Page 1 of 1

Etanolen inte längre något miljöbränsle

Posted: 2011-04-09, 23:06
by Sven
Etanolsatsningen måste vara något av det mest vansinniga som skett i Sverige på fordonsfronten. Nu importeras inte länge den "goda" metanolen (från brasilianska sockerrör) utan den värsta möjliga, den från majsodling i USA. Regeringen har äntligen insett det tveksamma med etanol som miljöbränsle, och tjänstebilsförmånen försvinner från 2012. En genomsnittlig etanolbil släpper ut hela 137 g CO2/km. Läs bl a Lasse Swärd om detta (http://www.dn.se/motor/nyheter/lasse-sw ... alldieseln).

Re: Etanolen inte längre något miljöbränsle

Posted: 2011-04-11, 06:26
by track_snake
Vad som hänt är att den brasilianska sockerrörsetanolen blivit något dyrare samtidigt som den amerikanska majsetanolen pga. rikhaltiga subventioner till bönderna i USA är konstlat billig. Då blir det naturligtvis den man köper eftersom oljebolagen vill tillhandahålla så lågt pris som möjligt. Observera att E85 nu (sedan bensinandelen minskade från 25 till 15% vid månadsskiftet) kostar 9,44 per liter medan BF 95 kostar 14,38 (Statoils priser). Trots en merförbrukning på ca. 40% är det nu för första gången på länge billigare att köra på E85. Samtidigt hålls fordonsgaspriset konstlat högt pga. oljebolagens faiblesse att låta gaspriset följa bensinpriset.

Re: Etanolen inte längre något miljöbränsle

Posted: 2011-04-11, 13:04
by osh
Vad är produktionskostnaden för 1nM3 biogas idag? Det skulle vara intressant att veta om/hur mycket pengar som tjänas per kubikmeter.

Edit: Svar på min egen fråga.
4kr enligt http://www.energimagasinet.com/em00/nr6_06/mis.asp
6kr enligt http://www.lrf.se/PageFiles/25616/Prese ... yddad_.pdf

Re: Etanolen inte längre något miljöbränsle

Posted: 2011-04-11, 18:31
by track_snake
osh wrote:Vad är produktionskostnaden för 1nM3 biogas idag? Det skulle vara intressant att veta om/hur mycket pengar som tjänas per kubikmeter.

Edit: Svar på min egen fråga.
4kr enligt http://www.energimagasinet.com/em00/nr6_06/mis.asp
6kr enligt http://www.lrf.se/PageFiles/25616/Prese ... yddad_.pdf
---------------------
Jo, det kan väl stämma. Men nu skall gasen inte bara produceras, utan också distribueras. Det är väl det som är lite av 'akilleshälen' Att distribuera gasen på små flak med bara lite i varje kostar givetvis. En annan situation har ju de mackar som ligger nära producenten och därför har egen 'pipeline'.

Men kärnfrågan är ju att gasens pris kan ju inte rimligtvis följa bensinprisets variationer till 90% (går bensinen upp 10 öre, blir gasen 9 öre dyrare). Vad det är frågan om är en högst konstlad prissättning. Nu har ju etanolen fått en 'marknadsprissättning' i och med att det är oljebolagens verkliga kostnader för etanolen som styr priset på E85.

mvh/track_snake