Komposittankars livslängd uppnådd, vad gäller?
Posted: 2018-06-26, 14:40
Inom tre år kommer Volvo BiFuels komposittankar uppnått sin livslängd (jag tror att 2002 var första året med dessa bilar och tankarna kan vara ett år äldre än bilen, som i mitt fall).
Detta innebär att bilägaren står inför två alternativ: 1. att skrota bilen eller 2. plugga gassystemet och registreringsbesiktiga om bilen till enbart bensin som bränsle. (Sen finns ett tredje alternativ: att byta tankar...men det är inte aktuellt för någon av flera anledningar, där den starkaste är att Volvo inte tillhandahåller tankarna som reservdelar.)
Som jag skrivit i det här inlägget har jag idag pratat 45 minuter med en mycket trevlig kvinna på Transportstyrelsen. När det gäller den här trådens ämne så kunde hon bara ge samma besked som man kan hitta själv på nätet angående att plugga systemet:
Om gasdriften kopplas ur gäller följande:
Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) ska gasdriften permanent tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska delar av gassystemet demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift. I de fall delar av gassystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.
För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur gasdriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
Det är några saker i den här skrivelsen som är för luddiga.
1. ...delar av gassystemet demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift.
Det står inte vilka, eller hur många, delar som ska demonteras eller hur något ska pluggas. Räcker det att skruva bort påfyllningskopplingen under tankluckan...och/eller gasregulatorn? Det luddigaste av allt är dock "så att det inte går att återställa till gasdrift". Hur i hela friden ska man kunna säkerställa detta? En bil är ihopskruvad och kan därför skruvas isär och plockas ihop igen. Så vad man än tar bort av gaskomponenterna kan man ju sätta tillbaka dem igen. Menar lagstiftaren att man måste byta motor, så att det inte går att sätta i gasinjektorer?
2. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.
Här får åtminstone vi Volvoägare problem. Jag pratade med en kille på Westport, som monterar gassystem i modernare Volvobilar. Enligt honom har Volvo sagt att BiFuel-bilar SKA vara gasbilar, och att de därför inte kommer ta fram några anvisningar för hur en BiFuel-bil ska kunna registreringsbesiktigas om till bensin.
Nu skriver Transportstyrelsen ordet "bör" i den meningen, vilket öppnar för lite smidighet...men frågorna kring punkt 1 ovan kvarstår.
Kvinnan på Transportstyrelsen tyckte att allt detta var mycket märkligt och bad att få återkomma när hon kollat upp med sina kollegor som varit delaktiga i det rent tekniska, så jag inväntar ett mail från henne. Jag bad henne maila istället för att ringa...alltid bra att få den här typen av grejer i text.
Återkommer när/om jag får någon mer information!
Detta innebär att bilägaren står inför två alternativ: 1. att skrota bilen eller 2. plugga gassystemet och registreringsbesiktiga om bilen till enbart bensin som bränsle. (Sen finns ett tredje alternativ: att byta tankar...men det är inte aktuellt för någon av flera anledningar, där den starkaste är att Volvo inte tillhandahåller tankarna som reservdelar.)
Som jag skrivit i det här inlägget har jag idag pratat 45 minuter med en mycket trevlig kvinna på Transportstyrelsen. När det gäller den här trådens ämne så kunde hon bara ge samma besked som man kan hitta själv på nätet angående att plugga systemet:
Om gasdriften kopplas ur gäller följande:
Förutsatt att bilen även är godkänd för drift med bensin (diesel kan också förekomma) ska gasdriften permanent tas ur funktion. För att fordonet ska godkännas för endast bensindrift ska delar av gassystemet demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift. I de fall delar av gassystemet behövs för att motorn ska kunna köras på bensin behöver dessa delar inte demonteras. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.
För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur gasdriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.
Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/
Det är några saker i den här skrivelsen som är för luddiga.
1. ...delar av gassystemet demonteras och/eller pluggas så att det inte går att återställa till gasdrift.
Det står inte vilka, eller hur många, delar som ska demonteras eller hur något ska pluggas. Räcker det att skruva bort påfyllningskopplingen under tankluckan...och/eller gasregulatorn? Det luddigaste av allt är dock "så att det inte går att återställa till gasdrift". Hur i hela friden ska man kunna säkerställa detta? En bil är ihopskruvad och kan därför skruvas isär och plockas ihop igen. Så vad man än tar bort av gaskomponenterna kan man ju sätta tillbaka dem igen. Menar lagstiftaren att man måste byta motor, så att det inte går att sätta i gasinjektorer?
2. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.
Här får åtminstone vi Volvoägare problem. Jag pratade med en kille på Westport, som monterar gassystem i modernare Volvobilar. Enligt honom har Volvo sagt att BiFuel-bilar SKA vara gasbilar, och att de därför inte kommer ta fram några anvisningar för hur en BiFuel-bil ska kunna registreringsbesiktigas om till bensin.
Nu skriver Transportstyrelsen ordet "bör" i den meningen, vilket öppnar för lite smidighet...men frågorna kring punkt 1 ovan kvarstår.
Kvinnan på Transportstyrelsen tyckte att allt detta var mycket märkligt och bad att få återkomma när hon kollat upp med sina kollegor som varit delaktiga i det rent tekniska, så jag inväntar ett mail från henne. Jag bad henne maila istället för att ringa...alltid bra att få den här typen av grejer i text.
Återkommer när/om jag får någon mer information!