Missljud Opel Zafira

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Missljud Opel Zafira

Post by Håkan »

Hej på er...
När jag kör med kall motor och "gasar på" kan det ibland komma ett missljud som låter som en dov fartygstuta.
Ljudet känns som det kommer ifrån något som vibrerar (pump?) men tystnar när motor är varm.
Det kommer inte varje gång men relativt ofta med kall motor.

Är det någon som upplevt detta?
Vad kan det vara?

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Vi hade samma problem med vår Zafira av 03:s modell. När den var
kall så blev det ett konstigt ljud ibland. Vi gjorde dock inget åt det.
Nu har vi bytt till en ny Zafira och i den hörs inget.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Hello Håkan,
I think you got a problem with the pressure regulator.
Please have a look at your car documents and tell me if you find anywhere the following entry:
Type AFS(Alternative Fuel Systems) Model A2004 12V(perhaps you got the Certificate of Compliance).
If the AFS pressure regulator is attached in your car, I will tell you more about the solution for this problem.

Greetings
CNG-Driver
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hello CNG-Driver

Im intressted of the solution for the problem with the AFS pressure regulator. Pleace let as now.
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Hello Astra CNG,
if you do nothing, this will lead sooner or later to a crack in the body of the pressure regulator.
In this case you will notice the smell of ethyl mercaptan (gas marker)caused by the leakage when you start the engine.
I was told that the assembling of a magnetic valve into the pressure regulator solves that problem(OSV document Nr.? - I didn‘t see that document).
I was not the lucky one because I got the leakage at the AFS pressure regulator.
The AFS regulator was replaced with the Landirenzo conversion kit which is used for cars with a car registration number until WOLOTGF7532225002.
I had to pay about 1200 Euro(50% Opel goodwill included) for the parts and the installation of the kit at the local dealer.
Since that time the problem with the pressure regulator is solved.

By the way have you ever heard of the OSV document SL39 (13.05.2008)?
Because of coating problems(external corrosion) the 4 gas cylinders of the Opel Zafira are removed for free at the opel dealer.

Greetings
CNG-Driver
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

Jag har nyligen köpt en begagnad Zafira CNG -07, som gått ca. 5500mil

Jag har också ett "flärpande" svagt vibrerande ljud när motorn är kall :(

Trodde detta var ett fel som fanns i den gamla biogasmodellen av Zafira fram till -05, eller har jag fel?

Vad kan jag göra åt detta (troligen finns garanti kvar på bilen)

Tack på förhand
Jonny Tyresö
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Missljud Opel Zafira

Post by Stålis »

Välkommen till forumet!

Svårt att säga om det är ett fel eller en "egenskap", men jag tycker som sagt att du ska försöka få det på nybilsgarantin (om bilen är under två år).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Missljud Opel Zafira

Post by osh »

Hej.
Jag lånar denna tråden då problemet som dykt upp låter lite bekant. Jag är nybliven stolt ägare till en begagnad Zafira06 och är nöjd med den än så länge, men har upptäckt två saker som jag är lite nyfiken på.

Det mindre problemet är att tomgången ibland är väldigt ojämn. Det är nästan så att motorn stannar. Kör jag några minuter till så är det inget problem längre. Kan hända någon gång då och då.

Problem två vet jag inte ens om det är ett problem, men det är ett missljud som uppstår när man kör på gasdrift och bara då. Det är ett "knackande" ljud när motorn får jobba lite hårdare. Framför allt vid acceleration. På motorväg i jämn hastighet hörs det inget, eller så är det så lågt att jag inte uppfattar det.

Jag har tänkt att lämna in bilen på service för detta, men det kan ju vara bra med lite förhandsinformation tänkte jag. Några idéer?

Vänliga hälsningar

osh
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

osh wrote:
Problem två vet jag inte ens om det är ett problem, men det är ett missljud som uppstår när man kör på gasdrift och bara då. Det är ett "knackande" ljud när motorn får jobba lite hårdare. Framför allt vid acceleration. På motorväg i jämn hastighet hörs det inget, eller så är det så lågt att jag inte uppfattar det.

Jag har tänkt att lämna in bilen på service för detta, men det kan ju vara bra med lite förhandsinformation tänkte jag. Några idéer?

Vänliga hälsningar

osh

Missljudet är samma problem som jag har på min Zafira -07
Jag har varit i kontakt med Opel i Tyresö och jag ska lämna in bilen den 5:e Januari, eftersom detta verkar vara ett känt fel. (troligen Gastrycksregulatorn)

Jag återkommer med resultatet

God Jul
Jonny
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Missljud Opel Zafira

Post by osh »

Tack för den informationen. Det skall bli intressant att få höra hur det går för dig.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Missljud Opel Zafira

Post by torkel »

osh wrote:Det mindre problemet är att tomgången ibland är väldigt ojämn. Det är nästan så att motorn stannar. Kör jag några minuter till så är det inget problem längre. Kan hända någon gång då och då.
Beror med största sannolikhet på att tändstiften behöver bytas. Intervallet för byte är 1500 mil. Jag gissar att det händer när motorn inte är riktigt varm än?
osh wrote:Problem två vet jag inte ens om det är ett problem, men det är ett missljud som uppstår när man kör på gasdrift och bara då. Det är ett "knackande" ljud när motorn får jobba lite hårdare. Framför allt vid acceleration. På motorväg i jämn hastighet hörs det inget, eller så är det så lågt att jag inte uppfattar det.
Inget jag känner igen.
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Missljud Opel Zafira

Post by osh »

Tack för tipset med tändstiften. Är det något man kan göra själv eller bör en verkstad notifieras nästa gång bilen är på service?

