Indikatorn visar fel gasmängd

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
MattsD
Posts: 4
Joined: 2018-08-19, 14:10

Indikatorn visar fel gasmängd

Post by MattsD »

Hej,
Jag är nybliven ägare till en V70 2013 (mod -14) bifuel som gått ca10 500 mil. När gasen är slut och den automatiska bensindriften sätter in är det dags att fylla på ny gas. Vid macken går det bara att få i ca 15 kg trots att tomma flaskor ska rymma 30 kg.
Det kan jag i och för sig stå ut med (gammal pump, länge sedan tappen blev fylld etc) men problemet är att gasindikatorn inne i bilen visar full tank - 5 gröna dioder.
Varför? Vad är trasigt?
Det blir lite nyckfullt att planera körningen ...

Tacksam för snabbt svar - bilfirmans garanti gäller fortfarande. :-)

MattsD
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Indikatorn visar fel gasmängd

Post by Iroc »

AFV byggda V70 bilar har ca 100 liter total gasmängd. Och 100 liter gas väger ca 15 kilo så det stämmer nog det du får i.
Kolla https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb så står det nog så här under övrigt:

Övrigt
TANKRYMD METANGAS 98 DM3.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
MattsD
Posts: 4
Joined: 2018-08-19, 14:10

Re: Indikatorn visar fel gasmängd

Post by MattsD »

Hej och tack för svar,
Nej, någon tankrymd finns inte nämnd hos transportstyrelsen, men enligt instruktionsboken ryms 70 liter bensin och 30 kg gas i tankarna.
Min fråga gäller bränsleindikatorn för mängden gas i tankarna: Om man bara lyckas pressa i halv tank gas borde väl indikatorn visa på halv tank och inte full tank?
Jag jämför med sportdykning: Att manometern skulle visa fulla gasflaskor när de bara är halvfulla innebär att manometern är trasig och måste bytas ut. Men systemet för gastankar i bilar kanske inte är uppbyggt på samma sätt?

Matts
Post Reply