Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?

Post by Mats »

Bra artikel i Aftonbladet, av Robert Collin (Det handlar naturligtvis om Per Carstedt):

Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?
Det är fyra, fem år sedan nu, som Saab hade en presentation av en ny etanolmotor i Trollhättan och Per Carstedt var inbjuden talare.

Jag gick ut för att inte kräkas. Men mina kolleger satt artigt kvar. Och flera skrev positiva artiklar om etanolen. Då och senare.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Re: Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?

Post by Samuel »

Mats wrote:Bra artikel i Aftonbladet, av Robert Collin (Det handlar naturligtvis om Per Carstedt):

Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?
Det är fyra, fem år sedan nu, som Saab hade en presentation av en ny etanolmotor i Trollhättan och Per Carstedt var inbjuden talare.

Jag gick ut för att inte kräkas. Men mina kolleger satt artigt kvar. Och flera skrev positiva artiklar om etanolen. Då och senare.
Det där var ju vasst. Vad säger etanolforumet om läget nu? Är de lika fasta i sin övertygelse som vi? :-)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?

Post by track_snake »

Samuel wrote:
Mats wrote:Bra artikel i Aftonbladet, av Robert Collin (Det handlar naturligtvis om Per Carstedt):

Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?
Det är fyra, fem år sedan nu, som Saab hade en presentation av en ny etanolmotor i Trollhättan och Per Carstedt var inbjuden talare.

Jag gick ut för att inte kräkas. Men mina kolleger satt artigt kvar. Och flera skrev positiva artiklar om etanolen. Då och senare.
Det där var ju vasst. Vad säger etanolforumet om läget nu? Är de lika fasta i sin övertygelse som vi? :-)
------------------------------------------
Robert Collin har skrivit en lite tillspetsad artikel. Den var rolig att läsa men kanske inte helt seriös.

Per Carstedt har väl själv blivit förd bakom ljuset också i en tro om att etanol från Brasilien var lösningen på allt. Men Mattias Goldmann och andra satt på sin tid i samma båt.

Nu har Mattias Goldmann en nyktrare inställning till etanolen (hur man nu kan ha det, hehe...) och förespråkar oftast biogas före etanol.

Etanolen kommer med all säkerhet att spela en roll även om den inte blir så stor som etanolentusiasterna trodde. Den etanol som Agroetanol producerar i Östergötland är faktiskt hyfsat klimatvänlig och det är synd att man inte blandar den i E85 utan enbart som de 5% etanol i BF95.

Per Carstedts SEKAB är faktiskt själva orsaken till fallet i E85-försäljning i Sverige eftersom de har monopol på importen och tecknat avtal som innebar högre priser än vad marknaden kunde betala. I andra länder har inte priset på E85 stigit lika mycket som i Sverige.

mvh/track_snake
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Vem tar ansvar för Etanol-Jesus lögner?

Post by kjelle »

Post Reply