Volvo V70 -05, går ej över på gas!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Mats »

Jag har som bekant bytt min 03:a mot en 05:a för en månad sedan.
Den har gått som en klocka tills för några dagar sedan. Jag märkte helt plötsligt att den gick på Bensin :evil: fast det fanns Biogas i tanken.

Jag trodde då att jag av misstag kommit åt knappen, så jag tryckte på den för att gå över till gas. Men se det gick inte :cry: Jag fick stanna och stänga av motorn och starta på nytt, och då fungerade den igen. Detta hände i dag igen :twisted: , någon som har råkat ut för detta eller vet vad orsaken är :?:
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ja, det har jag varit ute för. I början enstaka gånger, sedan något oftare, och plötsligt långa perioder när allt var frid och fröjd. Det sattes inga felkoder, och verkstaden hittade ingenting. Så blev den plötsligt urtjurig, jag fick starta om gång på gång (går att göra under färd, även om det nog inte är rekommendabelt). Då sattes plötsligt felkod, och efter litet utredning byttes givarkablaget från gastankarna. Efter det har den gått som en klocka igen. Bytet skedde för ett år sedan och gick på garanti eftersom felet påtalats innan tvåårsgarantitiden var ute. Jag gissar att det där givarkablaget är boven även i ditt fall.

Och detta får mig att inse att jag blandade ihop detta med ryckig gång i ett tidigare svar idag, får ge mig dit och korrigera.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Har äntligen tagit tag i det här, efter att ha dragits med problemet sedan i våras. Lämnade in bilen på 8000 milaservice i dag och bad dom felsöka gasproblemet. Vi får se om dom hittar något (och hoppas det går på garantin).
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Då var det fixat :D
Dom bytte Gasregulator, Kopplingsstycke och Regulator på verkstaden.
Nu är det bara och vänta och se om problemet är löst (lite svårt att verifiera, då det bara uppträder någon gång ibland).

Som tur var gick det på garantin, men vad hjälpte det när en 8 000 milaservice går på 5 737 kr (Bilia) :shock:
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

:( Problemet har återkommit. Nu går den över på bensin igen med jämna mellanrum. Då måste jag stanna och starta igen :evil:

Jag får även upp att det är "dags för service" när jag startar, fast det bara är några månader (och 300 mil) sedan jag gjorde service senast. vad kan det bero på (orolig)?
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Mats wrote::( Problemet har återkommit. Nu går den över på bensin igen med jämna mellanrum. Då måste jag stanna och starta igen :evil:

Jag får även upp att det är "dags för service" när jag startar, fast det bara är några månader (och 300 mil) sedan jag gjorde service senast. vad kan det bero på (orolig)?
Gjorde du servicen innan servicemeddelandet kom upp?
När inte servicemeddalndet kommit upp i fönstret så kan det vara lite vanskligt att återställa serviceindikatorn, eftersom man inte får något "kvitto" på att det blivit gjort.
Så killen på verkstaden kanske trodde att han nollställt indikatorn men höll inte inne knappen tillräckligt länge för att datorn skulle nollställa.

Detta råkade jag i alla fall ut på min S70 en gång, misstänker systemet fortfarande jobbar så.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Litet nyheter i sammanhanget som kan vara goda om bilen är köpt av auktoriserad Volvohandlare, servad av dito, är högst åtta år och har gått högst 15000 mil och är försäkrad i Volvia: i så fall gäller maskinskadeförsäkringen!

Vi fick bytt stegmotor gasfördelare, stegmotor och ventil till en kostnad av knappt 7000:- i november. Av olika skäl har det inte blivit av att kolla med Volvia om jag kunde få ersättning, men i dag fick jag äntligen ändan ur vagnen. På Volvia undrade man varför jag fått betala, "åk till verkstaden och be dem kreditera fakturan och kontakta oss, så att de får lära sig hur det skall gå till" sade killen. "Du skall inte behöva tänka på sådant alls själv egentligen" sade han. Tvåtusen i självrisk, resten står Volvia för!

Helt underbart samtal, här byts minsann inte försäkringsbolag, det kan jag garantera! Ett sådant bemötande i försäkringsbranchen har jag aldrig varit med om, verkligen härligt att vara kund där!

Tänka sig, ett telefonsamtal och mitt nya objektiv är betalt... :lol:
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

åsaboe wrote:Litet nyheter i sammanhanget som kan vara goda om bilen är köpt av auktoriserad Volvohandlare, servad av dito, är högst åtta år och har gått högst 15000 mil och är försäkrad i Volvia: i så fall gäller maskinskadeförsäkringen!:
Tack för informationen :D

Har nu beställt tid för ett verkstadsbesök. Bilen är köpt och servad på Bilia, har som sagt var gått 8300 mil och är av årsmodell -05 och jag har försäkringen hos Volvia. Ska bli "intressant" att se vad verksatan kommer fram till...
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Fredrik
Posts: 10
Joined: 2005-12-06, 19:00
Location: Norrköping

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Fredrik »

Mats, har du fått ordning på bilen? Om så är fallet har man kunnat konstatera vad som var fel?

Har själv samma problem på min nyinköpta V70 Bi-fuel -06 och håller på att försöka få bilhandlarn att laga bilen. Verkstaden har bara uppgraderat mjukvaran, detta gjordes i torsdags och hittills har det fungerat. Känns dock inte helt tryckt och därför skulle det vara bra att få lite uppslag ifall problemet dyker upp igen.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Oldfield »

Min bil har fått exakt samma problem. Först enstaka ggr och då hjälpte omstart, men idag fungerade ingenting, så fort jag kom upp i ca 70km så slog den om till bensindrift. Helt omöjligt att köra på gas nu ikväll, i morse var det inga problem alls.

Tack för tipset vagnskadegaranti, min bil är en 06:a försäkrad hos Volvia och dokumenterat servad hos auktoriserad Volvo-verkstad.

Blir verkstaden igen nu då. Tycker varenda Volvo-bil jag har spenderar oroväckande mycket tid på verkstäder faktiskt.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Fred »

En sak som kan vara värd att titta på i sammanhanget är tempgivaren. Jag har läst om någon som hade problem med att bilen just slog om till bensin i tid och otid utan synbar anledning. En massa dyra delar byttes ut utan någon förbättring tills någon kollade upp tempgivaren. Efter byte fungerade bilen precis som den skulle!

När man tänker efter så är det också väldigt logiskt. Systemet är programmerat att gasen ska kopplas in när motorn uppnått en viss temperatur, det vet vi ju alla, och då måste det vara en tempsensor som talar om för systemet att det är dags. Om denna sensor får något fel så att den plötsligt talar om för motorn att temperaturen ligger under det som krävs för att köra på gas så slår den över på bensin!

Kanske något att be mekanikerna kika på när de felsöker?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Oldfield »

Idag har bilen fungerat klockrent. Mysko alltså
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Göran »

Kanske ngn typ av glappkontakt till ovanstående tempgivare eller ngn annan vital givare / kontakt.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Jimmy »

Idag slog min -04 över till bensindrift under färd. Samtidigt så tändes lampan som indikerar att det är något med avgasreningen. Bilen går bra på bensin men går inte att få att gå på gas. Det finns ca 2/3 kvar av tanken. Lampan på reglaget för att växla mellen gas och bensin lyser med ett fast och elakt sken. Hjälp!!
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Hewey »

Hur mycket har du kört med tändstift? Rycker motoren? Om den rycker mycket, köra inte mera. Annars kan katalysatorn gå sönder.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Jimmy »

Den rycker inte alls. Bilen går precis så jämnt och fint som den alltid har gjort. Tidigare idag körde jag ca 10mil på gas utan problem men när jag skulle iväg ca 30min senare så ville den inte gå på gas. Nu i kväll har jag kört ca 10 mil igen på gas utan problem. Tändstiften är nybytta, ca300mil sedan. Lampan för avgasreningen lyser fortfarande.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Fred »

Är tempgivaren kollad?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Jimmy »

Inget är kollat än. När jag tankade gas igår så slocknade lampan för avgasreningen som tidigare lyst, den gick utan problem någon mil och sedan tappade den kraft på gas. den här gången slog den inte över till bensin utan jag fick själv slå över. Senare på dagen fungerade gasdriften utmärkt igen. När bilen inte vill gå på gas så blinkar inte heller lampan på petrolknappen utan den lyser med ett fast sken, så den verkar inte vänta på rätt temperatur.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by frakt »

Hej
När vi provkörde våra S60 -02, innan vi köpte den så lös petrolknappen med ett fast sken.
Då var det fel på gasregulatorn eller den andra delen för gasen i motorrummet(kommer inte ihåg vad den heter),
Det vill säga de dyra delarna. Dom viste om fel och fixade det, vi provkörde bilen innan den kom ut till bilhallen.
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Volvo V70 -05, går ej över på gas!

Post by Jimmy »

Bilen inne på Forslunds idag, de har rengjort gasfördelaren så nu ska den förhoppningsvis gå som den ska.

Nja, det gjorde den inte. Det blev byte av gasfördelaren en vecka senare. Det gick dock på maskinskadeförsäkringen så notan stannade på 3500kr.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Post Reply