Konvertering av E85-bil till biogas samt turbo

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Pipslo
Posts: 1
Joined: 2007-12-04, 08:22
Location: Örebro

Konvertering av E85-bil till biogas samt turbo

Post by Pipslo »

Då utbudet av gasbilar ännu är begränsat har jag funderat kring möjligheterna att konvertera en befintligbil. Då alla biogas bilar använder bensintanken vid start samt som reservtank funderar jag kring möjligheterna att konvertera en bil som i dagsläget går på E85. Även om nyttan med E85 kan ifrågasättas känns det bättre att köra på E85 som reservbränsle än blyfri 95.

Hur fungerar biogas med turbomotorer? Har inte sett någon bil med detta och undrar om det finns någon tekniskbegränsning kring detta, med tanke på ovanstående fundering kring att konvertera en E85-bil, finns ju några sådana på marknaden med turbo som skulle kunna vara ett alternativ.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Hej, Pipslo, och välkommen till Forumet!

Jag kan inte så mycket om hur konvertering fungerar. Vill bara kort kommentera två saker.

Alla gasbilar startar inte på bensin. Min Opel Zafira gör det t ex inte, och jag tror att många av de senaste gasbilarna startar på gasen, t ex VW Touran. Opel kallar sin motor Monovalent och den är optimerad för gasdrift, drar därför lite mer på bensin. Volvos bilar verkar starta på bensin och vid konveretering är detta kanske nödvändigt.

Mig veterligen finns ingen gasturbo, men det är på gång. Opel ska lansera sin Zafira med gasturbo under 2008. http://www.gasforeningen.se/upload/file ... angley.pdf http://www.opel-osv.de/suche_presse_det ... search=tng
Opel Zafira CNG -08
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Pipslo
Om jag mins rätt så har metangas liksom etanol högre oktantal än bensin. Överladdning borde därmed vara en bra idé.
VW Passat kommer i gasutförande under 2008. Dom använder TSI motorn med både turbo och kompressor.
E85/CNG har också testats tidigare. Volvo konverterade en Bi-fuel till E85 och kallade den Multi-fuel. Jag tror dock bara att det blev en testbil.
Konverteringar kan Tekniskaverken i Linköping hjälpa till med.
V70 Bi-fuel -07
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej på er och välkommen pipslo

Det stämmer att Volvo gjort en så kallad multifuel bil den skulle gå att köra på fem olika bränsleblandningar och var baserad på deras femcylindriga Turbo på 200 hk.
se även länk: http://www.volvocars.se/tools/NewsEvent ... 821CDCDA00}
fick tyvärr inte länken att fungera 100% men scrolla ned till datum 2006-05-31 kategori Miljö.
Har läst någon stans att biogasens oktantal skall ligga på ca: 130 oktan
Ren etanol (E 100) ligger enl SAAB på 106 Oktan (RON) så E 85 borde ligga ngt lägre.
Med tanke på knackningrisken borde biogas fungera bättre ihop med Turbo än E85, men det finns säkert andra faktorer som också kan påverka resultatet.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Jag har tänkt samma tanke. Att ta en tex 855/V70 turbo och flytta över gas-tillbehören från en Bi-fuel. Ingen som har några tankar över detta?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Wallander wrote:Jag har tänkt samma tanke. Att ta en tex 855/V70 turbo och flytta över gas-tillbehören från en Bi-fuel. Ingen som har några tankar över detta?
Det jag kommer att tänka på är programvara för bilen, kommer det att funka? Den programvara för gas som finns för Volvo är ju för 140hk-motorn, misstänker att det kan bli problem. Men det finns kanske folk som kan sådant också i konverteringssammanhang. Chiptrimfirmorna kanske kan göra någonting vettigt också?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Ja där kommer man säkerligen stöta på problem.
En annan fråga; är det fler grejer förutom insuget som är annorlunda på en gasbil jämfört med en vanlig bensinare? Skillnad på V70 bifuel motor och vanlig v70-motor?

Frågorna är många, verkar inte va många som kör turbo+bi-fuel 8)
Post Reply