problem biogas?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Joachim
Posts: 2
Joined: 2008-06-05, 13:49

problem biogas?

Post by Joachim »

Hej. Jag är ny på detta forum. Har sedan 2003 kört en etanolbil (ford focus) och är rätt så nöjd med den. Nu skall familjen växa och vi behöver därmed en 7-sitsig bil. För mig är det inte tänkbart att köra på ett fossilt bränsle så bilalternativen vi har tittat på är Opel Zafira, VW Touran, Ford S-max och Galaxy. Två biogasbilar mot två etanolbilar. Min åsikt är att gasen är det bättre miljöalternativet, problemet där jag bor är att det är väldligt ont om tankställen och jag känner att miljönyttan måste ställas mot det praktiska.

Fordhandlaren i min stad rekommenderar inte biogasbilar (kanske naturligt...). Han hävdar att det finns stora driftsproblem med dem pga av att biogasen inte blir tillräckligt ren vid framställningen. Detta resultarer i att bilarna hackar och stannar och att topplockspackningen går sönder. På tunga fordon skulle detta inte vara ett problem då deras topplock är i gjutjärn. Med naturgas är det inga problem, då denna är renare än biogas hävdar han. Jag vill dock inte köra med naturgas i tanken, då väljer jag hellre etanol. Är det någon som upplevt dessa problem han nämner eller känner till något om ämnet?

Tyvärr är Opel och VW-handlarna i min stad väldigt dåligt pålästa på det här med biogasbilar och det känns knappt som de är intresserade av att sälja sådana.

/Joachim
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Vår V70 från 2004 går på så nära 100% biogas man kan komma, vi bor i kommun med egen biogasproduktion (Kristianstad). Jag har hört precis tvärt om, biogasen är renare än naturgas, och gasbilar över huvud taget är mycket renare i motorn, oljan blir aldrig svart. Det sista stämmer i alla fall på vår, de gånger jag kollat har den alltid sett ny ut. Nu är jag ingen expert på sådant här, men en indikation på ren biogas är ju att den har något sämre energiinnehåll jämfört med naturgasen som innehåller mer "skit" som kan förbrännas. Detta enligt Eon-representanten när vi undersökte marknaden inför köpet.

Bilen har under en period gått ryckigt emellanåt, men det berodde på fel i givarkablaget från gastankarna och försvann helt sedan kablaget bytts på garanti. Inga som helst problem, den går jämnt och fint.

Det här med topplockspackningen verkar vara en lyckad mass-spridning av ett eller ett par fall, där man vill lyfta fram det som "typiskt" i kampen mot biogas. Spridningseffekten via fora på nätet får man ha i åtanke inte minst när det gäller negativa saker (oavsett branch), någon som drabbats av ett i och för sig ovanligt fel och vill "ge igen" har ju alla möjligheter att sprida budskapet. Gäller förvisso även positiva omdömen, men alldeles särskilt negativa, de brukar ju vara lätta att ta till sig inte minst för motståndare till "varan".

Personligen känner jag inte alls igen det där med stora driftproblem, snarare totalt tvärt om, efter tre år med biogas.

Red/ Och välkommen hit! skulle jag ju skriva. Nu kom det med. :wink:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: problem biogas?

Post by Sven »

Joachim wrote:

Fordhandlaren i min stad rekommenderar inte biogasbilar (kanske naturligt...). Han hävdar att det finns stora driftsproblem med dem pga av att biogasen inte blir tillräckligt ren vid framställningen. Detta resultarer i att bilarna hackar och stannar och att topplockspackningen går sönder. På tunga fordon skulle detta inte vara ett problem då deras topplock är i gjutjärn. Med naturgas är det inga problem, då denna är renare än biogas hävdar han. Jag vill dock inte köra med naturgas i tanken, då väljer jag hellre etanol. Är det någon som upplevt dessa problem han nämner eller känner till något om ämnet?


/Joachim
Välkomen!

De på forumet här som haft problem med att bilarna hackar har ofta haft efterkonverterade bilar och/eller bilar med några år på nacken. De moderna gasbilarna ska inte ha de problem som du beskrivit.

Det är hel riktigt som åsaboe skriver att biogas är renare än något annat bränsle som finns idag. Avgsasrören ser helt oanfrätta ut efter 1 000-tals mils körning om enbart bioags använts.


För egen del kör jag en 7-sitsig Opel Zafira -08 sedan september -07 och är hittills helnöjd. Om Opel Zafira kan du bl a läsa på tråden http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=243
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

När jag svarade på en annan fråga nyss kom jag på att jag blandat äpplen och päron. Givarkablaget var boven när den vägrade gå på gas ett tag, det löstes med byte av sådant.

Vi råkade ut för litet ryckig gång under första året med bilen. Verkstaden rengjorde spjällhuset och uppgraderade mjukvaran, efter det har den gått jämnt och fint, förutom som sagt det där med omkopplingen till bensin.

De två felen är allt vi haft under 3 år. Nu är det dags för ett tredje, däcken börjar ta slut. Men det beror ju knappast på biogasen :wink:
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Var bor ni någonstans?
Har själv kört biogas sedan -05 och kört ca 10000-15000 mil utan några problem (jag räknar då bort tveksam övergång från gas tlll bensin på vår gamla Opel Astra...) och kan inget annat än rekommendera gasbil till alla som har ett tankställe i närheten.
Gasen stora bekymmer är effekt och räckvidd
Vår V70 har 140hk och kommer max 30mil
Opel Zafira har 97hk och kommer kanske 35-40mil
Skall du ha bilen som 1:a bil skulle jag kolla lite extra på Touran då den har lite större motor än Zafiran. Gasbilar har också dåligt moment i låga varv, en omkörning med en fullastad Zafira är inte roligt... :cry:
Därför har vi V70 som 1:a bil och Zafiran som andrabil...

Lycka till / H
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: problem biogas?

Post by Stålis »

Hej Joachim och välkommen hit!

Om du är på väg att skaffa en bil av nyare modell tror jag att du lugnt kan satsa på en biogasbil utan att vara rädd för driftproblem på grund av gasen. Både Touran och Zafira är helt OK bilar som fått många goda omdömen här.

Det du bör fundera på när du står i begrepp att satsa på en gasbil är hur du klarar av tankningarna till vardags och vid de långturer som oftast är aktuella för din del. Med lite planering går det oftast att ta sig runt på gas i de mer tätbefolkade delarna av landet.

När det gäller valet mellan Touran och Zafira finns det som du kanske redan sett en del skrivet om dem här på forumet. Zafiran har lite bättre räckvidd och är förmodligen något billigare i drift, medan Touranen å andra sidan är aningen starkare och får dra tyngre släp. Många menar också att VW Touran har en högre kvalitetskänsla Opeln - den är ju också den dyrare av de två.

Lycka till!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: problem biogas?

Post by Håkan »

Stålis wrote:Hej Joachim och välkommen hit!

Det du bör fundera på när du står i begrepp att satsa på en gasbil är hur du klarar av tankningarna till vardags och vid de långturer som oftast är aktuella för din del. Med lite planering går det oftast att ta sig runt på gas i de mer tätbefolkade delarna av landet.

Lycka till!
Jag skulle vilja säga att det viktiga är att klara vardagen.
Långresor i Mellersta / Södra Sverige är inget bekymmer

Lycka till /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: problem biogas?

Post by taz »

Joachim wrote:Hej. Jag är ny på detta forum. Har sedan 2003 kört en etanolbil (ford focus) och är rätt så nöjd med den. Nu skall familjen växa och vi behöver därmed en 7-sitsig bil. För mig är det inte tänkbart att köra på ett fossilt bränsle så bilalternativen vi har tittat på är Opel Zafira, VW Touran, Ford S-max och Galaxy. Två biogasbilar mot två etanolbilar. Min åsikt är att gasen är det bättre miljöalternativet, problemet där jag bor är att det är väldligt ont om tankställen och jag känner att miljönyttan måste ställas mot det praktiska.

Fordhandlaren i min stad rekommenderar inte biogasbilar (kanske naturligt...). Han hävdar att det finns stora driftsproblem med dem pga av att biogasen inte blir tillräckligt ren vid framställningen. Detta resultarer i att bilarna hackar och stannar och att topplockspackningen går sönder. På tunga fordon skulle detta inte vara ett problem då deras topplock är i gjutjärn. Med naturgas är det inga problem, då denna är renare än biogas hävdar han. Jag vill dock inte köra med naturgas i tanken, då väljer jag hellre etanol. Är det någon som upplevt dessa problem han nämner eller känner till något om ämnet?

Tyvärr är Opel och VW-handlarna i min stad väldigt dåligt pålästa på det här med biogasbilar och det känns knappt som de är intresserade av att sälja sådana.

/Joachim
Ja, det intressanta är att få reda på var i sverige du bor nånstans så vi kan ge ditt ett litet bättre utlåtande..

Men den där fordhandlaren vet inte vad han pratar om.. Jag hade helt klart rekomenderat dig att köpa en gasbil framför etanol.. Men det beror ju också på var i Sverige du bor.. Själv har jag 500m till närmaste tankställe i Göteborg.. Har kört gasbil i 8000 mil(2,5år) nu utan problem med gasdriften!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Joachim
Posts: 2
Joined: 2008-06-05, 13:49

Post by Joachim »

Hej igen

Tack för bra svar. Det där med driftproblem verkar vara något överdrivet. Vi har fortfarande inte bestämt oss för om det blir gas eller etanol, för man kan väl inte hoppas på att det kommer en sjusitsig plug-in-hybrib för ca 200 000 det närmast halvåret?

Vi bor i Kalmar och där finns ett litet slitet tankställe för biogas ute vid stadens reningsverk. Dock ska ett nytt tankställe vara på gång under året så vitt jag har förstått. Lokaltrafiken har köpt in ett antal biogasbussar och därmed ökar efterfrågan på gas i staden och behovet av ett mer praktiskt och driftsäkert tankställe.

Problemet är att det bara finns ett tankställe i staden och sedan är det väldigt långt till nästa om man ska ut på lite längre turer. Enligt kartan på miljöfordon.se finns närmsta tankställe i Kristianstad och Jönköping, sådär 20-25 mil bort, rätta mig om jag har fel. Det jag är rädd för att vi kommer få köra en massa på bensin.

Om det blir gasbil så har jag läst lite på formumet om att det är gasturboversion av Zafiran på g. Någon som hört något mer om när den kommer? Vore surt att köpa en vanlig gaszafira om det bara några månader senare kommer en variant med betydligt bättre prestanda.

/ Joachim
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Joachim wrote:Hej igen

Tack för bra svar. Det där med driftproblem verkar vara något överdrivet. Vi har fortfarande inte bestämt oss för om det blir gas eller etanol, för man kan väl inte hoppas på att det kommer en sjusitsig plug-in-hybrib för ca 200 000 det närmast halvåret?

Vi bor i Kalmar och där finns ett litet slitet tankställe för biogas ute vid stadens reningsverk. Dock ska ett nytt tankställe vara på gång under året så vitt jag har förstått. Lokaltrafiken har köpt in ett antal biogasbussar och därmed ökar efterfrågan på gas i staden och behovet av ett mer praktiskt och driftsäkert tankställe.

Problemet är att det bara finns ett tankställe i staden och sedan är det väldigt långt till nästa om man ska ut på lite längre turer. Enligt kartan på miljöfordon.se finns närmsta tankställe i Kristianstad och Jönköping, sådär 20-25 mil bort, rätta mig om jag har fel. Det jag är rädd för att vi kommer få köra en massa på bensin.

Om det blir gasbil så har jag läst lite på forumet om att det är gasturboversion av Zafiran på g. Någon som hört något mer om när den kommer? Vore surt att köpa en vanlig gaszafira om det bara några månader senare kommer en variant med betydligt bättre prestanda.

/ Joachim
Det senaste jag har hört om Gas-Zafiran är början av 2009.

