Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Forcerad rötning kunde varit vettigt om man kunde förbränna all metan till 100 %, hur ser det ut om man eldar det till värme istället?
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Metanproduktion I Sverige har låga utsläpp av Metan dessutom det finns anläggningar med mindre än 0,1 % boden och arendal, dessutom arbetas det hela tiden för att minska svinnet ytterligare.
Förlusterna i distributionskedjan är också låga. Gasbilar släpper dessutom ut mindre metan än jämförbara Etanol bilar se gärna vägverkets prov.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Nu talar du om någonting helt annat när du jämför med etanolbilar. Om gasbilar tankas med metan som framställts genom forcerad rötning släpper gasbilar också ut metan som kommer från forcerad rötning. Gas som är mycket värre än fossil koldioxid, vilket alltså inte gör gasbilar tankade med metan från forcerad rötning till någonting klimatvänligt. Det kanske till och med är tvärtom.

Etanolbilar släpper antagligen ut metan som bildas i förbränningen. Lite förenklat kan man väl säga att om större mängd metan än den som släpps ut från en etanolbil hade bildats genom naturlig rötning då grödorna etanolen kom från inte hade använts till etanol, utan till någonting annat, är etanol ett bättre alternativ. Annars inte.
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Post by matsuda »

Jag tittade också vägverkets rapport som visade att NEDC -7 grader gav något mer metan än biogasbilarna men för 22 grader gav istället gasbilarna mer metan... Så ditt påstående stämmer inte riktigt.

I samma studie var det bara 2 (vilka inte hade gått långt alls, mao bra katalystator) av 9 gasbilar som gav acceptabla utsläpp av metan.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

matsuda wrote:Jag tittade också vägverkets rapport som visade att NEDC -7 grader gav något mer metan än biogasbilarna men för 22 grader gav istället gasbilarna mer metan... Så ditt påstående stämmer inte riktigt.

I samma studie var det bara 2 (vilka inte hade gått långt alls, mao bra katalystator) av 9 gasbilar som gav acceptabla utsläpp av metan.
--------------------------
Det vore ju konstigt om etanolbilar skulle släppa ut mer metan än gasbilar som använder just metan som bränsle. Men utsläppen av metan är betydligt större för gasdrivna tunga fordon. Sedan ökar också utsläppen av metan med åldern på katalysatorn mer än vad gäller utsläppet av andra ämnen.

Svenska nyare biogasanläggningar har små utsläpp av metan men det finns fortfarande ett antal äldre som ligger på uppemot 2% läckage. Det gör inte någonting om det är avfall som rötas som ändå skulle resulterat i metanläckage men om man t.ex. utsätter grödor för forcerad rötning kan man inte strunta i metanutsläppen och från växthuseffektsynpunkt hade det förmodligen varit bättre att göra etanol av grödorna.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen

Post by anders »

Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen
Men kanske inte länga till.
Nya europeiska regler för mätning av utsläpp från bilar kan leda till att biltillverkarna slutar göra etanolbilar om några år. Det varnar företrädare för etanolbranschen för
SR

Detta kommer också att påverka:
-Biogasbilar
-Metanol
-DME
och andra biobränslen som inte finns så mycket av i europa.
Helt idiotiskt, snacka om att ta dö på allt vad det gäller biobränslen
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen

Post by avozetta »

Nya europeiska regler för mätning av utsläpp från bilar kan leda till att biltillverkarna slutar göra etanolbilar om några år. Det varnar företrädare för etanolbranschen för
SR

Detta kommer också att påverka:
-Biogasbilar
-Metanol
-DME
och andra biobränslen som inte finns så mycket av i europa.
Helt idiotiskt, snacka om att ta dö på allt vad det gäller biobränslen
Näe, det där känns ju inte så genomtänkt, det kan jag hålla med om. Att det kommer att slå hårt mot etanolen kan jag i viss mån förstå då det ju bara är Sverige som satsat på det bränslet i stor skala. Biogasen eller snarare fordonsgasen är ju däremot mycket mer utbyggd än i Svergie så där tror jag de får svårare att genomföra detta.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen

Post by track_snake »

avozetta wrote:
Nya europeiska regler för mätning av utsläpp från bilar kan leda till att biltillverkarna slutar göra etanolbilar om några år. Det varnar företrädare för etanolbranschen för
SR

Detta kommer också att påverka:
-Biogasbilar
-Metanol
-DME
och andra biobränslen som inte finns så mycket av i europa.
Helt idiotiskt, snacka om att ta dö på allt vad det gäller biobränslen
Näe, det där känns ju inte så genomtänkt, det kan jag hålla med om. Att det kommer att slå hårt mot etanolen kan jag i viss mån förstå då det ju bara är Sverige som satsat på det bränslet i stor skala. Biogasen eller snarare fordonsgasen är ju däremot mycket mer utbyggd än i Svergie så där tror jag de får svårare att genomföra detta.
---------------------------------------------
Det är nog i första hand etanolen som kommer att drabbas av detta. EU-byråkraterna menar att det är bättre att blanda in etanol i bensinen i stället för att köra en viss fordonspark på E85. Man jobbar ju samtidigt med direktiv om att förnybara bränslen skall öka, och det innebär ju att den totala konsumtionen av bl.a. etanol måste upp. Och Vägverket i Sverige tycker likadant. Ute i Europa är det definivt sant att en etanolbil ofta får tankas med bensin.

Gasbilar är vanligt förekommande i länder som Tyskland, Holland och Italien. Om dessa utsläppstestas med gas ellen bensin som bränsle spelar ingen större roll; däremot har en flexifuelbil ofta större utsläpp när den går på bensin än en motsvarande bensinmodell.

Agroetanol har på kort tid ökat sin produktion från 60.000 m3 etanol per år till 250.000 m3 etanol per år. Det är etanol som produceras av spannmål som företrädesvis odlas i Östergötland. All denna etanol hamnar i blyfri 95-oktanig bensin i Sverige som 5-procentig inblandning. Agroetanols ökade produktion gör att man slipper importera så mycket vinetanol från Frankrike och Spanien. Som alla vet så finns det ett undantag för just Sverige för EU-tullen på etanol för just E85 och därför är det brasiliansk sockerrörsetanol i den E85 som säljs i Sverige.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Sverige har lägst utsläpp i Europa tack vare etanolen

Post by anders »

Så fattade inte jag problemet. Så jag håller inte med dig BP.
Problemet är (som jag fattade det)

Personbilen testas efter fossilt bränsle (bensin, diesel, naturgas)
Personbilar som kan köras på bio alternativ får ingen"kredit" för detta p,g,a nedanstående

En naturgasbil testas på naturgas (eller bensin) och som sedan körs biogas kan därmed inte tillverkaren tillgodo räkna sig nyttan för det.
En FFVbil testas på bensin och som sedan körs på E85 kan därmed inte tillverkaren tillgodo räkna sig nyttan för det.
En dieselbil testas på diesel och som sedan körs RME,DME etc. kan därmed inte tillverkaren tillgodo räkna sig nyttan med det.


Allt med motiveringen att tillgången inte allmän och därmed kommer fordonet köras på sin fossila soppa/gas..

Om man ska ranka tillgången på biodrivmedel i europa så blir det:
1. E85
2. Biogas
3. RME
Resten finns inte i praktiken
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply