Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by Sven »

För fyra år sedan presenterade Karlskoga Biofuel AB ett projekt att bygga en etanolfabrik. Nu har dessa planer skrinlagts och istället satsar de på biogasproduktion, inhemsk etanolproduktion lönar sig helt enkelt inte. Har etanolen någon framtid? http://www.nwt.se/karlskoga/article586619.ece
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by Stålis »

Sven wrote:Har etanolen någon framtid?
Även om jag varit och fortfarande är tveksam till etanolen, tror jag att vi behöver alla sorters biodrivmedel. Men produktionen måste hela tiden bedömas från fall till fall. Om det blir tillåtet med en högre andel låginblandad etanol i den vanliga bensinen ökar genast efterfrågan ordentligt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by Stålis »

I NWT's intervju med en av företrädarna för karlskogaprojektet läser jag något som förvånar mig lite (http://www.nwt.se/karlskoga/article586619.ece):
NWT wrote:Två alternativ

När det gäller slutprodukten finns det i dagsläget två alternativ. Det första alternativet är fordonsgas som matas fram till en tappstation.

– Det är fantastiskt om vi kunde få fram fordonsgas, det finns inga problem att få avsättning på det, säger han.

Det andra alternativet är tekniskt sett något mer komplicerat.

– Istället för att producera fordonsgas kan vi sätta till en gasmotor och på så sätt göra grön el, säger han.
Jag trodde att det egentligen var tvärt om. Dvs att det är mer komplicerat att få fram fordonsgas pga det nödvändiga uppgraderingssteget.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by track_snake »

Stålis wrote:I NWT's intervju med en av företrädarna för karlskogaprojektet läser jag något som förvånar mig lite (http://www.nwt.se/karlskoga/article586619.ece):
NWT wrote:Två alternativ

När det gäller slutprodukten finns det i dagsläget två alternativ. Det första alternativet är fordonsgas som matas fram till en tappstation.

– Det är fantastiskt om vi kunde få fram fordonsgas, det finns inga problem att få avsättning på det, säger han.

Det andra alternativet är tekniskt sett något mer komplicerat.

– Istället för att producera fordonsgas kan vi sätta till en gasmotor och på så sätt göra grön el, säger han.
Jag trodde att det egentligen var tvärt om. Dvs att det är mer komplicerat att få fram fordonsgas pga det nödvändiga uppgraderingssteget.
----------------------------
Det är nog så att journalisten kanske borde ha uttryckt sig på ett annat sätt. Det gäller också annat i artikeln, t.ex. påståendet att (svenskproducerad) etanol kommer att beläggas med tull. Så är det givetvis inte, vad som menas är energiskatt.

Visst. Det enklaste är att inte behöva uppgradera rågasen och göra 'grön el'. Då får man mest nytta av biogasen. Den gröna el man då producerar räcker för övrigt till att driva fler bilar på el än om man i stället uppgraderat till fordonsgas. Så enkelt är det.

mvh/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by track_snake »

Sven wrote:För fyra år sedan presenterade Karlskoga Biofuel AB ett projekt att bygga en etanolfabrik. Nu har dessa planer skrinlagts och istället satsar de på biogasproduktion, inhemsk etanolproduktion lönar sig helt enkelt inte. Har etanolen någon framtid? http://www.nwt.se/karlskoga/article586619.ece
-----------------------
Nej. Etanolen kan knappast sägas ha någon framtid. Utom som låginblandning i bensin; där tror jag på fortsatt och kanske utökad etanolinblandning.

Men E85 är det allt färre som tankar. Idag är prisskillnaden nästan 1 kr milen. Till E85:s nackdel. Tyvärr drar de här flexifuelbilarna också mer bensin när de går på BF95 än motsvarande bilmodeller. Statoil sänkte priset på bensin igår med 15 öre/litern. Fordonsgas ned motsv. 14 öre. E85 oförändrat 9,59 kr/litern. Det säger egentligen allt om vart vi är på väg.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by anders »

Tyvärr drar de här flexifuelbilarna också mer bensin när de går på BF95 än motsvarande bilmodeller
Intressant det du säger här, då kanske man skulle säga förbrukningsskillnaden inte är 30-40 % som anges oftast. Utan kanske bara 20-30 % för det individuella E85 fordonet.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by Sven »

anders wrote:

Intressant det du säger här, då kanske man skulle säga förbrukningsskillnaden inte är 30-40 % som anges oftast. Utan kanske bara 20-30 % för det individuella E85 fordonet.
Så kan man naturligtvis se det, men man kan också se det precis tvärtom, dvs att bilar anpassade för etanol men som körs på bensin är större miljöbovar än motsvarande modell som är byggd enkom för bensin. Detta gäller t ex Saabs etanolbilar, som ju får större effekt på etanol än bensin och det gäller även för Opels och VW:s gasbilar, om de istället körs på bensin. Men historien har ju visat att allt färre etanolbilister kör på etanol, medan alltfler gasbilister kör på det överlägset bästa miljöbränslet biogas (65% av all fordonsgas) och i andra hand på naturgas, som trots allt är bättre än bensin. DN har visat att genomsnittsetanolbilen släpper ut hela 133 g CO2/km och därmed faktiskt inte uppfyller kraven för en miljöbil!Skandal, om något! :twisted:

http://www.alltommotor.se/2.152/2.153/1.16963
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by anders »

Så kan man tycka om man vill, men det är alltid faran med fordon som kan välja på två bränslen, vissa personer väljer alltid det billigaste. Men det jag funderade på var om det som Track Snake sa stämmer så kanske många räknar fel när de väljer bensin istället för E85. Ex.vis E85 kostar 9.19 kr/l>>> 9.19*1,35=12,40 i motsvarande bensinpris. Slutsats för dyrt, kör på bensin istället. Fast det kanske är istället så här man ska räkna, 9,19*1.25= 11,40>>> billigare än bensin

Frågan är om gemene man har koll på snittförbrukningen vid ren bensin kontra ren E85 drift eller om man bara räknar med det som har sagts t.ex på aftonbladet>>> 40 % mer i förbrukning
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by Sven »

Ok, då fattar jag ditt resonemang. Min pappa kör f ö en etanol-SAAB årsmodell -08 dvs optimerad för etanol, och de brukar komma fram till 30% merförbrukning på etanol jfm bensin för deras bil. Och tyvärr, de tänker inte miljövänligt utan kör oftast på det som blir billigast!
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by track_snake »

anders wrote:Så kan man tycka om man vill, men det är alltid faran med fordon som kan välja på två bränslen, vissa personer väljer alltid det billigaste. Men det jag funderade på var om det som Track Snake sa stämmer så kanske många räknar fel när de väljer bensin istället för E85. Ex.vis E85 kostar 9.19 kr/l>>> 9.19*1,35=12,40 i motsvarande bensinpris. Slutsats för dyrt, kör på bensin istället. Fast det kanske är istället så här man ska räkna, 9,19*1.25= 11,40>>> billigare än bensin

Frågan är om gemene man har koll på snittförbrukningen vid ren bensin kontra ren E85 drift eller om man bara räknar med det som har sagts t.ex på aftonbladet>>> 40 % mer i förbrukning
---------------------
9,19 x 1,3 = 11,95 (0,57 kr billigare än dagens BF95 på Statoil).

9,19 x 1,4 = 12,87 (0,35 kr dyrare än dagens BF95 på Statoil).

Men nu skall snart E85 bli E75 så då får vi se vad som händer med E85-priset. Upp minst 30 öre litern tippas jag.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by anders »

Ändringen till E75 ska väll ske nu på Söndag.

Ja 30 öre brukar vara den höjning som sker p.g.a av den ökade bensininnehållet och därmed en ökad skatt.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by track_snake »

anders wrote:Ändringen till E75 ska väll ske nu på Söndag.

Ja 30 öre brukar vara den höjning som sker p.g.a av den ökade bensininnehållet och därmed en ökad skatt.
------------------------------------
Nu jobbar tydligen inte oljebranschen på söndagar (på kontoren) så prisändringen kom idag måndagen den 2 november i stället. Hur länge det i verkligheten funnits E75 i tankarna för E85 vet vi inte, men det är väl rimligt att anta att man börjar pytsa ut E75 redan några dagar innan. Åtgången på E85 är ju inte så hög så det är väl inte varje dag tankbilen kommer på besök...

Statoil höjde från 9,29 kr/litern till 9,84 kr/litern, alltså med 55 öre. Betydligt mer än Dina 30 öre.

Mitt förenklade räkneexempel säger att om man pytsar i ytterligare 10% ren bensin borde man höja med 10% av prisskillnaden dvs. 10% av (12,71-9,29) = 34 öre litern. Men det är som sagt ett förenklat sätt att räkna men det stämmer ganska bra i alla fall.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Karlskoga överger etanolprojekt, satsar istället på biogas!

Post by anders »

Statoil höjde här från 9,29 till 9,59 vilket är exakt 30 öre.
123 höjde från 9,04 till 9,44 vilket är 40 öre
Q star höjde från 9,14 till 9,54 vilket är 40 öre
St1 höjde från 9,14 till 9,54 vilket är 40 öre
Jet höjde från 9,04 till 9,44 vilket är 40 öre

Det ser ut som flesta mackarnas höjning här i stan med ca 40 öre
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply