Katalysator och metan

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Katalysator och metan

Post by torkel »

Det finns ju en pågående diskussion om katalysatorns förmåga att bryta ner metan. Min Zafira är nu 1½ år och har gått 3000 mil. Vid nästa service kommer jag att kräva ett test på katalysatorn och kräva att få den utbytt om metanhalterna är för höga.

Ännu bättre vore att lämna in bilen till en oberoende testare, men jag vet inte var man kan göra det. Dessutom har jag på känn att det kan bli dyrt. Eller?

Om alla som har gasbil gör detta sätter vi press på tillverkarna att förbättra katalysatorerna.

Nu ser jag inte metanutsläppet som något jätteproblem så länge man kör på biogas och förmodligen inte heller på naturgas, eftersom det handlar om små mängder och fortfarande är renare än bensin, men nog borde väl tillverkarna kunna göra något åt det här problemet?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Har tester av katalysatorernas hållbarhet gjorts i Tyskland?

Post by Sven »

Och jag undrar om katalysatorns förmåga testats i andra länder. I Tyskland är ju gasbilar stort och flera av deras stora bilmärken tillverkar gasbilar. I vissa tyska städer tillåter de ju bara riktigt miljövänliga bilar och där ingår gasbilarna pga låga emissioner. Iofs kansek det för stadsmiljöns skull inte är så skadligt med metanutsläpp, det lär väl inte påverka luftrören och andningsapparaten.

Men som sagt: känner någon till om tester gjort i t ex Tyskland? Eller har de andra krav vad gäller katalysatorer och utsläpp där? Och Tysklands stora biltillverkare, VW och Opel och Mercedes t ex, kan de ha gjort egna tester?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Enligt vad jag förstått från tyskar jag jobbat med så är den tyska bilprovningen mycket hårdare än den svenska på miljösidan, exempelvis ingen antydan till oljedropp under motorn tillåts så de kan nog vara petigare med att mäta skadliga emissioner. Å andra sidan har de tydligen 2 års intervaller mellan besikningarna.

På den tiden Teknikens Värld gjorde egna mätningar och utifrån dem beräkande miljöindex för varje testad bil + övriga intressanta artiklar inom emissionsområdet så utfördes dessa mätningar av Rototest :
http://www.rototest.com/rototest-dynamometer.php
toblen
Posts: 2
Joined: 2008-11-23, 01:18

Post by toblen »

Jag har nyligen köpt en VW Golf Variant Bi-fuel och har fortfarande någon vecka kvar på garantin och funderar på om man borde försöka kolla upp om katalysatorn borde bytas innan garantin går ut. Vet någon hur man kan kontrollera detta (när jag lät M-testa (Motormännen) bilen ville de bara mäta under bensindrift)?
/Tobias
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Min Zafira A(fabrikationsår 2002) funkar bra.
Här till exempel en tyska avgasundersökning testlogg vid naturgas efter 10322 mil(2008) med första
katalysatorn:

Image
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej,

Detta med rädsla om att katalysatorn ska gå sönder liknar den oro som fanns när katalysatorn kom på 1970-80 talet.

Det vore kul och se ett test som mätt metanhalten i avgaserna. Detta metan är ju drivmedlet och blir det för mycket av det så kan det orsaka skada på katalysatorn precis som en bensinmotor. Inget konstigt!

Katten är ofta en följdskada av något annat tex att motorn inte gått på alla cylindrar.

CNG-driver visar ett dokument med det som bilprovningen också mäter bla Co och Lamdavärde vid tomgång och vid 2-3000 varv. Det som inte visas är HC.

Nyare bilar har ett motorstyrsystem som kontrollerar att katalysatorn gör sitt jobb genom att använda två lamdasonder, en före och en efter katalysatorn.

Rätta mig gärna om jag har fel!

/Ante
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Astra CNG: Forumets oro för metanutsläpp grunder sig nog till stor del i den här tråden: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... %E4gverket
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej,

Ja ha jag tror jag förstår!?

Rapporten tycker jag visar att man inte bara kan montera på ett gassystem på en befintlig motor utan man bör göra detta från grunden genom att tex öka kompressionen och på så vis öka effektiviteten, gäller också för E70/E85.

De på forumet som kör gas Punto eller andra "efterkonverterade" bilar som tex Volvo har absolut inte ett rent gas samvete.
Ska man vara säker på att göra vad man kan när det gäller utsläpp så ska man välja en bil med en gasmotor som är i grunden byggd för CNG drift.
Skulle tro att man kan se enkelt vilka bilar detta är, det är de som har en högre effekt med gas och lägre med bensin, i alla fall de utan överladdning. Tex Opel.

Kommentarer och tankar tack.

/Ante


Hoppas ingen tar illa upp men det är nog den trista sanningen, stackars alla Volvo ägare!
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej igen,

Kan inte hålla mig angående testet, undrar varför de just har använt en Saab 9-5 Biopwoer, Volvo V50 1,8F och en Fiat punto. Jag tror jag vet det, med en gasbil som Volvo Bifuel hade blivit en STOOOR skandal detta på grund utav att motorn inte är byggd/optimerad för metandrift, mao stora utsläpp...

Kanske någon som kan visa motsatsen?

/Ante
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Fiaten som testades var av årsmodell 2004, jag undrar om den är bättre anpassad för gasdrift än tex Volvo Bifuel (någon som vet?). Däremot är troligen den nya punton det liksom Zafira och Passat TSI ecofuel det.
Dessa bilar kanske ger lägre utsläpp av Metan liksom längre hållbarhet för katalysatorn.

Läser man Vägverkets text så anser de att boven i dramat är katalysatorn som slits ut snabbare på gasbilar.
vägverket wrote:I ett separat delprojekt gjordes ombordmätningar på nio biogasdrivna bilar och en E85-bil för att utvärdera katalysatorernas hållbarhet med avseende på oxidation av metan. Ombordmätningarna visade att hållbarheten för katalysatorerna på biogasbilar med längre körsträcka än 40 000 km är ett problem när det gäller oxidation av metan. De nyaste biogasbilarna och E85-bilen hade låga nivåer av metan i avgaserna.
Med tänke på att utsläppen av metan ligger på samma nivåer på de andra testade fordonen med alternativa bränslen (Punton och SAAB en) så kanske det är så att även Etanol bilar släpper ut mer Metan med ökad körsträcka?

Till testet som vägverket gjorde fanns ett appendix som bestod av totalt 9 st biogasbilar alla VW
Golf 3 st med körsträckor mellan 2000 mil och 6600 mil.
VW Pickup 5 st med körsträckor mellan 3300 mil och 7300 mil
VW Transporter körsträcka 475 mil
SAAB 9-5 Biopower körsträcka 2200 mil.

Där noterades att Golfen med den låga körsträckan hade motsvarande utsläpp av metan som SAAB en när den gick på E85

Men man konstaterade också att de Gasbilar som hade längre körsträckor släppte ut mer Metan än SAAB.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej Göran,

Att vägverket förlitar sig på ett separatprojekt som detta är skandal.
När det enbart finns med VW bilar varav troligtvis 8 stycken har samma sorts motor - SKANDAL. Jag tror dessutom att VW:s motorer inte heller är optimerade för gasdrift. Detta är vad jag kan förstå inte ett prov som bilarna kan jämföras i heller pga att det just var en ombordmätning med olika körsätt och körsträckor, klimat m.m.. En katalysator behöver uppnå driftstempratur för att kunna göra sitt jobb och det kan skilja mycket bilar emellan.

Ang. Punton:s motor så kan jag gissa att den nya Punton har samma motor som den gamla!

/Ante
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Ante
Astra CNG wrote:Hej Göran,

Att vägverket förlitar sig på ett separatprojekt som detta är skandal.
När det enbart finns med VW bilar varav troligtvis 8 stycken har samma sorts motor - SKANDAL. Jag tror dessutom att VW:s motorer inte heller är optimerade för gasdrift. Detta är vad jag kan förstå inte ett prov som bilarna kan jämföras i heller pga att det just var en ombordmätning med olika körsätt och körsträckor, klimat m.m.. En katalysator behöver uppnå driftstempratur för att kunna göra sitt jobb och det kan skilja mycket bilar emellan.

Ang. Punton:s motor så kan jag gissa att den nya Punton har samma motor som den gamla!

/Ante
Jag håller naturligtvis med dig angående provets omfattning naturligtvis måste en sådan test innehålla fler än ett bilmärke, för att kunna dra några slutsatser om hållbarheten av katalysatorer. Dessutom måste det göras under kontrollerade former (labbmiljö eller testbana skild från normal trafik).
Annars kan ju aktuell trafiksituation påverka utfallet.

Sen är det ju direkt löjeväckande att man drar slutsatsen att gasbilars katalysatorer generellt håller sämre än en Etanolbils. När man jämför en gasbil med ca 7000 mil på mätaren med en Etanolbil med 2000 mil. Speciellt med tanke på att Golfen ifråga ansågs ligga på samma utsläppsnivå vid 2000 mil.

När det gäller Punton så säger i alla fall Fiat att det är en ny motor.
Fiat pressmeddelande
Vilket kanske inte säger så mycket då bilförsäljare ibland kan ha en mycket vid tolkning av vad som anses vara nytt :) .
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Astra CNG wrote: De på forumet som kör gas Punto eller andra "efterkonverterade" bilar som tex Volvo har absolut inte ett rent gas samvete.
Astra CNG wrote: Hoppas ingen tar illa upp men det är nog den trista sanningen, stackars alla Volvo ägare!
Är det nån som vet eller är det bara vilda gissningar eller elakt förtal?
Finns det andra tester?

Jag som har en Volvo...
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Håkan,
vad jag kan utläsa, och sett från forumet så är det gissningar. De enda mätningarna som gjorts, kända på forumet, är på VW-bilarna.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Tekniska Verken i Linköping borde väl ha koll på den här typen av mätningar eftersom de tagit fram några olika efterkonverterade CNG modeller, Renault Kangoo och Skoda Octavia om jag minns rätt, under den tid alla sådana efterkonverteringar krävde omfattande mätningar innan godkännande.

Det borde dels svara på vilken mätmetod som faktiskt fungerar för biogasdrift - har läst på andra ställen på detta forum att bilprovningen/M-tester vill mäta på bensin för att instrumenten inte tål den högre temperaturen.

Dels verkar det väl inte helt orimligt att de skulle ha långtidstestat sina efterkonverteringar för att kunna stå för garantierna för sin produkt.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag tror inte heller att Volvos Bifuel motorer varken är bättre eller sämre än andra motorer från andra tillverkare.
Möjligtvis kanske katalysatorn kan rena effektivare än en del andra bilar eftersom den på V70 II sitter väldigt nära grenröret vilket ger hög temperatur på avgaserna och en tidigare start av katlysatorn.

Vad det gäller hållbarheten vågar jag inte ha några åsikter.

En gissning däremot är att de nya gasbilarna som kommer har lägre utsläpp av Metan framför allt de med någon form av överladdning då det ger en effektivare förbränning om det görs på rätt sätt.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply