Lossa gastankar V70 Bifuel, vad tänka på?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Gravensteiner
Posts: 7
Joined: 2018-10-09, 23:31

Lossa gastankar V70 Bifuel, vad tänka på?

Post by Gravensteiner »

Helgen som var tog jag bort plastskydden över tankarna för att förbereda för besiktning. Noterade att de två mindre ståltankarna fått antydan till ytrost på utsatta ställen. Tänkte ta ner tankarna, kolla omfattningen av rosten och ifall den är obetydlig rengöra och måla de aktuella ytorna för att stoppa vidare utbredning. Har stängt tankventilerna och kört systemet tomt, finns det något övrigt att tänka på? När jag monterar tillbaka tankarna, vilket moment ska anslutande ledningar dras med? Finns det några tätningar i ledningskopplingarna som behöver bytas vid öppnande?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: Lossa gastankar V70 Bifuel, vad tänka på?

Post by M-G »

Gravensteiner wrote: 2018-10-09, 23:42 Helgen som var tog jag bort plastskydden över tankarna för att förbereda för besiktning. Noterade att de två mindre ståltankarna fått antydan till ytrost på utsatta ställen. Tänkte ta ner tankarna, kolla omfattningen av rosten och ifall den är obetydlig rengöra och måla de aktuella ytorna för att stoppa vidare utbredning. Har stängt tankventilerna och kört systemet tomt, finns det något övrigt att tänka på? När jag monterar tillbaka tankarna, vilket moment ska anslutande ledningar dras med? Finns det några tätningar i ledningskopplingarna som behöver bytas vid öppnande?
Hej! Vilken årgång har du på bilen?
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Gravensteiner
Posts: 7
Joined: 2018-10-09, 23:31

Re: Lossa gastankar V70 Bifuel, vad tänka på?

Post by Gravensteiner »

Det är en årsmodell 2005.
Post Reply