V70 07 Driftproblem på gas efter batteribyte

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

V70 07 Driftproblem på gas efter batteribyte

Post by avozetta »

Hej!

Länge sen jag var här men nu fick jag en tråkig anledning.

För ett par veckor sedan bytte jag batteri i bilen som gått på övertid (original sen 2006 :) )

Då jag skulle resa bort en vecka utan bil dagen efter bytet tog jag en rejäl runda på c:a 4 mil för att ladda upp batteriet ordentligt (kontrollmätt spänningen efter, nästan 12,7 volt). Bilen gick utan problem som vanligt på gas denna runda.

Tillbaka från resan nu till helgen och körde några shoppingärenden, då vid ett av flera byten mellan olika affärer dog bilen på gas. Startade och körde vidare till nästa affär endast på bensin utan problem. Vid detta tillfälle var det knappt halv tank gas. Efter besöket i affären så startade jag på nytt bilen och slog över på gas av ren nyfikenhet och den gick hur bra som helst, även hela vägen hem, c:a 1,5 mil.

Sen körda jag nästan tomt på gastanken i igår ToR jobbet (8 mil) utan problem.

Tankade bilen full med gas i morse och körde 4 mil till jobbet utan problem på gas.

Men på vägen hem idag hände det igen (nu med nästan full tank), bilen dog på gas och jag slog snabbt om till bensin och körde en bit för att ta mig till ett säkrare ställe än vänsterfilen på E4an. Provade igen att slå över till gas men motorn dör omgående. Nu fick jag stanna helt och slå av tändningen och starta på nytt. Slår återigen om till gas och bilen går nu helt plötsligt på gas igen utan problem, hela vägen hem c:a 2 mil.

Min fundering här i och med att problemen uppstått i samband med batteribytet, behöver gastrycket justeras (det som görs vid varje service), d.v.s att den på något sett tappat minnet eller sin inställning och där av inte alltid får den mängd gas den ska ha?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 07 Driftproblem på gas efter batteribyte

Post by avozetta »

Hej igen, detta har hänt.

Batteribytet var nog bara en slump att det hände i samband med att gassystemet började krångla igen.

Symptomen är densamma som när jag bytte gasregulator och gasfördelare förra gången (6000 mil, nu snart 19000). Då hjälpte inte regulatorbytet men däremot gasfördelarbytet. Läst igenom min gamla tråd samt andra liknade trådar och själv kommit fram till att det måste vara gasfördelaren som givit upp igen.

Den kan dö när som helst på gas, direkt efter omslag eller efter några 100m eller många mil. Mängd gas i tanken spelar heller ingen roll. Slår man av och på tändningen kan den funka igen ett tag.

Pratade också med Stojby El med förhoppning om att det också renoverade fördelaren men icke. Han var dock behjälplig och var inne på fördelaren han också efter min beskrivning.

Och efter att verkstan fått lite tid med bilen och vi synkat ihop oss är det just den som det denna gång också ges en felkod på. Motorlampan började lysa efter ett tag (orange). Gasfördelaren kommer nu att bytas (jo ja vet att det är svindyrt) men det känns också fel att typ dumpa bilen som ändå fullt fungerande är värd en bra slant fortfarande (i övrigt fullservad).
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 07 Driftproblem på gas efter batteribyte

Post by avozetta »

Efter lite mer googlande så hittade jag Miljöbilsservice i Lidköping som gjort lite reklam här och på Volvoforumet, 2500 för att byta fördelaren/stegmotor jämfört 16000 :x som Bilia vill ha, visst då är det nya i stället för renoverade skulle jag gissa, men den prisskillnaden gör ju att jag nog måste prova detta alternativ i stället.

https://www.facebook.com/Milj%C3%B6bils ... 797264631/

Någon som redan varit där får gärna lämna lite återkoppling här!
Last edited by avozetta on 2018-12-08, 19:15, edited 1 time in total.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: V70 07 Driftproblem på gas efter batteribyte

Post by M-G »

Markku är kanonbra och har köpt flera komponenter av honom till min egen verkstad. Såväl stegmotorer som regulatorer är jättefint renoverade. Bara att rekommendera! :D
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 07 Driftproblem på gas efter batteribyte

Post by avozetta »

Visst är han det!

Idag besökte jag hans verkstad och fick stegmotorn bytt (2500) samt bilen gasbesiktigad (800). Detta skulle Bilia ha 16000 + 1800 spänn för, helt galet.

Bilen har rullat på bra hela vägen tillbaka till Stockholm.

Tyvärr upptäcktes lite påbörjan till rost på högra lilla tanken men inom godkända marginaler (femkrona som referens). Putsades rent lite från löst rost och på med lite genomskinligt rostskydd.

Sen fixade han en kalibrering av vänster fönsterhiss, kanon.

Kan också varmt rekommendera Markku!

På tisdag blir det examen på ordinarie besiktning :-)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply