Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Sven
Inlägg: 1290
Blev medlem: 2007-07-02, 11:37
Ort: Stockholm

Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

Inlägg av Sven » 2010-07-01, 09:27

I dagens pappers-DN (Lasse Swärds artikel ännu ej webb-publicerad) hävdar Ford att en stor andel av den svenska etanolen är producerad i centraleuropa från vindruvor och majs. Ford menar att problemen med beläggningar i etanolmotorerna inte fanns för något år sedan och att det beror på att det då var en högre andel brasiliansk sockerrörsetanol och etanol från den svenska agroetanolfabriken i Norrköping. Om Fords uppgifter stämmer är det knappast någon klimatnytta med etanolen i de svenska pumparna, den kan rentav vara sämre ur miljösynpunkt än fossila bränslen. :evil:
Opel Zafira CNG -08

Användarvisningsbild
Danni
Inlägg: 405
Blev medlem: 2009-04-10, 17:41
Ort: Göteborg

Re: Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

Inlägg av Danni » 2010-07-01, 09:35

Mmmmmmmm, centraleuropeisk druvetanol, fina grejer...

(Väldigt okonstruktivt, jag vet, men ibland måste man bara :))
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare

Användarvisningsbild
Stålis
Inlägg: 554
Blev medlem: 2007-09-03, 12:47
Ort: Östra Tollstad

Re: Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

Inlägg av Stålis » 2010-07-01, 11:17

Sven skrev:I dagens pappers-DN (Lasse Swärds artikel ännu ej webb-publicerad) hävdar Ford att en stor andel av den svenska etanolen är producerad i centraleuropa från vindruvor och majs.
Märkligt. Sekab m.fl. har ju hela tiden hävdat att E85 görs på brasiliansk sockerrörsetanol. Finns det några belägg för Fords påstående?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)

Sven
Inlägg: 1290
Blev medlem: 2007-07-02, 11:37
Ort: Stockholm

Re: Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

Inlägg av Sven » 2010-07-02, 10:54

Det som hävdas i rubriken står även Sekab bakom.

Idag i pappers-DN är det en artikel som handlar om Fp, som har en annan åsikt om etanol än C. Fp anser att etanolen inte ska skattebefrias. I artikeln står det ang ev belägg för "fuletanol" i den svenska etanolpumparna:

Ylwa Alwarsdotter, marknadschef hos Sekab som tillverkar och distribuerar etanol ger en lägesbeskrivning:
- Den gångna vintern har det varit mycket Europaetanol. Det mesta från spannmål. Men också av restprodukter från vinproduktion.
Opel Zafira CNG -08

Rushdie
Inlägg: 79
Blev medlem: 2009-05-31, 18:51

Re: Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

Inlägg av Rushdie » 2010-07-02, 14:57

Var det inte polyisobutylen-utfällningar från bensinen som skapade beläggningar? (SEKAB)
Eller var det inte sockret i brasse-etanolen som skapade beläggningar? (SAAB)
Eller harts-utfällningar, eller galvanisk korrosion, eller 2:a-sorterad bensin i E85...

Vad är det för magiskt nu då som följer med den ungerska fuletanolen som inte Ford gillar? Finkel, druvskal och gamla tånaglar?
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Bild

track_snake
Inlägg: 493
Blev medlem: 2006-10-06, 05:36

Re: Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

Inlägg av track_snake » 2010-07-03, 17:21

Det är väl ungefär som biogasen om man hårddrar det hela.

Det behöver inte vara fel att göra etanol av vinrester. Man hade i och för sig kunnat göra biogas i stället av resterna, men nu har man tydligen gjort etanol.

mvh/track_snake

Rushdie
Inlägg: 79
Blev medlem: 2009-05-31, 18:51

Re: Ford anser att svenskt E85 innehåller mycket "fuletanol"

Inlägg av Rushdie » 2010-07-04, 19:50

Jaha... det var sulfater den här gången. (artikeln nu publicerad: http://www.dn.se/motor/miljonyttan-fors ... -1.1131445 )

Nu är det väl så att sulfatnivåer i E85 är reglerade enligt SS 15 54 80:2006? Då SiS tycker det är helt funkis att ta 650kr betalt för att ladda ner deras pdf kan man inte verifiera om så är fallet. Men om dessa halter är reglerade så är det ju tämligen enkelt:
Är halterna för höga, skyll på företaget som sålt soppan. Är halterna inom standarden, skyll på Ford som tillverkar skit.

Biltemamotorolja och 'biobränslen' måste vara de två områden inom den privata fordonssfären som innehåller mest skitsnack och pajkastning, hands down.

Edit:
Nähä, SiS tyckte inte att sulfatnivåer var något bra att standardisera... "Några gränsvärden för sulfater är inte specificerat i den svenska standarden för Etanol E85. |...| De svenska drivmedelsleverantörerna och bilindustrin har, som en omedelbar åtgärd, enats om ett gränsvärde på 4 ppm för sulfater." (SPI, 2010-06-30)

Tydligen var det kontaminering med ED95 som på högst oklart sätt satte igen silen på oljepickupen till pumpen. Helt orelaterat till sulfatnivåerna, således.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Bild

Skriv svar