Projekt: Volvo V70 Bi-fuel Turbo.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Projekt: Volvo V70 Bi-fuel Turbo.

Post by Wallander »

Har skrivit lite i denna tråd: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=454 men tänkte ändå starta en ny här om just detta projekt..

Ja, mina planer va alltså att ta en V70 med turbomotor och slänga över gaskomponenterna från en bi-fuel så man alltså får en bi-fuel turbo.

Vad har ni för tankar och idéer om det här?

Vilka delar förutom insuget är annorlunda på bi-fuel-motorn jämfört med en bensinmotor?

Projektet är naturligtvis bara i planeringsstadiet så många frågor lär dyka upp längs vägen.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Vet tyvärr inte vad som skiljer sig åt mellan en bensin och gasmotor mer än vad du beskrev.

Men läste VW pressmeddelande om nya passaten där stod:
pressmeddelande passat wrote: För att konvertera Volkswagens unika TSI-motor till gasdrift har det krävts omfattande modifieringar i motorteknologin. Vid körning på gas - som skiljer sig från förbränningen av bensin - ger bränslet inget bidrag till smörjningen och de inre trycken är högre. Därför måste ventiler, kolvringar och kolvar härdas eller förstärkas. Samtidigt har turboladdaren minskats i storlek och speciella munstycken för att blåsa in gasen har integrerats i insugningsrören. En nyutvecklad styrenhet håller koll på systemen och sköter växlingen mellan de två drivmedlen. Passat Variant TSI EcoFuel är inte enbart bränsleeffektiv och ekonomisk. Den är också mycket ren: den är en av de första "icke-dieslar" i världen som uppfyller kraven i den Euro-5-standard som kommer att införas i september 2009.
Denna motor är för övrigt försedd med både Turbo och kompressor, hoppas ovanstående ger någon ledtråd det är i och för sig ingen Volvo motor.
Hela texten finner du här : pressmeddelande VW

När det gäller motorstyrningen tror jag att du står inför en Verklig utmaning, har själv försökt få en justering på programvaran min tanke var att justera den så att minsta oktantal var 98 för att därigenom kunna utnyttja gasen bättre. Men den firma jag var i kontakt med ville inte ändra motorstyrningen eftersom de inte visste mycket om gas.

Kan bara önska dig lycka till.
Kanske vännerna på Jag rullar kan hjälpa dig
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Hej! Intressant! Där fick man lite att fundera på. Att smörjningen inte fungerar lika bra känns oroväckande, undrar om Volvo har speciella ventiler, kolvringar och kolvar i gasmotorerna... i så fall måste man ju ha dessa i sin bi-fuel turbo. Motorarbetet blir då genast något mer omfattande.

Ja motorstyrningen kan nog bli lite klurig men hoppas på att http://www.atechmotor.com/ eller nåt liknande företag kan fixa det.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Borde det inte i så fall vara lättare att utgå från gasmotorn och göra en turbokonvertering den vägen. Du måste ju iallafall ha tag i alla gaskomponenter.
Då kanske man även kan dra fördel av att motorstyrningen redan sitter på plats och att någon trim-firma kan utgå direkt från original-mappen.

Och hur blir det med kompressionen? Gasmotorn har ju en betydligt högre kompression än vad som brukar vara hälsosamt för en turbo, eller :?:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag var med litet på etanol.nu innan detta forum öppnades, även folk från BSR var där och jag frågade om det finns chip för Bi-Fuel. Jag fick svaret att det skulle man säkert kunna fixa.
Själv är jag inte alls intresserad av att testa, jag misstänker att det kan medföra stora bekymmer med tiden. Men du kan ju alltid fråga dem, jag hittade ingen Bi-Fuel i deras lista men man vet aldrig. Här är länk BSR
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

TroMik wrote:Borde det inte i så fall vara lättare att utgå från gasmotorn och göra en turbokonvertering den vägen. Du måste ju iallafall ha tag i alla gaskomponenter.
Då kanske man även kan dra fördel av att motorstyrningen redan sitter på plats och att någon trim-firma kan utgå direkt från original-mappen.

Och hur blir det med kompressionen? Gasmotorn har ju en betydligt högre kompression än vad som brukar vara hälsosamt för en turbo, eller :?:
Ja det är sant, det är nog enklare faktiskt.

Tror du gasmotorn har så mycket större komp då? Den går ju på bensin också, skulle det va för högt komp skulle den väl börja spicka pga att oktantalet är lägre i bensin? Eller hur har de i så fall löst det tro?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Volvos sista Bi-Fuel-motorer (B5244SG) har samma kompressionsförhållande (10,3:1) som den vanliga bensinversionen på 140 hk (B5244S2). Turbomotorerna ligger mellan 8,5:1 och 9,5:1. Allt enligt motorspecifikationerna i instruktionsboken.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Undrar hur kompet bör ligga vid turbokörning på gas. Kanske kan vara högre så det inte är något problem iallafall :?
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

åsaboe wrote:Jag var med litet på etanol.nu innan detta forum öppnades, även folk från BSR var där och jag frågade om det finns chip för Bi-Fuel. Jag fick svaret att det skulle man säkert kunna fixa.
Själv är jag inte alls intresserad av att testa, jag misstänker att det kan medföra stora bekymmer med tiden. Men du kan ju alltid fråga dem, jag hittade ingen Bi-Fuel i deras lista men man vet aldrig. Här är länk BSR
Det var BSR jag frågade för lite drygt ett halvår sen och då var de inte intreserade.

Ju högre komp desto högre förbränningstemperatur och går man för långt klarar inte materialen temperaturen i förbränningsrummet det ställer också högre krav på kylning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sökte på CNG bilar med turbo på mobile.de och hittade nedanstående VW Passat Variant 1.8 5V Turbo -02 som högst troligtvis är efterkonverterad.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Du kanske kan kolla bland tyska konverteringsfirmor för lite tips. På t.ex. http://www.erdgasfahrzeuge.de/zertifizi ... ester.html finns lista med certifierade firmor.
Samma konverteringsregler som de använder sedan några år tillbaka ska väl gälla för oss numera.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

S-klasse wrote:Sökte på CNG bilar med turbo på mobile.de och hittade nedanstående VW Passat Variant 1.8 5V Turbo -02 som högst troligtvis är efterkonverterad.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Du kanske kan kolla bland tyska konverteringsfirmor för lite tips. På t.ex. http://www.erdgasfahrzeuge.de/zertifizi ... ester.html finns lista med certifierade firmor.
Samma konverteringsregler som de använder sedan några år tillbaka ska väl gälla för oss numera.
Se där ja, får kolla lite på det!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
marcusli
Posts: 13
Joined: 2008-08-26, 23:32

Post by marcusli »

Jag tror inte att någon tillverkare, vovlo inkluderade, gjort några jätteförädringar i sina bi-fuel modeller - de har förmodligen mer eller mindre bara anpassat och byggt in ett konverteringskit i bilens ordinarie system. Eftersom dylika finns att få på eftermarknaden och bevisligen funkar, varför gå över ån efter vatten?

www.realoem.com finns hela BMW's reservdelsdatabas inkl. sprängskisser - jämför en 98, 98 eller 2000 E36 316i med en 316g så kan du kanske lista ut vad som skiljer på en bilen, volvos installation kan inte vara helt olik!?
W.G
Posts: 1
Joined: 2008-09-18, 21:21

Agående turbo V70

Post by W.G »

Sänk kompet genom att tillverka en distans hos en firma med vattenjet.
Räkna ut kompressionsförhållandet innan så du vet hur många mm du behöver öka cylindervolymen, glöm inte att du kommer att behöva två topplockspackningar med lite tur kanske det räcker med att tillverka en tjock topplockspackning i till exempel koppar.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Wallander
Hittade denna sida på gasbilen.se: http://www.gasbilen.se/Bilen/personbila ... bilar.aspx
Där nämns bla. en konventeringsfirma Konvegas som bla. konventerar
Ford Focus ST 2.5 turbo till gasdrift.
Deras hemsida:
http://konvegas.se/Om_Konvegas.html
De ligger passande nog på Framtidsvägen :lol: i Växjö
marcusli wrote: Jag tror inte att någon tillverkare, vovlo inkluderade, gjort några jätteförädringar i sina bi-fuel modeller - de har förmodligen mer eller mindre bara anpassat och byggt in ett konverteringskit i bilens ordinarie system.
Enligt vad en konstruktör som tidigare jobbat på Volvo med deras motorer säger så körde de ett race omkring 2005 för att förbättra bla. ventiler då de tydligen haft problem med dem på gasmotorerna. Detta pga av att den naturliga smörjningen från bränslet (bensin) försvinner när det ersätts av gas (metan).
Det ligger tydligen en hel del i vad vår "Taxi chaufför" säger.
Teknikens Värld wrote:Som grund till motorn har VW:s erkända 150-hästars TSI-motor använts. För att den ska kunna användas för gasdrift har flera detaljer förstärkts eller härdats. Modifikationer har alltså gjorts på bland annat ventiler, kolvringar och kolvar, eftersom bensinens naturliga smörjning försvinner vid gasdrift.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Dalhed
Posts: 1
Joined: 2009-02-01, 23:05

Gaskovertering avV70 turbomotor

Post by Dalhed »

Hej!

Råkade läsa tråden först idag och måste bara få säga vad jag tänker om problemet.
Förutom högre hållfasthetskrav på ventiler och kolvar som bör vara korrekt, så borde själva matningen av gasen in i insuget få en annan utformning. I en turbo motor råder övertryck i insugningsröret (till skillnaden mot en vanlig sug"otto"motor)och tryckfallet som får gasen att flöda in är inte tillräckligt och eller rätt avstämt med det gamla grejorna, någon typ av modifiering av tryckregulatorn måste till tror jag och även munstycken kanske. Jag tror det är där problemet med att modifiera bränslesystemet blir störst. Nu lär det vara löst på efterkonverteringsmarknaden för nya V70 flexifuel med 2,5 l turbomotor skall ju gå att modda nu så att man kan köra både på etanol och Biogas men går då att regga den som gasbil. En firma i Göteborg som startats av Volvos gamla gasbilstekniker och en firma i Linköping(Tekniska verken) som sysslat med detta ett tag nu.
MVH
Magnus
Deer
Posts: 5
Joined: 2009-03-17, 19:20

Turbo gas motor i bussar

Post by Deer »

i bussar med turbo gas motor ligger trycket i gas systemet (efter tryckregulatorn) på ca 8 bar. och det är en annan olja och varje "komponent" har en annan härdning pga. en gas motor jobbar med högre arbets temperatur, detta kanske bara gäller på en turbo laddad gas motor men det är iaf min erfarenhet av gas motor
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Turbo gas motor i bussar

Post by Wallander »

Deer wrote:i bussar med turbo gas motor ligger trycket i gas systemet (efter tryckregulatorn) på ca 8 bar. och det är en annan olja och varje "komponent" har en annan härdning pga. en gas motor jobbar med högre arbets temperatur, detta kanske bara gäller på en turbo laddad gas motor men det är iaf min erfarenhet av gas motor
Det låter vettigt. Det här projektet får nog ligga på is ett tag till tills man har mer kunskap och pengar men det är bra att alla som har kunskap i ämnet skriver här ibland. En tanke har varit att börja med att testa att konvertera en GLT-motor (utan turbo) som ett första steg.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Post Reply