Etanolbilsägare kör på bensin

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Etanolbilsägare kör på bensin

Post by Sven »

Jag fick just ett mejl av min far. Jag hade mejlat honom först och gjort reklam för VW Passat gasturbo, tyckte han skulle skaffa den.

Han berättade att det inte var aktuellt med bilbyte, och att de med sin etanoldrivna Saab 9-5 just nu tankade bensin! Han angav att etanolen inte kunde konkurrera prismässigt, och Saaben drar 8,5 l bensin resp 11,5 l etanol/100 km (alltså 35% mer).

Det är sorgligt att min fader inte värnar mer om miljön. Tyvärr tror jag han är ganska representativ för den genomsnittliga etanolbilsägaren. Etanolbil inhandlades i första hand för en miljöbilspremie på 10 000 kr och för att etanol kan vara bra att tanka de gånger den är billigare än bensin. Att Saabs bilar går bättre på etanol än bensin tycks inte spela någon roll. :twisted:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Ja tyvärr så är många väldigt priskänsliga för sitt bränsle, så även på denna site. Jag pratade med en etanolbilsägare häromdagen som tankade bensin. Hans ståndpunkt var att när etanolen höjs så mycket så måste man markera som kund att det inte är acceptabelt, därför köpte han inte etanol just nu.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Etanolbilsförsäljningen har sjunkit med 24% i november jfm oktober. Etanolpriset höjdes med 90 öre 3 november och priset på bensin har successivt sänkts under hela hösten. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ber-1.6366
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Nu kommer uppgifter om E85-försäljningen för hela november.

"Försäljningen av E85 minskade stort under november, jämfört med oktober. Statoil uppger en närmast halverad försäljning." ... " Preem uppger för Rapport att deras försäljning av E85 minskade med 30 procent under november. Shell uppskattar minskningen till 25 procent. "

Jag har ett förslag: alla etanolbilister som nu föredrar bensin framför etanol bör ju inte vara berättigade till miljöbilspremie, så för att dessa personer ska stilla sitt dåliga samvete betalar de tillbaka sin miljöbilspremie på 10 000 kr. Dessa pengar används sedan till utbyggnaden av biogasen. :lol:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... ik_1340471
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Sven wrote: Jag har ett förslag: alla etanolbilister som nu föredrar bensin framför etanol bör ju inte vara berättigade till miljöbilspremie, så för att dessa personer ska stilla sitt dåliga samvete betalar de tillbaka sin miljöbilspremie på 10 000 kr. Dessa pengar används sedan till utbyggnaden av biogasen. :lol:
Bra förslag!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Stålis wrote:
Sven wrote: Jag har ett förslag: alla etanolbilister som nu föredrar bensin framför etanol bör ju inte vara berättigade till miljöbilspremie, så för att dessa personer ska stilla sitt dåliga samvete betalar de tillbaka sin miljöbilspremie på 10 000 kr. Dessa pengar används sedan till utbyggnaden av biogasen. :lol:
Bra förslag!
Ja, ett utmärkt förslag! Nu gäller det bara att få med etanolarna på vagnen :wink:
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det tycker jag är ett utmärkt förslag.
Alla fordon som fått miljöbilspremie och kör på fossilt bränsle ( om det inte var avsett att bara köra på det från början) får betala tillbaka sin premie i förhållande till hur mycket fossilt bränsle man tankar.

Tankar man fordonsgas betalar man tillbaka 4500 kr.
Tankar man bensin i sin etanolbil betalar man tillbaka 9500 kr.
TAnkar man bensin/diesel i sin <120 gram CO2 betalar man tillbaka 0 kr.

Äääää :roll: förresten detta verkar inget vettigt förslag, jag tar nog tillbaka förslaget :wink:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Du förenklar, Anders! Vi är väl ändå ganska ense om att bensin- och diesledrivna bilar överhuvudtaget inte ska erhålla någon miljöbilspremie.

Om man istället utgår från Vägverkets senaste "Klimatindex"( http://www.vv.se/templates/page3____24581.aspx , rulla ner på sidan för att hitta "PM - uppdaterade reduktionsvärden...") så ger biogasdrift 93% klimatnytta, ren etanoldrift 56% (enligt min mening en alldeles för bra siffra, men vi använder den ändå) och genomsnittsgasbilen (55% biogas, 45% naturgas) en klimatnytta på 46%. Då är för gasbilen inberäknat bensindrift till 15%. Om gasbilen inte alls kör på bensin så blir klimatnyttan avsevärt mycket högre. Drift på bensin eller diesel ger enligt Vägverket inte någon klimatnytta.

Om vi anser att minst 40% klimatnytta ska ge 10 000 kr i miljöbilspremie så blir resultatet:
  • De som kör på Fordonsgas betalar inte tillbaka någonting, klimatnyttan är 46%, oftast högre för de flesta kör inte till hela 15% på bensin (själv ligger jag på ca 4%).
  • Etanolbilisten som kör på bensin ger ingen klimatnytta alls, eftersom 5% etanol även ingår i den bil som vi jämför med, bensin- eller dieselbilen. Snarare blir genomsnittet för etanolbilar som körs på bensin en försämring av miljön, eftersom Saabs bilar, som står för en mycket stor andel av alla etanolbilar i Sverige, är optimerade för etanol och därmed drar mer bensin än motsvarande bensinmodell. Etanolbilister som kör enbart på bensin bör defintivt betala tillbaka 10 000 kr.
  • Bensin- och dieselbilsbilister bör också betala tillbaka hela miljöbilspremien.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Det tycker jag är ett utmärkt förslag.
Alla fordon som fått miljöbilspremie och kör på fossilt bränsle ( om det inte var avsett att bara köra på det från början) får betala tillbaka sin premie i förhållande till hur mycket fossilt bränsle man tankar.

Tankar man fordonsgas betalar man tillbaka 4500 kr.
Tankar man bensin i sin etanolbil betalar man tillbaka 9500 kr.
TAnkar man bensin/diesel i sin <120 gram CO2 betalar man tillbaka 0 kr.

Äääää :roll: förresten detta verkar inget vettigt förslag, jag tar nog tillbaka förslaget :wink:
-----------------------------
Hehe...

Tanken var väl riktig. Har man köpt en etanolbil och tagit emot en miljöbilspremie från staten på 10.000 kronor bör man självfallet inte tanka bensin. Svårt att säga om det är någon form av brottsligt beteende; man borde kanske tänkt på det när man delade ut miljöbilspremien och bundit upp bilköparen vid ett löfte att tanka etanol. Då hade det i alla fall tagit emot litegrann att nu tanka bensin.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Naturligtvis förenklar jag samt raljerer lite.

På sätt vis tycker jag att <120 g Co2 bilarna har ett visst berättigande,
Dom ger ett incitament för att ta fram snålare fordon, oavsett bränsle.

Detta visar på nackdelen med att ge fordonet och inte bränslet subventionen.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

genomsnittsgasbilen (55% biogas, 45% naturgas) en klimatnytta på 46%. Då är för gasbilen inberäknat bensindrift till 15%. Om gasbilen inte alls kör på bensin så blir klimatnyttan avsevärt mycket högre
Och om gasbilsägaren bara tankar med naturgas då?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:
genomsnittsgasbilen (55% biogas, 45% naturgas) en klimatnytta på 46%. Då är för gasbilen inberäknat bensindrift till 15%. Om gasbilen inte alls kör på bensin så blir klimatnyttan avsevärt mycket högre
Och om gasbilsägaren bara tankar med naturgas då?
Då blir det naturligtvis inte så bra avseende växthuseffekten, men defintivt avseende emissioner. Sistnämnda är ju ett skäl till att vissa tyska städer ger kraftiga förmåner för gasbilar i stadstrafik.

Naturgasen är ju fossil, och det kan diskuteras om den är bättre än bensin eller inte. Om man ser till Vägverkets Klimatindex så räknar de med att naturgasens utsläpp av växthusgaser är 20% lägre än för en bensindriven bil.

Om växthuseffekten bara minskas med 20%, så borde det enligt min mening inte berättiga till en miljöbilspremie. Men däremot borde kanske en gasbil som körs på i huvudsak gas, vare sig det är naturgas eller biogas, kunna slippa trängselskatter m m dvs få en sorts "hälsobilsförmåner" för att den förbättrar luftkvaliteten i staden och därmed minskar dödligheten i luftvägssjukdomar. Och omvänt så borde de direkt hälsovådliga dieselbilarna, särskilt de utan moderna partikelfilter, förbjudas i stadstrafik. Ett sådant förbud skulle dock kräva helt nya lastbilar/ombyggda lastbilar i stadstrafik, så det skulle väl behöva införas med några års varsel.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

I Stockholm finns det krav på tunga dieselfordon som ska åka i miljözonen.
De nya miljözonsreglerna som gäller fr.o.m. 2007-01-01 har följande innehåll:

Alla tunga dieseldrivna fordon är tillåtna att köra i miljözonen i 6 år. Med undantag för fordon som tillhör Euroklass 2 och 3 - de får färdas i miljözon i 8 år. I båda fallen räknas tiden från första registreringsåret.
Fordon som är certifierat för eller uppfyller Euroklass 4 får köra i miljözon till och med år 2016. fordon som är certifierat för eller uppfyller Euroklass 5 får färdas till och med år 2020. I båda fallen oavsett när fordonet först är registrerat.
Fordon som enligt tidigare regler fått dispens att köra i miljözon ska ha dispensbeviset väl synligt i vindruta.
Detta borde flera kunna införa, speciellt som allt fler kommunala bussbolag köper in biogasbussar.

Image
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Dessa krav på tunga dieselfordon kände jag inte till. Mycket bra att Stockholm har detta. Euroklass 4 får köra till 2016, Euroklass 5 till 2020. Hur mycket är tillåtet att släppa ut vid dessa klassningar?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Tydligen finns det miljözoner flera svenska städer.
Göteborg, Malmö, Lund, Helsingborg,
Euro-klasser - tunga fordon

Schenker

Landkrav
Klassen från Nox PM HC CO
Euro 0 1990 14,4 - 2,4 11,2
Euro 1 1993 8,0 0,36 1,1 4,5
Euro 2 1996 7,0 0,15 1,1 4,0
Euro 3 2000 5,0 0,10 0,66 2,1
Euro 4 2005 3,5 0,02 0,46 1,5
Euro 5 2008 2,0 0,02 0,46 1,5
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Idag kostade BF 95 9,25 kr/l och E85(E75) 9,34 kr/l.

Det ger ett råvaruprispris på Etanol (99,95 %) på 7,4 kr/l plus moms och ev. skatter.
Bensinens råvarupris blir då 2,16 Kr/liter plus skatter och moms
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

En minoritet av etanolbilarna kördes på etanol i december 2008. Detta blir slutsatsen utifrån artikel i Allt om Motor om att Statoil minskade sin etanolförsäljning för december jfm oktober med hela 62%. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ent-1.7919
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det visar sig nu när heltäckande statistik presenteras att det är ännu fler etanolbilister som tankar bensin!

"I december i fjol såldes 8,3 miljoner liter jämfört med 28,1 miljoner liter i september. Det motsvarar ett ras på 70 procent."
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ent-1.7919
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Post by Samuel »

Det är ju fantastiska siffror! Härlig läsning för oss boende i Skellefteå kommun och därigenom stolta :?: delägare i europas största etanolimportör SEKAB... :roll:
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Ja Sekab verkar vara en histora för sig.
"världsmarknadspriset" på etanol har gått ned sedan strax före nyår men ändå höjer sekab/oljebolagen priset på E85.
Det är klart dom tapper i försäljning då.
Det är nästan så man tror att dom inte vill sälja något :shock:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:Ja Sekab verkar vara en histora för sig.
"världsmarknadspriset" på etanol har gått ned sedan strax före nyår men ändå höjer sekab/oljebolagen priset på E85.
Det är klart dom tapper i försäljning då.
Det är nästan så man tror att dom inte vill sälja något :shock:
--------------------------
Visst är SEKAB en historia för sig.

Man har i stort sett lyckats bli 'monopolimportör' av fordonsetanol till Sverige.

Det är SEKAB som förhandlat fram priserna på etanolen i E85. Därför hjälper det inte att världsmarknadspriset faktiskt gått ned om SEKAB gjort bort sig vid förhandlingarna och köper etanolen till ett för högt pris.

Möjligen, och det är min teori, trodde SEKAB på ett fortsatt högt bensinpris varför man gick med på 'orimliga' prishöjningar för 2008/2009 i samband med introduktionen av det som de själva kallar för 'hållbar etanol'. Självklart vill producenterna ha mera betalt för detta och det fick de också av SEKAB.

Att det inte säljs så mycket fordonsetanol mer i Sverige spelar mindre roll för producenterna som blir av med etanolen på annat håll men för SEKAB och de Norrlandskommuner vars invånare subventionerar SEKAB lär det snart visa sig bli ett problem.

Om jag vore invånare i någon av dessa städer skulle jag inte gå med på ansvarsfrihet för politikerna....

mvh/track_snake
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Senaste artikeln om SEKAB i lokaltidningen: http://norran.se/nyheter/norrochvasterb ... 238297.ece
Om jag vore invånare i någon av dessa städer skulle jag inte gå med på ansvarsfrihet för politikerna....

mvh/track_snake
Visst finns det en del irritation i Skellefteå över Skellefteå krafts och SEKABs affärer som riskerar att på sikt drabba kommunkassan. Däremot så lever Skellefteå kommun väldigt gott på att det kommunalt ägda Skellefteå kraft har gjort och fortsätter att göra affärer. Fjolårets vinst låg på 506 miljoner, vilket är ett normalår - inget rekord. Skellefteå är en av de rikare kommunerna i landet, till stor del beroende på ett mycket framgångsrikt energibolag.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Artikeln i Norran mycket bra. Den visar med all önskvärd tydlighet att SEKAB inte är något annat än ett aktiebolag som vill tjäna pengar och att de inte har några som helst skrupler.

Att odla sockerrör i tredje världen för produktion av biobränsle är rena rama vansinnet. Det har många prominenta klimatforskare visat. Sockerrör kräver stora mängder vatten, något som alla känner till är en stor bristbara i Afrika och som t ex är den största anledningen till de skyhöga dödstalen i diarrésjukdomar (t ex kolera). Dessutom är sockerröret ett tropiskt gräs som vid odling släpper ut stora mängder metan. Vi biogasfantaster vet att metan är en ca 20 gånger mer aggressiv växthusgas än CO2.

Om man ska odla grödor i tredje världen för att producera biobränslen så finns det en lämplig gröda, den oljerika växten Jatropha. Men den är naturligtvis inte så intressant för SEKAB, eftersom den inte genererar etanol.
Opel Zafira CNG -08
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I artikeln står att SEKAB ånyo hotas av konkurs!

Det går att rösta ang om Skellefteå ska satsa mer pengar i SEKAB. Hittills har 87% röstat nej!
Opel Zafira CNG -08
Post Reply