt försöker förminska det som track_snake har att säga. Min övertygelse är dock att det bara faller tillbaka på dem själva!

Jag är glad för att tonen här på Forumgas är en helt annan! :lol:
------------------------------
Haha...

Dom försöker tysta ner mig men dom får ju svar på tal hela tiden...

Vad som förbryllar mig är att dom påstår sig inte ha märkt någonting av den kritik som nu är mot etanol ute i samhället.

/track_snake

Re: Etanol.nu:s tråd "Biogasare mot etanol" expand

Posted: 2008-05-08, 16:48
by Sven
track_snake wrote: Vad som förbryllar mig är att dom påstår sig inte ha märkt någonting av den kritik som nu är mot etanol ute i samhället.

/track_snake
De måtte ha blivit lulliga av etanolångorna!

Posted: 2008-05-08, 23:49
by Göran
Tracksnake skrev:
Vad som förbryllar mig är att dom påstår sig inte ha märkt någonting av den kritik som nu är mot etanol ute i samhället.
Det är märkligt för när vi snackar drivmedel och bilar på fikarasterna på mitt jobb är det många som liksom jag anser att etanol inte är ngt alternativ med dagens produktionsprocesser.
Som ger dåligt netto utbyte och dessutom inte ger den utsläppsminskningen på 80% av CO2 som ex Volvo och flera andra etanol bilsförsäljare påstår.

Sen har det varit en ren storm mot etanol i media.
Etanolvännerna gör väl som strutsen stoppar ned huvudet i marken.

Posted: 2008-05-09, 13:05
by Sven
Göran wrote:Tracksnake skrev:
Vad som förbryllar mig är att dom påstår sig inte ha märkt någonting av den kritik som nu är mot etanol ute i samhället.
Det är märkligt för när vi snackar drivmedel och bilar på fikarasterna på mitt jobb är det många som liksom jag anser att etanol inte är ngt alternativ med dagens produktionsprocesser.
Som ger dåligt netto utbyte och dessutom inte ger den utsläppsminskningen på 80% av CO2 som ex Volvo och flera andra etanol bilsförsäljare påstår.

Sen har det varit en ren storm mot etanol i media.
Etanolvännerna gör väl som strutsen stoppar ned huvudet i marken.
Ja, det gör som strutsen. Det är väl sannolikt tufft att ha investerat i tex en ny Saab eller Volvo för 250 - 300 000 kr med övertygelsen om att köra miljövänligt, och så visar det sig att det kanske i vissa lägen t o m är sämre att köra på etanol. Volvos och Saabs markandsföring är ju massiv, men säger inte precis hela sanningen.

Finns en risk att hela miljöbilsbranschen skadas av debatten kring etanol.

Posted: 2008-05-09, 13:28
by Stålis
Sven wrote:Finns en risk att hela miljöbilsbranschen skadas av debatten kring etanol.
Just därför tror jag att det är viktigare att belysa biogasens fördelar än att argumentera mot etanolen. I det sammanhanget vore det ju förstås bra att få med sig Gröna Bilister.

Posted: 2008-05-09, 16:59
by Sven
Stålis wrote:
Sven wrote:Finns en risk att hela miljöbilsbranschen skadas av debatten kring etanol.
Just därför tror jag att det är viktigare att belysa biogasens fördelar än att argumentera mot etanolen. I det sammanhanget vore det ju förstås bra att få med sig Gröna Bilister.
Det ligger mycket i detta. Samtidigt går det inte att komma ifrån att pumplagen har gynnat etanolen på bekostnad av biogasen. De traditionella mackarna är vana vid ett vätskeformigt bränsle, är sällan särskilt insatta i detta med gasbil och kanske tänker som gemene man gör att gas går väl inte att åka på, det är ju högexplosivt! De är nog ofta okunniga och som alla människor mer eller mindre rädda/skeptiska för det okända.

Dessutom lever de i en krass ekonomisk verklighet med små marginaler och det är vida mer kostsamt att installera etanolpump än gaspump. Pumplagern utformades på ett delvis olyckligt sätt genom att det blev så stora skillnader i investeringskostnad för etanol- resp gasbränsle. Av alla gaspumpar som finns idag så drivs endast ett fåtal av de traditionella bensinmackarna.

Men visst, det är mer positivt och kanske även mer sympatiskt att framhålla det som man tycker är bra än klanka ner på det som är dåligt. Det är sannolikt också mer strategiskt.

Posted: 2008-05-10, 20:11
by track_snake
Nu har tråden på etanol.nu tagit en intressant vändning...

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 3903#23903

/track_snake

Posted: 2008-05-11, 10:07
by Jonas
...och SVD publicerar en i mitt tycke välskriven och ganska nyanserad debattartikel från kd:s Anders Wijkman.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 232385.svd

Det han skriver om att USAs etanolflopp i kombination med en del skräckhistorier från sockerrörsetanol-produktion inte bör få förstöra hela alternativbränslemarknaden kan jag hålla med om, det drabbar sannolikt även biogas och andra alternativbränslen nu när etanolen får dåligt rykte.

Att man i Europaparlamentet diskuterar att ge förtur till att utnyttja avfall för biogas, utnyttja restprodukter från skog och lantbruk samt utnyttja marginella markområden som han skriver låter väl också hoppfullt även om det mest lutar åt etanol och närliggande icke gasformiga bränslen.