Fiat Punto Bränsle förbrukning och gastanksmängd
Fiat Punto Bränsle förbrukning och gastanksmängd
Hej.
Jag har en Fiat Punto -04,kör i huvudsak på Bio-gas.
Förbrukningen ligger på ca 0,57Nm3.
Är det normalt?
Varje gång jag tankar när tanken är tom ryms det ca 12Nm3.
och jag kan köra ca 21mil på en tank.
Jag har läst här på forumet att lykliga Punto ägare kommer en liten bit till ock kan fylla på lite mera gas.
Vad är det som påverkar att det är så här?
/ Peter
Jag har en Fiat Punto -04,kör i huvudsak på Bio-gas.
Förbrukningen ligger på ca 0,57Nm3.
Är det normalt?
Varje gång jag tankar när tanken är tom ryms det ca 12Nm3.
och jag kan köra ca 21mil på en tank.
Jag har läst här på forumet att lykliga Punto ägare kommer en liten bit till ock kan fylla på lite mera gas.
Vad är det som påverkar att det är så här?
/ Peter
Jag har själv inte någon Fiat Punto, vet att den drar mindre än min Opel Zafira men kan inte exakt vad förbrukningen ska ligga på. Det beror också på vilken sorts körning det handlar om och om du kör s k eco-driving.
Hur mycket du får i tanken beror på var du tankar någonstans. Tankstationer med moderna kompressorer trycker ofta i mer gas i tanken. Om tankstationen har ont om gas blir det också mindre mängd i tanken. En av medlemmarna här på Forumgas (Jonas) tycker Västkustens gastankstationer har bättre tryck.
Jag bor i Stockholm och det skiljer upp till 5 Nm3 hur mycket jag får i. Jag har en Opel Zafira -08 och som mest har jag fått i 27,9 Nm3, men tyvärr får jag ofta i bara 22-23 Nm3.
Temperaturen ska inte påverka hur mycket du får i. Gas expanderar ju med ökad temperatur, och därför har pumparna lägre tryck när det är kallt ute, för att samma gasmängd i Nm3 ska komma in i bilen.
Se även en annan tråd, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... gasm%E4ngd
Hur mycket du får i tanken beror på var du tankar någonstans. Tankstationer med moderna kompressorer trycker ofta i mer gas i tanken. Om tankstationen har ont om gas blir det också mindre mängd i tanken. En av medlemmarna här på Forumgas (Jonas) tycker Västkustens gastankstationer har bättre tryck.
Jag bor i Stockholm och det skiljer upp till 5 Nm3 hur mycket jag får i. Jag har en Opel Zafira -08 och som mest har jag fått i 27,9 Nm3, men tyvärr får jag ofta i bara 22-23 Nm3.
Temperaturen ska inte påverka hur mycket du får i. Gas expanderar ju med ökad temperatur, och därför har pumparna lägre tryck när det är kallt ute, för att samma gasmängd i Nm3 ska komma in i bilen.
Se även en annan tråd, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... gasm%E4ngd
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 14
- Joined: 2008-04-07, 15:03
Tjenare!
Kör själv en Punto. Har aldrig fått i "max" i min tank heller. Toppat på 13.5 tror jag. Jag har märkt att det skilljer sig ifrån pump till pump. Kanske har något att göra med trycket ?
Finns en pump i Göteborg som aldrig vill ge mig mer än 8-10nm3
Det hade varit nått att byta bensintanken på 47 liter mot en större gastank och lägga bensintanken på 11liter istället. =)
Om du kör på biogas som skall ha lite mindre energi i sig så ser det väl rätt okey ut. Antar att det är en hel del stadskörning för dig?
// Thomas
Kör själv en Punto. Har aldrig fått i "max" i min tank heller. Toppat på 13.5 tror jag. Jag har märkt att det skilljer sig ifrån pump till pump. Kanske har något att göra med trycket ?
Finns en pump i Göteborg som aldrig vill ge mig mer än 8-10nm3
Det hade varit nått att byta bensintanken på 47 liter mot en större gastank och lägga bensintanken på 11liter istället. =)
Om du kör på biogas som skall ha lite mindre energi i sig så ser det väl rätt okey ut. Antar att det är en hel del stadskörning för dig?
// Thomas
Undrar just vad som händer med möjligheterna till extra gastank efter 1 juli när efterkonvertering blir enklare.taz wrote:Nått som hade varit fint hade ju vart att tryckt i en extra gastank i bilen.. Men dels är det rätt dyrt att införskaffa en tank och sen kommer inte försäkringsbolag o sådant att tillåta det här i sverige tror jag... Det är ok att göra så i tyskland vet jag.. ..
-
- Posts: 14
- Joined: 2008-04-07, 15:03
Eftersom att jag sitter på en löjligt liten gastank (16 Nm3) så hade det varit skönt att få sätta in en liten till eller så.torkel wrote:Undrar just vad som händer med möjligheterna till extra gastank efter 1 juli när efterkonvertering blir enklare.taz wrote:Nått som hade varit fint hade ju vart att tryckt i en extra gastank i bilen.. Men dels är det rätt dyrt att införskaffa en tank och sen kommer inte försäkringsbolag o sådant att tillåta det här i sverige tror jag... Det är ok att göra så i tyskland vet jag.. ..