Konvertera BMW E46?!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
marcusli
Posts: 13
Joined: 2008-08-26, 23:32

Konvertera BMW E46?!

Post by marcusli »

Hej,

Önskar konvertera BMW 318 ti - 2004 till CNG drift, någon med erfarenhet av detta som har relevanta tips?

Har kikat på prins VSI system, tänkte göra jobbet själv (van att skruva) vilket inte verkar jättekomplicerat. Lite tankejobb kring komponetnernas placering men annars ganska straightforward(?)

Vad jag inte heller blir klok på är hur (om?) installationen besiktigas - det enda jag hittat ät att avgasnormen måste hållas intakt.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har kollat med vägverket tidigare för att få klarhet i vad som gäller för konvertering, import av CNG-bil eller motorbyte och fått följande svar :
...finns det ett regelverk för konvertering till CNG och i detta finns det ett avgasgodkännande VVFS 2003:22 kap. 6 37 §, med tillhörande avgasreningskrav i 5 kap. 8 §.

http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... g=2007:307

När det gäller import av CNG-bil så ska den uppfylla kraven i nämnda paragraf i 6 kap, dvs komponenter och typgodkännande skall vara enligt arbetstemperatur "cold", -40 C, i ECE-reglemente 110.

Vid ett motorbyte från diesel till bensin/CNG med komponenter som ingår i tillverkarens utbud gäller samma krav som för en importerad bil. Ändringen ska uppfylla nationella krav för CNG.
Du lär inte komma undan en ombesiktning efter en CNG konvertering och det svåraste kravet att visa att man uppfyller lär bli "cold" -40 C kravet.

"Cold" -40 C är tydligen ett nationellt krav som särskiljer sig från ECE reglemente 110 där kravgränsen/bevisgränsen går vid -20 C, d.v.s. de krav som gäller för resten av EU.

Att de är så hårda på import av EU-godkända fabriksbyggda CNG-bilar är förbryllande eftersom det borde vara identiska med de svensk-sålda. I ett radio reportage från förra året framgick att generalagenterna inte behövde bevisa att "Cold" -40 C kravet var uppfyllt, men om man sidoimporterade exakt samma bil privat var man tvungen till det.

Teknikens Värld testade att importera en Fiat Natural-Power och började ta striden med VV att få den godkänd i Sverige enligt ett tidigare inlägg här på forumet. Har inte sett hur det har slutat.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I helgen stod på DN.Motor om dessa vansinniga regler. Framkom att de ska ändras, att det ska bli enhetliga regler men att vägverket är en bromskloss. Den 18 mars i år beslutades att denna särregel skulle tas bort, och att det ska ske 090428. Tills dess ska Vägverket fatta beslut i en positiv anda, men de har hittills vägrat. :twisted:

Artikeln finns på http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... bil-1.2303
Opel Zafira CNG -08
marcusli
Posts: 13
Joined: 2008-08-26, 23:32

Post by marcusli »

Summa summarum - man väntar till april-09 och efter dess är bara att köpa ett CE godkänt kit, mecka dit det och sedan besiktiga alltså?

Låter inte så tokigt isf - enrejälförbättrning jämfört med det gamla regelverket, synd bara att de inte dumpat coldkravet tidigare.

Man skulle ju kunna tänka sig att installera redan nu men råka glömma regbesiktningen ett tag.... :wink:
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Mgn har konventeringsutrustning se hemsida. http://www.mgn.se/
Även tekniska verken Linköping konverterar fordon. http://www.tekniskaverken.se/fordonskonvertering/

De har kanske godkänd utrustning att sälja.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply