Topplocksras efter 10-15000 mil på V70 ?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Topplocksras efter 10-15000 mil på V70 ?

Post by grelle »

Tjena

Jag letar V70 Bi-Fuel dagarna i ända och ska nog snart slå till!
Åkte med en taxi idag och han sade dock att du får "räkna med" att topplocket rasar/går sönder eller något liknande kring 10 till 15000 mil och att man då hellre skulle köpa bilar som gått längre då man kunde räkna med att dessa fått topplocket renoverat...

Söker nu lite fler åsikter om detta hos er som har erfarenhet!?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

hmm, de där låter oroväckande.. skall bli intressant att höra vad alla andra har att säga..

Min tjänstebil kommer jag förmodligen köpa ut efter att den har gått 12000 mil.. Men om det visar sig vara ett vanligt problem så vet jag inte om det blir så... :-/
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Detta har dryftats tidigare på forumet:

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... postorder=

Notera att även i denna tråd refereras det till en taxi-chaufför. Är det månne samma?

Jag har inte hört talas om dessa problem från något annat håll, men jag har ju inte hört allt om V70 Bi-fuel så jag påstår inte att det inte är ett problem. Det är dock lite trist om ett rykte skapas om ett så pass allvarligt problem av EN person som kanske bara haft otur...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Om klena toppar är ett problem på tidiga V70N, och motsvarande S60 och S80 varianter, borde det vara ett känt problem samt f.o.m. vilken tidpunkt de har ersatt dem med bättre i nybilsproduktionen.

Men sådant kan ju ta några år att upptäcka, MB bytte kamaxlar till hårdare efter ca. 4 -5 års produktion för min motortyp, att enkelkedjan inte var så lyckad kom de på något år tidigare då de introducerade dubbellänkade kamkedjan.
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

Fred wrote:Detta har dryftats tidigare på forumet:

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... postorder=

Notera att även i denna tråd refereras det till en taxi-chaufför. Är det månne samma?

Jag har inte hört talas om dessa problem från något annat håll, men jag har ju inte hört allt om V70 Bi-fuel så jag påstår inte att det inte är ett problem. Det är dock lite trist om ett rykte skapas om ett så pass allvarligt problem av EN person som kanske bara haft otur...

Mvh
/Fred
haha ja det är nog samma du! :) hade ju läst den där tråden förut kommer jag ihåg nu när du länkar! nåväl man får väl hoppas att han haft otur och att det inte är ett generellt bekymmer. Fler åsikter välkomnas!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Man skall inte lyssna för mycket på gnälliga gamla taxigubbar. Du skrev inte om taxin du åkte i var en bi-fuel eller inte men oavsett så är gubben antingen:
1. Hotad av ny teknik
2. Missnöjd med bilen han (tvingas) köra
3. Allmänt grinig

Jag har då aldrig hört talas om att topparna går vid 10-15 på volvos bi-fuel..

Jag fick själv höra en del nonsens innan jag köpte min bil, typ att det inte gick att kallstarta för att gasen frös fast i ledningarna osv...
De flesta som säger sånt här har ingen koll utan, som jag nämnde tidigare, känner sig hotade av ny teknik och gör allt för att sprida desinformation.
Köp du en V70 och var nöjd... (och skratta hela vägen från pumpen när du snuvar oljeoligarkerna på inkomster).. :)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Den taxichaffis jag hänvisade till i den gamla tråden med topplocksproblemet (som inträffade vid ca. 25 000 mil) körde en V70N Bi-Fuel. Han hade kört den tidigare generationen V70 Bi-Fuel också fast utan dessa problem.

Skillnaden som jag förstod det skulle vara mellan 2,4 liters motorn i gamla V70 och 2,4;an i V70N - vartfall för den årsmodellen av V70N.

Problemet ska nog inte överdrivas heller, man hittar gott om begagnade V70 / V70N Bi-Fuel till salu som gått betyligt mer än 40 000 mil.
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

BifuelManiac wrote:Man skall inte lyssna för mycket på gnälliga gamla taxigubbar. Du skrev inte om taxin du åkte i var en bi-fuel eller inte men oavsett så är gubben antingen:
1. Hotad av ny teknik
2. Missnöjd med bilen han (tvingas) köra
3. Allmänt grinig

Jag har då aldrig hört talas om att topparna går vid 10-15 på volvos bi-fuel..

Jag fick själv höra en del nonsens innan jag köpte min bil, typ att det inte gick att kallstarta för att gasen frös fast i ledningarna osv...
De flesta som säger sånt här har ingen koll utan, som jag nämnde tidigare, känner sig hotade av ny teknik och gör allt för att sprida desinformation.
Köp du en V70 och var nöjd... (och skratta hela vägen från pumpen när du snuvar oljeoligarkerna på inkomster).. :)
Skönt att höra. Taxichauffören i fråga passar dock inte in på din beskrivning. Tvärtom han körde en BiFuel och var nöjd med den men det kändes som att han verkligen ville tipsa mig åt rätt håll, därav min fråga här på forumet. Men jag känner mig ändå nog säker för att köpa, nu gäller det bara att lyckas sälja nuvarande bil! Sen ska det handlas Bi-Fuel :D
Post Reply