Missljud Opel Zafira

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Missljud Opel Zafira

Post by Astra CNG »

Hej Joppe,

Nja, det kan vara den.

Ventilen sitter fäst i ett mjukt gummi, en vild teori är att detta blir hårt när det är kallt....

Du får fortsätta leta när kylan är åter.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Missljud Opel Zafira

Post by joppe »

Tack för tipset
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
canditomane
Posts: 1
Joined: 2010-09-27, 22:32

Re: Missljud Opel Zafira

Post by canditomane »

Jag har en Zafira som inte går på gas utan på vanlig bensin, men eftersom tråden handlar om missljud undrar jag (hoppas jag) om någon har en idé på vad det kan vara för missljud som kommer från min Zafira.
Som sagt, jag har en Zafira 1.8 Enjoy från 2009. Jag har bara kör strax över 400mil så att man kan säga att den är fortfarande ny.
Missljudet låter ungefär som en metallucka som öppnas eller stängs eller metalldel som ändrar påsition och sätter sig på plats. Kanske som ljudet från växeln när man sätter in den utan att ha motorn igång (jag önskar jag kunde spela in det). Det är kort, ca 1 sek och kommer ifrån undersidan främre del.

Missljudet jag hör kommer när man börjar köra och när man når upp till 20~25 km/t, men endast efter att man har startat bilen. Om man redan har motorn igång, stannar och kör vidare hörs det ingenting.
Ju längre bilen har stått stil, utan motorn igång, jus högre hörs ljudet. Det verkar inte ha med vilken växel man har i att göra utan med hastigheten. Det spelar ingen roll om motorn är kall eller varm när man startar.

Så här återskapar jag ljudet.
Stäng av motorn om den är igång. Vänta i ca. 30sek till 1min. Starta motorn. Väva ner rutorna så att man hör bättre. Lägg ettan och börja gasa sakta så att inte motorljudet hörs för högt. När man kommer till 20~25km/t kommer ljudet, ett slag från undersidan. Gaspedalen vibrerar i och med det.

Jag har varit i kontakt med Opel Direkt. De har ingen idé utan har hänvisat mig till en verkstad.
Jag har lämnat och hämtat bilen från en Opel verkstad. Väldigt bra bemötande måste jag säga. Förklaringen jag fått från verkstan angående missljudet är "Troligen ABS-pumpen som slår till. Normal funktionsljud".
För mig betyder "troligen" att de inte vet vad det beror på. Att man gissar. Jag vill förstås inte ha en gissning utan fakta.

Är det någon annan som hör samma ljud från sin Zafira? Någon som har en idé? Ska verkligen ABS-pumpen låta så?
Jag skulle verkligen uppskatta om någon lät mig höra på er Zafira så att man kunde jämföra. Om det är som verkstan säger så bör inte min Zafira vara den ända som låter så. Jag bor i Bandhagen.

/Ricardo
Post Reply