Det är flera tankställen på gång i närheten av Kalmar. Dessa ligger i Växjö, Ljungby och Nässjö. Enligt FordonsGas' hemsida ska de öppna 2008/09. Dessutom finns det ett tankställe i Olofström.
Opel Zafira CNG -08
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Fordhandlaren i min stad rekommenderar inte biogasbilar (kanske naturligt...). Han hävdar att det finns stora driftsproblem med dem pga av att biogasen inte blir tillräckligt ren vid framställningen. Detta resultarer i att bilarna hackar och stannar och att topplockspackningen går sönder. På tunga fordon skulle detta inte vara ett problem då deras topplock är i gjutjärn. Med naturgas är det inga problem, då denna är renare än biogas hävdar han. Jag vill dock inte köra med naturgas i tanken, då väljer jag hellre etanol. Är det någon som upplevt dessa problem han nämner eller känner till något om ämnet?
Det låter väl helt naturligt att Ford med sin skvättanol-satsning häver ur sig grundlösa påståenden om biogasbilar...
Återstår att se om hans kunder är lika glada när det gått några år och tanken rostat sönder av all sprit..?
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Joachim wrote:
Problemet är att det bara finns ett tankställe i staden och sedan är det väldigt långt till nästa om man ska ut på lite längre turer. Enligt kartan på miljöfordon.se finns närmsta tankställe i Kristianstad och Jönköping, sådär 20-25 mil bort, rätta mig om jag har fel. Det jag är rädd för att vi kommer få köra en massa på bensin.

/ Joachim
Jag tror du har fel!
Det viktiga är att ha ett tankställe nära sitt hem eller nära sitt jobb så att du kan klara vardagen utan större omväg.
Var bor du i Kalmar? (Jag är född där).
Från Kalmar når du lätt Norrköping, Jönköping, Malmö eller Helsingborg på en tank och är då inne på "gasmark" igen...
Skall du däremot köra runt (>30mil) inne i mörka Småland utan att komma tillbaka till Kalmar kan det bli ett bekymmer. :cry:
Min erfarenhet säger mig att långresor är ett mindre problem då man ändå vill stanna var 3:e timma och sträcka på benen.
Klarar man bara av vardagen så är det OK.

Mer biogas i Småland :P
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Joachim
Välkommen hit.
Det viktigaste är som någon nämnde tidigare att det fungerar i vardagen.
Använder man bilen för arbetspendling så blir det trots allt oftast den körsträckan som är störst i förhållande till övrig användning.
Bor själv i Älmhult (finns för närvarnda ingen station i men en kommunpolitiker har väckt frågan i alla fall) och tankar i Växjö där jag jobbar, trots detta kör jag i stort sett 100% på biogas. Men det är klart det kräver lite planering tex att alltid se till att man har full tank på Fredagen när man kör hem tex.

Sen är det inte riktigt så illa som du skrev, det finns station för biogas i Växjö dock är denna inte puplik ännu.
Olofström finns det biogas station i.

Enligt information från projektet Biogas sydost så skall det komma fler tankstationer i vår del av Sverige, följande ligger i närtid:
Vimmerby
Västervik planerad invigning Dec 08
Karlshamn
Värnamo byggs på för fullt invigning i år enl Eon
Nässjö 2008/2009 enl fordonsgas

Lite längre fram finns förhoppningsvis:
Borgholm
Ljungby
Växjö (finns idag men bra de som har avtal med kommunen kan tanka där)

Se även länk: http://www.energikontorsydost.se/userfi ... uni-08.pdf

och
http://www.energikontorsydost.se/userfi ... 20eonl.pdf
sid 22 och 23 i länk ovan beskriver situationen idag respektive närmaste framtid sett från Eons horisont.

Sen finns det dessutom en del spännande projekt med gårdsbaserad biogas i
Torsås
Sölvesborg
Sävsjö
och eventuellt Ronneby
se länk:
http://www.energikontorsydost.se/userfi ... 5B1%5D.pdf

För sävsjö gäller länk.
http://www.savsjobiogas.se/

Så inom 1 till 2 år bör situtionen se helt annorlunda ut i vårt område skulle du välja en biogasbil (vilket jag hoppas) så kommer du att bidra till att det bränslet får ett bättre fotfäste i regionen.

Tilläggas kan att jag kört på biogas sen okt 07 och tycker själv att det fungerar ypperligt.
Lycka till med ditt bilval
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply