Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen

Post by anders »

Nu släpper svenska bilar ut minst i Europa
Den senaste månadens miljöbilsrekord gjorde mycket för statistiken. I september var de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar 127 g/km. Därmed är vi renast i Europa enligt Bil Sweden.
Enligt Bil Sweden har Sverige lägst utsläpp i Sverige tack vare den stora etanolsatsningen. Bil Sweden menar att den koldioxid som frigörs vid förbränning av biomassebaserade bränslen inte ger något nettotillskott av koldioxid utan ingår i det naturliga kretsloppet. Samma sätt att räkna tillämpas av FN:s klimatkonvention (UNFCCC). EU-kommissionen gör däremot inte det. EU-Kommissionen anser att biomassebaserade fordonsbränslen ska räknas som fossila, vilket gör att Sverige i stället har högst koldioxidutsläpp i Europa.
Med biomassebaserade räknas etanol, biogas m.m in i.
Källa
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Vi har ju diskuterat detta en hel del tidigare, Anders, och som du vet tycker jag och många med mig att etanolen är tveksam ur miljösynpunkt. T ex ger Brasiliansk sockerrörsetanol utsläpp av både lustgas och metan, gaser som är 300 resp 21 ggr mer kraftfulla växthusgaser än CO2. Att som Bil Sweden göra räkna på 0 utsläpp vid användning av etanol är enligt min mening att sprida ut direkta lögner.

Det är också lögnaktigt att påstå att en gasbil ger 0 i utsläpp. Eftersom ca 45% av alla gasbilar körs på naturgas, så blir det en hel del utsläpp och påverkan på växthuseffekten. Däremot kan man nog påstå att en gasbil som till 100% körs på biogas är i princip koldioxidneutral (om man bortser från utsläppen av växthusgaser som sker vid produktionen av bilen).
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det stämmer Sven att detta har diskuterats tidigare men diskusson ger verkstad brukar jag säga.

Det som kanske är intressantare är detta.
EU-Kommissionen anser att biomassebaserade fordonsbränslen ska räknas som fossila, vilket gör att Sverige i stället har högst koldioxidutsläpp i Europa.
Det känns heller inte rätt, såsom du själv räknade fram så har etanol minst 10 % lägre CO2 rent fossilt bränsle och såsom du själv säger så ren biogas 95 % renare än fossilt bränsle.
Varför EU kommisionen tycker så här vet jag inte, är någon av er som vet det :?:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:
EU-Kommissionen anser att biomassebaserade fordonsbränslen ska räknas som fossila, vilket gör att Sverige i stället har högst koldioxidutsläpp i Europa.
Det känns heller inte rätt, såsom du själv räknade fram så har etanol minst 10 % lägre CO2 rent fossilt bränsle och såsom du själv säger så ren biogas 95 % renare än fossilt bränsle.
Varför EU kommisionen tycker så här vet jag inte, är någon av er som vet det :?:
Håller med dig!

Och ska man göra en heltäckande bedömning, borde för de fossila bränslena också räknas in utsläpp av växthusgaser vid produktionen, transporten och "uppgraderingen" av drivmedlet (t ex måste ju oljan raffineras till diesel och bensin, bl a sker detta genom en upphettning av oljan till 350 grader). Detta borde ingå i alla beräkningar. Och som S-klasse föreslagit så borde det också regelbundet göras analyser av de faktiska utsläppen från respektive bilmodell.

Det blir därmed tre led: utsläpp innan drivmedlet används, utsläpp när det används och utsläpp från respektive bilmodell. När det gäller det första ledet, utsläpp före användning, borde lokalt producerade drivmedel ha en fördel, t ex biogas med en gastankstation inom några kilometers avstånd. Men för bensin och diesel blir utsläppen i detta led ganska stora. Kanske är det något bättre med olja från Norge än Saudi-Arabien, liksom det borde vara bättre med naturgas från Danmark och Norge än från Ryssland.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Detta håller jag med om.
1. påverkan för att ta fram drivmedlet( hela ledet)
2. påverkan när drivmedlet används
3 Mätning av faktiska värden på varje motor/bilmodell
4 fortlöpande mätningar, säg vart femte år på fordonen av mätpunkterna under 3.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

EU-beslut positiv signal för etanol

EU:s klimat- och energibeslut betyder att en marknad för förnybara drivmedel nu kan börja byggas upp i hela Europa. Utsläppen av växthusgaser skall minska med minst 20 procent till 2020 och transportsektorn drivas med 10 procent förnybar energi.

En stor utmaning där etanol har huvudrollen. Det finns inget annat drivmedel som inom den här tidsramen kan produceras, distribueras och användas i de stora volymer som krävs för att nå målet.

Positiva signaler som biltillverkare, konsumenter och investerare väntat på. Och ett steg bort från en ekonomi baserad på fossila drivmedel som samtidigt i ett livscykelperspektiv minskar växthusgasutsläppen från drivmedel och ökar energisäkerheten.

Certifiering

Det är bra att parlamentet nu uppmanar kommissionen att se över EU:s provningsförfarande och införa en certifiering av biodrivmedel. Inte bara klimatet utan även biltillverkarna skall kunna dra full nytta av de minskade koldioxidutsläppen från etanolmotorerna för att nå utsläppsmålet på max 120 g/km. Viktigt att den här processen startar omgående.

EU tar nu också ett steg för att definiera hållbarhetskrav för drivmedel för transporter.

Fram tills certifieringsprocessen är i drift får en tillverkare räkna sig tillgodo en sänkning av max 7 g/km på genomsnittsutsläppen från alla sålda bilar för tekniker som inte kan mätas med officiella testmetoder. För etanolbilar (E85) får ytterligare en 5-procentig reduktion räknas hem om minst 30 procent av tankställena i ett land har E85-pumpar.

Superkredit

Varje bil som släpper ut mindre än 50 g/km fossil koldioxid får en superkredit genom att räknas som om det handlade om mer än en bil när tillverkaren skall redovisa genomsnittsnivån för koldioxid. För 2012-2013 räknas de som 3,5 bilar, för 2014 som 2,5 och för 2015 som 1,5. Här finns stort utrymme för etanolbilar.

Även ändringar i bränslekvalitetsdirektivet gör det möjligt att öka användningen av etanol för inblandning i bensinen.

Det är uppenbart att de tillverkare som satsat på etanolbilar och E85 gjort en riktig bedömning och har ett försprång i utvecklingen för att klara EU:s 2020-krav.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Du råkar inte ha någon bra länk till ovanstående - ifall man behöver något att sysselsätta sig med under mellandagarna...

Fanns det några liknande statements som kunde passa in för biogas?
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Här hittade jag information:
Svensk Åkeri tidning
Samma information finns på flera platser och källan tycks vara BAFF

Annars finns det intressant (lång) läsning här om biodrivmedel
Lunds universitet
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Post by Samuel »

anders wrote:Här hittade jag information:
...
Annars finns det intressant (lång) läsning här om biodrivmedel
Lunds universitet
Det var intressant! Bläddra till sammanfattningen och kolla in uppställningen med + och - för olika drivmedel. Där finns alltså någon form av etanol som inte är totalt urkass, det kan man annars få intrycket av detta forum att det inte gör. Däremot kanske det inte är sån etanol vi kan tanka på de svenska mackarna, så det kanske är rätt att fokusera på den som går hitta vid pumpen. Men då ska vi inte glömma bort att den gas vi tankar inte alltid är biogas.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sidan 98 för er som inte vill/orkar läsa hela dokumentet
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Sven wrote:Däremot kan man nog påstå att en gasbil som till 100% körs på biogas är i princip koldioxidneutral (om man bortser från utsläppen av växthusgaser som sker vid produktionen av bilen).
Du påstår alltså att all metan förbränns i en gasbil? Du påstår också att det inte sker läckage vid produktionen av metan?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

matsuda wrote:Du påstår alltså att all metan förbränns i en gasbil? Du påstår också att det inte sker läckage vid produktionen av metan?
Det har nog ingen påstått, inte ens mellan raderna, men den metan som används till biogas hade med största sannolikhet läckt ut i atmosfären i alla fall. Nu samlar man upp den och använder den till fordonsbränsle, där den förbränns till bland annat koldioxid.
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Det är väl snarare så att Sven belyser problemet med metan vid sockerrörsodling men skiter i det när det gäller gasdrift. Annars stämmer det ju bra att biogas via rötningsanläggningar med sopor som hade haft anaerob nedbrytning i vilket fall är ett bra miljöalternativ. Frågan är dock vad som händer om man massproducerar biogas som inte hade blivit till annars?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Vid produktion av biogas sker ett visst metanläckage (metanslip). Detta är dock mycket lågt vid moderna upparbetningsanläggningar, t ex i Arendal och Boden, där det understiger 0,1%.

Ingen vet hur stor mängd metan som inte förbränns i motorerna, men i moderna gasbilar rör det sig sannolikt om minimala mängder. För att säket veta krävs mätningar och det borde naturligtvis ske regelbundet av alla gasbilsmodeller.

Om gödsel används som substrat för biogasproduktion är klimatnyttan hela 180%! Detta beror på att det metan som gödseln annars skulle släppa ut tas om han. Mna kan ockspå utrycka det som att växthuseffekten minskar med 80%.

Hur är det då med biogasen i Sverige? Till ca 30% är substratet gödsel. Slutsatsen blir därmed att den som i Sverige kör sin gasbil på enkom biogas kör CO2-neutralt, ja, sannolikt minskar t o m växthuseffekten (>100% klimatnytta).

Vid massporuktion av t ex grödor för biogasprouktion blir det naturligtvis andra beräkningar. Nu finns det dock ett annat spännande alternativ, att producera biogas av cellulosa. Det handlar om att använda restprodukter från skogsindustrin. Verkningsgraden är hittills så hög som 70% och inom några år kan sådan produktion mycket väl finnas i Sverige. Då ökar biogaspotentialen betydligt och i princip hela vår fordonsflotta skulle kunna köra på biogas.
Opel Zafira CNG -08
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Jo, jag skulle gärna se lite mätningar på avgasvärdena. Sedan verkar det trist med att katalysatorn tar stryk fortare vilket borde öka utsläppen av hälsovådliga ämnen. Det är synd att det kostar så mycket att konvertera till biogasdrift annars, men det är ju helt klart en mer komplicerad process än att konvertera till till exempel E85-drift. Alltså innebär det att man antingen måste lägga stora pengar på konvertering eller helt enkelt köpa en ny bil för att få använda gasen.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

matsuda wrote: Sedan verkar det trist med att katalysatorn tar stryk fortare vilket borde öka utsläppen av hälsovådliga ämnen.
Detta är inte bra, men här behövs också fler mätningar, för detta baserar sig enbart på en Fiat Punto med några år på nacken. Vi vet ingenting om hur andra gasbilsmodellers katalysatorer fungerar efter några år.

Eftersom gasmotorerna har utvecklats så mycket på några år - VW Passats gasturbo är ett bra exempel på detta då denna lilla 1,4 l motor utvecklar en effekt på hela 150 hk och drar förhållandevis lite gas jämför med betydligt svagare gasmotorer - så torde även katalysatorerna i gasbilarna ha utvecklats.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven wrote: Eftersom gasmotorerna har utvecklats så mycket på några år - VW Passats gasturbo är ett bra exempel på detta då denna lilla 1,4 l motor utvecklar en effekt på hela 150 hk och drar förhållandevis lite gas jämför med betydligt svagare gasmotorer - så torde även katalysatorerna i gasbilarna ha utvecklats.
Det är riktigt passaten är ett bra exempel på snåla gasbilar. Ännu bättre kan det bli det finns personer som menar att man kan nå samma verkningsgrad för en motor som är gjord enbart för gas som för en modern dieselmotor.
http://www.sgc.se/nyhetfiler/SGC186_drivmedel_ET08.pdf
Se sidorna 66-73.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Jo jag är medveten om att biogas liksom etanol har ett högre outnyttjat oktantal, varför det i sverige vore lämpligare med en gastank och en etanoltank vid sidan istället för en bensintank. Motorn kunde då ha mycket högre kompressionsförhållande vilket innebär högre verkningsgrad. Jag vet inte om biogasdrivna motorer tål mer EGR men om så är fallet är det verkligen en räddning mot de högre förbränningstemperaturerna som biogas ger. En sådan bil som dessutom hade startats på biogas torde ha lägre skadliga emissioner vid riktiga kallstarter (inget problem med ångtrycket här inte, vilket det dock är för etanol). Det känns som att biltillverkarna fortfarande bara släpper experimentbilar, detta gäller både E85 och gas-bilar... Är det någon av er som höjt kompressionsförhållandet utan problem med gasdriften?
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

matsuda wrote: En sådan bil som dessutom hade startats på biogas torde ha lägre skadliga emissioner vid riktiga kallstarter (inget problem med ångtrycket här inte, vilket det dock är för etanol). Det känns som att biltillverkarna fortfarande bara släpper experimentbilar, detta gäller både E85 och gas-bilar... Är det någon av er som höjt kompressionsförhållandet utan problem med gasdriften?
Problemet för biltillverkana idag är att de måste göra bilarna med både gas och etanol motorer kompatibla med bensin eller diesel vilket hämmar utnyttjandet av potentialen i respektive bränsle.

Om nu Metangas och etanol passar bättre ihop än tex etanol / bensin eller bensin / Metangas vet jag inte. Men Oktan talen för bägge bränslerna är ju högre än för Bensin i alla fall.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Sedan får man fråga sig om biogas är så miljövänligt kortsiktigt om forcerad rötning tillämpas. I det långa loppet blir ju metan till koldioxid och vatten men har för mig att det tog ungefär 35 år. En kortsiktig uppvärmning av jorden kan ju vara illa nog.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Göran wrote:
Problemet för biltillverkana idag är att de måste göra bilarna med både gas och etanol motorer kompatibla med bensin eller diesel vilket hämmar utnyttjandet av potentialen i respektive bränsle.

Om nu Metangas och etanol passar bättre ihop än tex etanol / bensin eller bensin / Metangas vet jag inte. Men Oktan talen för bägge bränslerna är ju högre än för Bensin i alla fall.
Motorer med variabel kompression har funnits i ett tiotal år men har inte nyttjats av motortillverkarna. Variabel kompression möjliggör olika oktantal på bränslet samt många olika driftfall. Variabel kompression kan sänka förbrukningen med upp till 50%.

Länk Cargine
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

matsuda wrote:Sedan får man fråga sig om biogas är så miljövänligt kortsiktigt om forcerad rötning tillämpas. I det långa loppet blir ju metan till koldioxid och vatten men har för mig att det tog ungefär 35 år. En kortsiktig uppvärmning av jorden kan ju vara illa nog.
--------

12 år är en vanligt förekommande uppgift när det gäller 'uppehållstiden' för metan i atmosfären.

IPCC har värderat växthusgaser utifrån deras inverkan under ett 100-årsperspektiv. Metan är då ca. 25 ggr 'värre' än koldioxid per viktenhet.

'Forcerad rötning' innebär att man 'avsiktligt' försöker få fram metan från olika substrat, t.ex. från odlade grödor. När det gäller t.ex. sopor och avfall hade metan bildats i alla fall, men när det gäller odlade grödor (som t.ex. majs) är det självfallet inte så.

Metanhalten i atmosfären har historiskt sett legat på en nivå om ca. 500 ppb (parts per billion). 1950 hade metanhalten på norra halvklotet ökat till ca. 1000 ppb och nu ligger den på ca. 1800 ppb, alltså ungefär en tredubbling jämfört med 'före industrialismen'.

Metanhalten ökade stadigt fram till år 1999 varefter den var konstant till 2006 men nu har den börjat öka igen. Enligt IPCC kan så mycket som 30% av den globala uppvärmningen pga. växthuseffekt bero på metan.

mvh/track_snake
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Är det som du säger tvingas man ju inse att biogas för bilar är värdelöst att bygga ut mer än till den del att man bränner metan som hade bildats i alla fall. Om man tänker på globala uppvärmningen alltså.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

matsuda wrote:Är det som du säger tvingas man ju inse att biogas för bilar är värdelöst att bygga ut mer än till den del att man bränner metan som hade bildats i alla fall. Om man tänker på globala uppvärmningen alltså.
Hur menar du nu? Det är inte meningen att man skall släppa ut metan som man eventuellt producerar i luften utan meningen är att den skall förbrännas i en motor och släppas ut som Co2.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:
matsuda wrote:Är det som du säger tvingas man ju inse att biogas för bilar är värdelöst att bygga ut mer än till den del att man bränner metan som hade bildats i alla fall. Om man tänker på globala uppvärmningen alltså.
Hur menar du nu? Det är inte meningen att man skall släppa ut metan som man eventuellt producerar i luften utan meningen är att den skall förbrännas i en motor och släppas ut som Co2.
----------------------------
Jo. Så är det ju.

Men man får också ta hänsyn till den metan som läcker ut vid produktion och från tankar samt den metan som inte förbränns i motorn.

Här finns mycket att göra för att minska läckage och förbättra förbränning/katalysatorer.

mvh/track_snake
Post Reply