När det gäller ljudet så hade Joppe lite extra info, jag väntar på hur det går för honom.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Missljud Opel Zafira

Post by torkel »

På min Zafira bytte de tändstiften vid varje service. Men om man kör över 1500 mil per år brukar tomgången börja krångla när servicen närmar sig. Ingen fara egentligen, bara lite störande.
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Missljud Opel Zafira

Post by osh »

Hmm, knackljuden "försvann" när jag tankade naturgas men återkom nu när jag fyllde på med biogas igen. Undrar om det har något med saken att göra eller om det är kylan som väcker ljudet.
Jag får testa lite mer naturgas och se om ljudet försvinner igen...
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

Idag hade jag bilen inlämnad och när jag hämtade den hade dom inte åtgärdat felet.

Jag måste lämna in bilen igen om någon vecka, eftersom felet dom hittade måste tas med Opel Sverige :shock:

Jag fick inte reda på vad dom hittat, men troligen är det ett fabrikationsfel eller har med stor kostnad att göra, eftersom dom måste göra klart med Opel Sverige innan dom åtgärdar felet

Jag väntar med spänning tills jag får reda på vad som ska bytas (om jag ens får reda på detta)

Fortsättning följer.....
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Missljud Opel Zafira

Post by osh »

Jag är väldigt nyfiken på vad detta kan vara. Vänligen ta reda på så mycket detaljer du kan. Jag antar att jag också får ta och lämna in min bil snart då. Tala gärna om pris på reparationen också om det blir en sådan.
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Missljud Opel Zafira

Post by osh »

Nu känner jag mig som ett får, men missljudet jag hade berodde på slangar som låg och skakade i motorrummet. Inget fel alls egentligen. Lite tejp och sen var saken klar.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Missljud Opel Zafira

Post by Hewey »

Vad bra att du hittade en lösning! Kan du kanska ta en bild så andra som kanske har samma problem kan använda din uppfinning?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

Efter att i en månad ringt verkstan flera gånger, fick jag i går veta att dom inte har behörighet att meka med Gasbilar :evil:

Nu får jag börja om i Segeltorp eller Akalla, eftersom de verkar vara dom enda Opelverkstäder i Stockholm som har behörighet.

Skamligt dåligt att det tagit så lång tid att få fram att dom inte har behörighet.......

Men det är troligen Gastrycksregulatorn och några fjädrar som är felet, och kostnaden hamnar runt 10.000:- + moms, fick jag ialla fall reda på.

Fortsättning följer igen............
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Missljud Opel Zafira

Post by torkel »

Krävs det någon speciell sorts behörighet för det? Aldrig hört talas om.
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

Nu har den varit inne hos Svenska Bil i Segeltorp, dom hittade inget som orsakade de knackande ljuden.
Meken trodde det var ett rör som gick från AC'n som låg och vibbrerade, så han hade justerat det lite, men det låter fortfarande exakt lika mycket .

Dom bytte tändstift, bromsskivor fram som var skeva och hittade att AC'ns lager var slitna och att kompressorn behöver bytas,
så nu håller jag på att förhandla med bilförsäljaren om dom kan stå för den kostnaden.

Nu vet jag inte vad jag ska göra mer för att få bort de vibbrerande, knackande ljuden :(

Får väl leva med det eller alltid köra med max på radion.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Missljud Opel Zafira

Post by Hewey »

osh wrote:Nu känner jag mig som ett får, men missljudet jag hade berodde på slangar som låg och skakade i motorrummet. Inget fel alls egentligen. Lite tejp och sen var saken klar.
Osh, kan du vara snälla och berätta mera om vilka slangar var dom som skakade i ditt motorrum?

Joppe, är du säkert att misljuden kommer inte frän en sådan enket felen som Osh hade?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

Hewey wrote:
Joppe, är du säkert att misljuden kommer inte frän en sådan enket felen som Osh hade?

Mvh, Hewey
Jag har testat att sätta små gummiplattor mellan alla rör och plåt som går från AC m.m. inne i motorrummet, samt tagit buntband och spänt upp slangarna som går igenom höger flygel och in i motorrummet, som kanske kan orsaka missljud, men det låter lika mycket ändå. hittar inget mer som kan orsaka vibbration.

Jag skjutsade en kompis igår och han trodde jag hade boxermotor i bilen (dom som sitter i ex. subaru och låter lite speciellt).
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Missljud Opel Zafira

Post by Astra CNG »

Hej,

Har missat denna tråd helt :(

Jag har en teori om det klapprande/knackande missljudet på höger sida.

ELCD ventilen som sitter på luftrenaren till motorn låter klapprande/knackande när den är aktiverad - vilket är helt normalt

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

Men nu på sommaren låter det inget, utan bara när det är kallt ute (speciellt under -10).

Kan det fortfarande vara ELCD ventilen som låter??
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Post Reply