Etanol eller mat

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Etanol eller mat

Post by track_snake »

Nu har Jean Ziegler uttalat sig igen på ett sätt som lär få Mattias Goldmann att få eftermiddagskaffet i vrångstrupen:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1155977.svd

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Och här har vi den österrikiska originalartikeln:

http://www.kurier.at/geldundwirtschaft/149882.php

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Underbart att även tämligen potenta makthavare vågar säga sanningen!

F ö kanske det snarare är etanol som Mattias Goldmann nu fick i vrångstrupen! :roll:
Last edited by Sven on 2008-04-22, 10:24, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

och nu detta, vilken tajming :shock:

– Vi har skrivit ett avtal där vi köper alla volymer som de producerar i tio år från det här etanolbruket som de bygger i Ghana. Det är 150 000 kubikmeter eller 150 miljoner liter per år. Ska man ta någon jämförelse så motsvarar det ungefär dagens årsförbrukning på E85-marknaden i Sverige, säger Anders Fredriksson, vice vd på SEKAB

SEKAB har avtal med det brasilianska bolaget Constran, som bygger anläggningen i Ghana. Där ska 27 000 hektar (3X9mil ca 1% av Ghanas yta) mark användas för att producera sockerrör till etanolfabriken


läs mer eller lyssna på

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2027449

Ghana
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghana
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

bi-fuel classic wrote:och nu detta, vilken tajming :shock:

– Vi har skrivit ett avtal där vi köper alla volymer som de producerar i tio år från det här etanolbruket som de bygger i Ghana. Det är 150 000 kubikmeter eller 150 miljoner liter per år. Ska man ta någon jämförelse så motsvarar det ungefär dagens årsförbrukning på E85-marknaden i Sverige, säger Anders Fredriksson, vice vd på SEKAB

SEKAB har avtal med det brasilianska bolaget Constran, som bygger anläggningen i Ghana. Där ska 27 000 hektar (3X9mil ca 1% av Ghanas yta) mark användas för att producera sockerrör till etanolfabriken


läs mer eller lyssna på

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2027449

Ghana
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ghana
--------------------------------------------------
Och då kommer vi till nästa fråga. Tidigare sade etanolentusiasterna att det inte gick att odla sockerrör i det klimatet (t.ex. i Amazonas, när man förnekade att det fanns etanolfabriker där vilket det bevisligen gör). Nu går det plötsligt att odla sockerrör för etanolframställning i Ghana som ligger alldeles strax norr om ekvatorn. Och vars landyta huvudsakligen täcks av regnskogar och andra tropiska skogar där nu 27.000 hektar skall avverkas (270 km2; eller en yta 9 gånger 30 km).

Hur mycket kol är bundet i 27.000 hektar tropisk skog och hur många hundra år tar det tills projektet är koldioxidneutralt?

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote: Hur mycket kol är bundet i 27.000 hektar tropisk skog och hur många hundra år tar det tills projektet är koldioxidneutralt?
/track_snake
Ja, detta känns mycket tveksamt. Skulle vara bra att veta mer specifikt var i Ghana detta planeras. Klimatet där är tropiskt och i Södra Ghana finns det regnskog. Att det är ett brasilianskt företag som bygger anläggningen i Ghana inger tyvärr inte förtroende.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Och här kommer MiljöRapportens rapportering...

http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=22735

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Ytterligare en utmärkt artikel i ämnet även om inte den gamle metanolräven Lars Bern nämner biogas explicit...

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 184905.svd

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Nu idag flera intressanta SvD-artiklar om etanol:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 191111.svd

och:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 191107.svd

där den gode Lars Bern faktiskt uttalar sig positivt om biogas.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Den första artikeln som track_snake refererar till var ju oerhört intressant! Det är sorgligt att läsa vad sockerrörsodlingarna får för konsekvenser i Brasilien och globalt.

Jag kan ju inte precis säga att denne Lennart Körlings beskrivning av hur sockerrörsodlingens effekter i Brasilien stämmer med Gröna Bilisters Mattias Goldmanns minst sagt skönmålade bild! Nu tror jag i och för sig att Mattias Goldmann i grunden vill väl, men han tycks ha lyssnat på fel personer och nu målat in sig i ett hörn!
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:

där den gode Lars Bern faktiskt uttalar sig positivt om biogas.

/track_snake
Och hela artikeln är alldeles lysande, särskilt slutet! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote:

där den gode Lars Bern faktiskt uttalar sig positivt om biogas.

/track_snake
Och hela artikeln är alldeles lysande, särskilt slutet! :twisted:
------------------------------
Och här är en som borde tilltala Dig ännu mer:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ar ... 194977.svd

Observera att den är skriven av f.d. generalsekreteraren i Oljekommissionen...

Nu när SNF fått så mycket mothugg efter Mikael Karlssons artikel där han försvarade etanol väntar man sig bara att SNF kommer att göra avbön offentligt...

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
Och här är en som borde tilltala Dig ännu mer:

/track_snake
Ja, det var om möjligt en ännu bättre artikel! Äntligen något riktigt positivt om biogasen från en riktigt tung debattör!

Jag kan f ö berätta något roligt om Stefan Edman. Tidigare levde han åtminstone inte alltid som han predikade, men kanske har en förbättring skett.

1990/91 gick jag gå S:t Sigfrids folkhögskola i Växjö. Jag bodde i samma hus som även inrymde Stefan Edmans skrivarlya. Han bodde också på skolan, men cirka 300 meter från mitt hus. När han skulle ta sig från sitt eget hus till skrivarlyan tog han oftast sin bensindrivna bil!!! :lol:

F ö var han en väldigt trevlig person.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jo, jag instämmer gärna i att han är en väldigt trevlig person.

Han skäms nog litegrann nu över att han så förbehållslöst har förespråkat etanol tidigare.

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Ja, tidningarna är fulla varje dag med artiklar om konflikten mellan etanol och mat:

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varld ... 439909.e24

Om jag vore etanolförespråkare skulle jag nog ha gett upp vid det här laget... Undrar hur etanol.nu och Co. kan hålla på...

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det var en intressant lite djupare, artikel.
Det finns en viss logik i vad SNF, GB m.m. säger när de påstår att höga priser ger utvecklingländerna en vara de kan sälja.
På kort sikt börjar blir det dock allt tydligare att prisökningen inte kommer de fattigaste jordägarna tillgodo.

Samtidigt säger de att etanol är en temporär lösning vars bästa egenskap är att den finns tillgänglig nu - i väntan på bättre biobränslen (andra gen.).

Det går ju inte ihop, då skapar etanol matbrist i nutid och kommer att konkurreras ut i framtiden.

Jag har hållt en försiktig skeptism mot etanol, men nu börjar det se väldigt mörkt ut.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Som jag nyligen skrivit här på Forumet, jag tror det är kört för etanol från spannmål nu! Ingen kan påstå att jakten på biobränslen inte bidragit till de höga spannmålspriserna. Och även om detta bidrag bara är på några procent (fast bl a Sveriges SIDA-chef hävdat att bidraget är 20-30% och detta sannolikt ligger närmast sanningen) så räcker det för att opinionen ska vara emot därför att det helt enkelt blir en fråga om bilbränsle eller svältdöd!

Jag tror och hoppas på en certifiering av etanol utifrån både miljö- och rättvisesynpunkt. Den etanolen tycker jag skulle vara helt OK. Men jag tror även den kommer att få svårt nu utifrån resonemanget ovan. Etanolens sista chans är om den kan utvinnas ur cellulosa.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Det var en intressant lite djupare, artikel.
Det finns en viss logik i vad SNF, GB m.m. säger när de påstår att höga priser ger utvecklingländerna en vara de kan sälja.
På kort sikt börjar blir det dock allt tydligare att prisökningen inte kommer de fattigaste jordägarna tillgodo.

Samtidigt säger de att etanol är en temporär lösning vars bästa egenskap är att den finns tillgänglig nu - i väntan på bättre biobränslen (andra gen.).

Det går ju inte ihop, då skapar etanol matbrist i nutid och kommer att konkurreras ut i framtiden.

Jag har hållt en försiktig skeptism mot etanol, men nu börjar det se väldigt mörkt ut.
--------------------
Om etanolen skall 'överleva' den aktuella debatten måste det snabbt komma fram miljöcertifierad etanol. Tyvärr är tillgången till sådan begränsad vilket säkert bidrar till att det dröjt så länge. 80% av den etanol vi importerar från Brasilien kommer fortfarande från blastbränning och plantager där man manuellt skär ned sockerrören med machete.

Och de nya plantager på 27.000 hektar som etanolmaffian planerar i Ghana riskerar att dels kasta ut befintliga småbrukare, dels att skog måste avverkas beroende på var man lägger markinköpen.

Etanolprojektet i Ghana kan också tyda på att det är svårt att få fram tillräckliga kvantiteter i Brasilien; speciellt som det är ett brasilianskt företag som skall stå för exploateringen i Ghana.

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jaha...

Det är tydligt att etanolförespråkarna på etanol.nu inte gillar vad jag skrivit om etanol här för de har startat en tråd kring mina inlägg här på forumgas.se:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... sc&start=0

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
Det är tydligt att etanolförespråkarna på etanol.nu inte gillar vad jag skrivit om etanol här för de har startat en tråd kring mina inlägg här på forumgas.se:

/track_snake
Sorglig läsning! Osakligt och direkta påhopp!

Jag har blivit medlem och skrivit ett inlägg.
Opel Zafira CNG -08
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Håller med, har också skrivit ett inlägg där nu. Tror faktiskt jag var medlem där tidigare, men det kontot verkar ha försvunnit. Jättetråkigt att du får ett sådant bemötande track-snake, tycker det var en väldigt hånfull och lättretlig ton från flera där, även om det ju också var ett par som ville ha en seriös diskussion.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

joelk wrote:Jättetråkigt att du får ett sådant bemötande track-snake, tycker det var en väldigt hånfull och lättretlig ton från flera där, även om det ju också var ett par som ville ha en seriös diskussion.
Jag håller med joelk. Jag tycker att du, track_snake, alltid är saklig i dina inlägg och eftersträvar en så god genomlysning som möjligt av om ett fordonsbränsle gagnar miljön eller inte.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
joelk wrote:Jättetråkigt att du får ett sådant bemötande track-snake, tycker det var en väldigt hånfull och lättretlig ton från flera där, även om det ju också var ett par som ville ha en seriös diskussion.
Jag håller med joelk. Jag tycker att du, track_snake, alltid är saklig i dina inlägg och eftersträvar en så god genomlysning som möjligt av om ett fordonsbränsle gagnar miljön eller inte.
---------------------
Tack Sven. Jag tror att dom uppfattar det som om jag har svängt och är mer kritisk till etanolen nu och det är ju alldeles sant; jag har försökt att förklara att så mycket negativt har kommit fram men det verkar inte som om kärntruppen i etanol.nu tar till sig några argument.

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote: Hur mycket kol är bundet i 27.000 hektar tropisk skog och hur många hundra år tar det tills projektet är koldioxidneutralt?
/track_snake
Ja, detta känns mycket tveksamt. Skulle vara bra att veta mer specifikt var i Ghana detta planeras. Klimatet där är tropiskt och i Södra Ghana finns det regnskog. Att det är ett brasilianskt företag som bygger anläggningen i Ghana inger tyvärr inte förtroende.
---------------------------
Här en artikel om ett annat (norskt) biobränsle-projekt i Ghana som gått snett:

http://www.gaiafoundation.org/documents ... sghana.pdf

/track_snake
Post Reply